Uppvärmningskostnader

Ved, 0 kr.
Luftvärmepump för stöd. Kanske 1000 kr per månad under vintern?
 
Fjärrvärme, under 2023 blev det 25MWh för knappt 27800kr totalt.
Dyraste månaden 3500kr
Billigaste månaden 477kr

Enplansvilla från -71, 149kvm +biyta.
 
Vi snittar ca 500 kWh i månaden på vår bergvärmepump ett kallt år :) sen eldar vi i kaminen sporadiskt beroende på hur mycket någon är hemma, föräldraledig ca 6-7 kubik om året, gav 450 kr kubiken sist. Enligt Tibber har vi en kostnad på 1000 kr i månaden i uppvärmning december, januari och februari sen vet jag inte hur mycket man kan lita på den men :)

Årsförbrukning el 11 000 kWh per år men då kör jag värmare i stallet ibland och sådär.

Hästgård hus ca 160 kvadrat. Nya fönster och tilläggsisolerat av oss sista åren.

Snart solceller :)
 
Bergvärme, enplans ca 140 kvm (plus garage) byggt på 2000-talet. Total elförbrukning 23 000 kWh förra året, då vi drog ner på det vi kunde. Eldar i kamin kallare dagar, men den är ärligt talat mer av dekorativ-och-mysig varianten även om det är täljsten.
 
Har luft/luft + några element på direktverkande el (som dock är urkopplade)
Veden gick på 7000,- denna vinter räknar med att det kommer gå på lite mer nästa pga av att jag förbeställt mer.

Kan inte riktigt svara på vad luften drar men den är väldigt snål. Skulle väl gissa på några tusen totalt.
 
Ni som bor i hus, ca 100-150 kvm stort, vad betalar ni för uppvärmning och vad värmer ni huset med?
Själva kostnaden är nog inte så relevant eftersom jag bor i DK och inte Sverige, men vi bor i ett hus på 125 kvm, två plan och liten (8 kvm) källare, som inte värma upp.

Uppvärmning med el (luft-luft värmepumpar x 2) och stödvärme från pelletsugn.

I januari använde vi ca 900 kWh och det var när vi hade det som kallast. I februari använde vi ca 1000 kWh, men det var pga en värmefläkt vi behövde ha i gång pga vattnet som trängde in i källaren.

Blåsten är det som har störst påverkan på inomhustemperaturen här ute på ”slätten”.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 386
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 111
Senast: __sofia__
·
Hemmet Som rubriken säger - jag vill utöka räckvidden på mitt Wi-Fi, helst både inne i huset och så att det räcker ut till stallet. Har idag...
Svar
5
· Visningar
345
Senast: Monimaker
·
Hemmet Är det någon som har erfarenhet av gasolkamin och vill berätta om hur det funkar? Eller etanolkamin? Eller annat alternativ som inte är...
2
Svar
29
· Visningar
1 282
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp