Uppvärmningskostnader

Fille

Trådstartare
Ni som bor i hus, ca 100-150 kvm stort, vad betalar ni för uppvärmning och vad värmer ni huset med?
 
Har precis börjat med fjärrvärme, har ingen större koll på kostnaderna men här är statistik från vår leverantör
Boyta 122 kvm med 5 kvm biyta samt garage ca 20 kvm som är uppvärmt det med.
Vi har ca 20-21 grader inomhus och det regleras genom utegivare.

1709148751420.png
 
Nu har jag satt mej in mer i vad vi betalar för

1709149483901.png


så första inlägget ger fel bild då vi gjorde av med ca 0,5 Mwh på 6 dagar och allstå då gjort av med 2,1 under februari
så kommer ju bli 2000 kr i värme under februari.
 
Radhus ca 130 kvadrat med luftvärmepump och direktverkande el. Skaffade solceller för 1,5 år sedan så förra året köpte jag drygt 9000 kWh. 2021 (utan solceller) drygt 15000 kWh. Elområde 4.

Betalar nu större delen av året bara nätavgift då jag nästan tjänar in under sommaren vad jag köper för under vintern avseende själva elen.
Kan inte ge exakt summa då jag fick elpristöd förra året och jag inte orkar räkna på vad det skulle kostat utan.
 
Direktverkande el och luftvärmepump till äldre hus på 156kvm. Har förbrukning per år på runt 20000 kWh och runt 70-80% av det är uppvärmning om man ska tro elbolaget. Så kanske 15000 kwh då.
Och sen nätavgiften också som såklart blir hög med så stor förbrukning.
Eldar även lite med ved när elen är riktigt dyr men har fortfarande inte behövt köpa ved utan eldar det som fanns i vedboden när huset köptes.
 
Radhus ca 130 kvadrat med luftvärmepump och direktverkande el. Skaffade solceller för 1,5 år sedan så förra året köpte jag drygt 9000 kWh. 2021 (utan solceller) drygt 15000 kWh. Elområde 4.

Betalar nu större delen av året bara nätavgift då jag nästan tjänar in under sommaren vad jag köper för under vintern avseende själva elen.
Kan inte ge exakt summa då jag fick elpristöd förra året och jag inte orkar räkna på vad det skulle kostat utan.
Såg nu att du frågade specifikt om uppvärmning. Detta är all min elförbrukning.
 
120 m2 enplanshus. Vattenburen golvvärme som värms med en pelletspanna. Vi har även solfångare (värmer vatten). Totalt under ett år går det ca 3,5-4 pallar pellets, men då har vi också en pool som (ffa vid uppvärmning i starten av badsäsongen) drar en del av pelletsen när solfångarna inte riktigt orkar täcka upp under sommaren.
 
Svårt att separera uppvärmningskostnaderna men köpte ved för 5000 kr och gjorde egen ved i motsvarande mängd inför vintern. Har stängt av alla direktverkande element och har bara luftvärmepump och braskamin.

Runt 50kwH per dag men det är all hushållsel, så värmen är kanske 30kWh per dag? Plus ved då. Dessutom värms sadelkammare, vattenrum på samma el som bostaden.
 
Luft-vattenpump, luft-luft och lite direktel. 20 000 kWh/år. Hus 150 + 50 m2. I pengar vill jag inte riktigt veta 😅
 
Har precis börjat med fjärrvärme, har ingen större koll på kostnaderna men här är statistik från vår leverantör
Boyta 122 kvm med 5 kvm biyta samt garage ca 20 kvm som är uppvärmt det med.
Vi har ca 20-21 grader inomhus och det regleras genom utegivare.

Visa bifogad fil 140098

Radhus 120 kvm. Jag kan nog inte separera uppvärmning, men total förbrukning är ca 7900 kWh/år. Vi har frånluftsvärmepump.
 
Villa, 115+103 kvm. Värms med bergvärme, vattenburet system. Har en gammal luft luftvärmepump också, använder den mest som kyla på sommaren.

Förra årets totala elförbrukning låg på ca 12000 kWh (året innan ca 11000 kWh).
Kan inte plocka ut bara värmen tyvärr.
 
Huset hemma ,luftvärmepump,2 elradiatorer och kamin om jag inte latar mig. ca 150kvm i 2 plan, årsförbrukning inkl el runt 9000kwh

skånehuset som är ett riktigt as, 130kvm ca i 2 plan + källare ouppvärmd.
gammal luftvärmepump (ny sen ett par veckor) elementen har gått på högtryck i vinter årsförbrukning ca 7000kwh och har kostat skjortan
 
Har inte kvar huset men det förbrukade ungefär 11.000kWh/år plus 7.000kr i ved. Men då ingick all el.

Ca 100kvm, norduppland, luft/luft-pump.
 
Jag gör av med ca 12.000 kWh/år. Allting är ju inte uppvärmningen förstås, men majoriteten är det. Bor själv, men använder torktumlare osv när jag tvättar. Är väl ganska så bra på att försöka hålla nere elförbrukningen och eldar med egen ved som stöd till elelementen.
 
Ni som bor i hus, ca 100-150 kvm stort, vad betalar ni för uppvärmning och vad värmer ni huset med?
Vi eldar med ved, Sambon jobbar extra i skogen så han får veden från skogen. Så vi eldar typ gratis, huset är ca 120 kvadratmeter stort. Använder aldrig direktelen.
 
Vi eldar med ved, Sambon jobbar extra i skogen så han får veden från skogen. Så vi eldar typ gratis, huset är ca 120 kvadratmeter stort. Använder aldrig direktelen.
Samma för oss! Eller vi har lite direktel, men gratis ved!

Tack för alla svar, vi diskuterade lite vad som var rimligt här hemma :)
 
1,5 plansvilla, 95+50 kvm (inredd uppvärmd källare). Källaren hålls dock lite svalare än resten av huset förutom när vi har gäster i gästrummet. Jordvärme och elgolvvärme i ett badrum som är igång. 10 000 kWh/år. Vi använder torktumlare en hel del på vintern. Trivsel-eldar i kamin på vinterhalvåret, dock minskas inte uppvärmningen av det eftersom jordvärmepumpen styrs av givare utomhus.
 
Vi eldar med pellets, "myseldar" (läs eldar ganska ofta endast för värmen) med kamin och har köpt en luft/luft för att stötta vid behov. Har för mig att vi la 18 000 på pellets (fem pallar) när vi köpte sist. Det har räckt denna säsongen och kommer att bli över. Ved är än så länge gratis pga egen. El till luft/luft samt pelletspanna, säg 300-500/månad.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 393
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 114
Senast: __sofia__
·
Hemmet Som rubriken säger - jag vill utöka räckvidden på mitt Wi-Fi, helst både inne i huset och så att det räcker ut till stallet. Har idag...
Svar
5
· Visningar
345
Senast: Monimaker
·
Hemmet Är det någon som har erfarenhet av gasolkamin och vill berätta om hur det funkar? Eller etanolkamin? Eller annat alternativ som inte är...
2
Svar
29
· Visningar
1 285
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp