Snösmocka

Några centimeter under natten och idag. Minusgrader idag sen ska det bli plusgrader igen tack och lov. Bor i Skåne vid Söderåsen
 
Har kört efter en bärgningsbil på tre kilometer grusväg, som uppenbarligen hade sommardäck på. För han hade först hamnat i diket, se'n använt 45 min till att vinscha sig upp - och sedan kört ut till fast mark i massiva fem kilometer i timmen utan att vilja släppa nån förbi sig.
 
Oh herregud så mycket snö ni har. Igår kom det en halv millimeter tror jag. Det går liksom inte att skilja från vanlig rimfrost.

Förvånansvärt dock, varje gång min man är på arbetsresa är det snökaos här hemma, och inget sånt fortfarande 😂

Bor i höjd med Umeå.
 
Massa jäkla snö,hoppas snöröjningen kommer snart så jag kan köra till männsikobyn o se om dom har tid att byta däck åt mig + att jag har 0 frukostbröd så jag har att välja mellan kanelbullar eller ris a la malta.
 
Hade en läkartid igår så jag behövde åka in till närmaste större stad. Det var över 1dm snö på vägarna, packat till is i hjulspåren och det gick i ungefär 60km (hastighetsbegränsning 80-100) på vägen dit, på vägen hem fick jag köra långsammare och lyckades ändå få liten sladd. fick skotta mig in i huset/garageuppfarten och en timme senare kunde man knappt se att det var skottat.

Verkar ha lugnat ner sig idag och nu har jag en jättefin soluppgång med dimma och snötyngda träd, allt är liksom pastellfärgat. :love:
 
Nu börjar skiten. Börjat töa inatt som nu under morgonen frusit. I eftermiddag ska det börja regna…
 
Åh herregud vad snö det har kommit i natt. Och grattis till mig som måste få fram min bil idag. Den var snöfri igår.

20221122_083539.jpg
 
Jag åkte iväg med bilen idag men när jag kom hem så fastnade jag nästan på vägen utanför min infart. Lyckades ändå ta mig loss på egen hand. Det behöver plogas.
 
Är det riktigt kallt ute lär gummi dessutom bli snorhalt. Tror det är bättre att lägga in en hink grus eller en gammal trasmatta i bilen att ha för sånt.
En trasmattebit för varje drivhjul.

Bättre än hink med grus, som är svårare att förvara i en bil. Gruset har också en förmåga att ta slut för fort i skarpt läge. Och funkar dåligt redan från början i t.ex djup snömodd.

I alla lägen där man fastnat med bil, ska man vara mycket försiktig med gaspedalen. Det går alltid bättre att ta det lugnt och inte spinna loss med hjulen.
 
Senast ändrad:
Nu är det bara lite lite fläckvis snö kvar. Hoppas lastbilar kan komma till jobbet och hämta odrar idag så jag kan jobba ikväll. Golvet är fullt så får inte plats med fler odrar.
 
Hade ett litet helsike i måndags, det gick bra fram till det kom 1 dm snö mitt på dagen. Visade sig att de sprillans nya Michelindäcken på min dubbeldäckare inte funkade bra i modd. Tillbringade 5 min att ta mig loss från en hållplats, resten tog bara nån minut. Men ändå. Tidtabellen försvann redan på första turen. Arg som ett bi gick jag in till vår trafikchef och sade vad jag tyckte om det och jag var tydligen inte ensam. Förhoppningsvis är nya däck beställda nu. Inte halt alls på vägen, men oplogade hållplatser...
När jag körde sista turen på min tjänst, gick meddelande ut om att man ställde det mesta av trafiken utöver vissa linjer. Vilket jag tyckte var en bra kompromiss.
 
Hade ett litet helsike i måndags, det gick bra fram till det kom 1 dm snö mitt på dagen. Visade sig att de sprillans nya Michelindäcken på min dubbeldäckare inte funkade bra i modd. Tillbringade 5 min att ta mig loss från en hållplats, resten tog bara nån minut. Men ändå. Tidtabellen försvann redan på första turen. Arg som ett bi gick jag in till vår trafikchef och sade vad jag tyckte om det och jag var tydligen inte ensam. Förhoppningsvis är nya däck beställda nu. Inte halt alls på vägen, men oplogade hållplatser...
När jag körde sista turen på min tjänst, gick meddelande ut om att man ställde det mesta av trafiken utöver vissa linjer. Vilket jag tyckte var en bra kompromiss.
Har ni inte snökedjor att sätta pa bussarna när det blir sant väglag?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det väntas oväder i stora delar av Sverige. På vissa håll är det redan översvämning, medan det på andra bara är en hörsägen ännu. Skulle...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det blåser och regnar rejält i Miami. Något som flera av de svenska landslagsryttarna i hoppning har blivit varse. De är på plats för...
Svar
0
· Visningar
422
Senast: Gunnar
·
Hemmet Ni som bor i hus, ca 100-150 kvm stort, vad betalar ni för uppvärmning och vad värmer ni huset med?
2
Svar
25
· Visningar
975
Senast: hagel
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp