Snittade mammor, när kan man börja mocka?

A

acke

Nu börjar smekmånaden ta slut och det är dags att se vardagssysslorna i vitögat. När tyckte ni det kändes ok att börja mocka (halm) igen?
 
Sv: Snittade mammor, när kan man börja mocka?

Till mig sa dom att under fyra veckors tid fick jag enbart bära bebis..inget annat. Så med andra ord bör man ju kunna mocka hur mycket som helst efter 4 veckor. Själv tyckte jag att jag var helt ok efter 2 1/2 vecka...tills jag bar nåt tungt..och det kändes inge bra alls. Fick du inga råd om när du fick börja göra saker igen ?
 
Sv: Snittade mammor, när kan man börja mocka?

Jag minns faktiskt inte hur länge jag väntade... Var dock oerhört pigg och opåverkad efter snittet (var uppe på benen nästan direkt) men jag gissar att jag gjorde det mesta som kändes bra utom tunga lyft de första fyra veckorna.
Har dock spån åt hästarna och det är ju lite lättare än halmmockning, så jag påtade nog i lugn och ro lite tidigare och fick hjälp med att köra upp kärran på dyngstan.
 
Sv: Snittade mammor, när kan man börja mocka?

Hade nog kunnat göra det efter fyra månader med första och efter ca åtta veckor med andra. Att vänta sex veckor är ett absolut minimum, även om man inte haft några komplikationer alls.
 
Sv: Snittade mammor, när kan man börja mocka?

När jag fick mitt första barn blev man sjukskriven i fyra veckor och fick absolut inte lyfta mer än barnet. Då skulle man också ligga på bb i tio dagar och fick inte kliva upp på flera dagar, fick inte in bebisen förrän jag rent bråkade mig till det, skrev ut mig själv efter fem dagar. Mat i fast form tog det tre dagar innan jag fick.
När nr två kom var det inga restriktioner alls, jag klev upp på em pojken är född vid nio på morgonen.
Fick middagen serverad på kvällen och när jag tog mod till mig och sa att jag tänkte åka hem, så frågade de bara när på dagen jag ville åka. När jag skrevs ut sjukskrevs jag inte och fick bara förhållningsorder om att inte göra något som gjorde ont.
Så tydligen har mammor blivit hållbarare med åren.
 
Sv: Snittade mammor, när kan man börja mocka?

Jo, precis. Jag blev bara uppmuntrad när jag var uppe o sprang på em (snittad på fm) och det var mest att "gör det du känner känns bra".. Helst skulle man ju äta smärtstillande och upp och röra på sig så fort som möjligt (vilket ju borde främja blodcirkulation mm). Jag fortsatte så även hemmavid, gjorde allt som inte kändes skumt eller gjorde ont. Och jag lever då... ;)
 
Sv: Snittade mammor, när kan man börja mocka?

Har flera bekanta som åkt på brockbildning för att de tagit i för hårt för tidigt, och då pratar jag inte om tunga saker utan tex om att dammsuga, storhandla, bädda stora sängar och sånt. Själv kunde jag ju inte ens gå¨upprätt på fyra månader, så där var det ingen risk att förta sig, men efter andra snittet hade jag nog kunnat ta i lite mer om jag inte hade sett vad som kan hända...
 
Sv: Snittade mammor, när kan man börja mocka?

Jag fick barn för tre månader sedan och orkar fortfarande inte mocka. Det gör för ont. Men jag gör det, men väldigt långsamt helt enkelt och inga tunga boxar..

Jag var uppe på benen två, kanske tre dagar efter förlossningen. Samtidigt slutade de med smärtlindring. Jag var tidigare för groggy för att resa mig upp. Åkte hem efter en vecka.
 
Sv: Snittade mammor, när kan man börja mocka?

Räcker upp en hand! Jag är bråckopererad efter kejsarsnitt. Jag mockade dock ingen box utan jag tror det var för att jag ensam fått sköta mina barn efter snitten. Och då inte bara barnen utan fått storhandla, städa osv...Det som jag tror utlöste det var när jag fick lasta flera drickabackar först ner i en kundvagn och sen in i bagaget på bilen! ( då var bebisen två veckor)
 
Sv: Snittade mammor, när kan man börja mocka?

Ja då förstår jag att det blev komplikationer!
Jag hade bärhjälp till tunga matkassar, vattenhinkar etc. under säkert en månad för det kändes inte bra, utan gjorde ont.
 
Sv: Snittade mammor, när kan man börja mocka?

Jag gjorde kejsarsnitt för sex veckor sedan. Jag frågade läkaren när man fick börja rida och hon sa tre till fyra veckor om det kändes bra. Jag red exakt tre veckor efter snittet i alla gångarter, kändes jättebra. Mockade gjorde jag efter två veckor men jag tömmer fortfarande inte kärran själv. Gör som det känns bra. Jag gjorde ingenting som gör ont.
 
Sv: Snittade mammor, när kan man börja mocka?

till mig sa dom 8 veckor med allt "tyngre" fysiskt arbete, men jag kände mig ok redan efter 5 veckor och mockade då. dock kanske inte ALLA boxar i stallet, utan bara typ 2. Gör aldrig mer än vad som känns bra, så blir det säkert kanon!
:rofl:
 
Sv: Snittade mammor, när kan man börja mocka?

Jag har ju inte häst längre. Men 6-8 veckor utan tunga lyft var direktivet jag fick. Mockning kan man ju dock påverka vikten på i viss mån; ta lite i taget på grepen/spaden och inte köra för tung kärra. Jag skulle defintivt ha vågat börja mocka efter 2-3 veckor.
 
Sv: Snittade mammor, när kan man börja mocka?

När jag snittades tyckte läkarna att man kunde rida igen efter 3 veckor, då ska det inte kännas ngt.
Men jag kan inte tänka mej att man ska lyfta för tunga grejer, (precis som vid vaginala förlossningar).
Mocka hade jag inte problem med efter den tiden läkarna rekommenderade.
Lyssna på din kropp, känns det inte bra så är det nog inte det heller.
 
Sv: Snittade mammor, när kan man börja mocka?

Jag var igång ganska snabbt. ca 14 dagar efter var jag i stallet och mockade och red. Men man måste ju känna efter själv. Jätte svårt att säga och råda andra.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 499
Senast: tott
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 232
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 920
Senast: bobbbo
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 944
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp