Bukefalos 28 år!

Snorig häst!

E

ekran

Hej! Har ett vbl som nu en längre tid (ca 1 månad) varit väldigt snorig. Rinnig i näsan nästan hela tiden (genomskinligt snor). Tycker att det har blivit lite bättre...för några veckor sedan fick han vitt tjockare snor bara av att man skrittade med honom, nu får han bara lite vitt snor om jag travar lite och skrittar ett bra tag. Han har täcke på sig dygnet runt och har vilat och bara skrittats (travats väldigt lite) sedan han blev snorig. Får en köyfta vitlök varje dag, började ge för ca 1 vecka sedan. Vissa säger att vitt snor tyder på att han har en infektion alltså förkylning medans vissa säger att hästar brukar få vitt snor när de är allergiska för något. Men har svårt att tro att han skulle vara allergisk. :confused: Sedan säger ju vissa att vitt snor inte är någon fara, men att gult snor tyder på infektion.:crazy: Han har varit pigg hela tiden med ingen feber eller hosta. Nu undrar jag om jag kan börja rida honon vanligt igen eller om jag ska vänta ytterligare? Vissa säger att det är bra om jag rider vanligt så att snoret "släpper". Ska tillägga att jag precis hade satt igång honom efter att han inte ridits på hela sommaren då han blev snorig. Känns ju lite tråkigt att han ska vila när jag ser att han är superpigg och vill ut och galoppera, haha (gör det dock i hagen istället;) ). Någon som kan komma med lite tips? :)
 
Sv: Snorig häst!

:smirk: Inga svar :confused: Behöver också tips o råd om min snoriga häst. Vitt snor o hosta i några dagar nu. Någon som känner till några bra huskurer som funkar förutom vitlök? Låter henne vila under tiden, men hon verkar inte vara speciellt ansträngd av det i hagen...
 
Sv: Snorig häst!

Läste precis på en annan tråd att man kan ge färskriven pepparot och honung, så det kan man ju prova.
 
Sv: Snorig häst!

Vitlök ska ju inte vara bra för hästar.... Jag har haft snoriga och hostiga hästar och jag har gett dom C-vitamin + järn. den som var mest förkyld får även Hemolytan och en kur med Acetylcystein (obs! karens). Nu är dom pigga och glada igen.
 

Liknande trådar

Tävling Var går gränsen? Vi började tempa hästarna för ca 1,5 vecka sen när vi hörde talas om utbrott av EHV-1. Vi har 6 hästar som går...
Svar
1
· Visningar
1 214
Senast: Marty
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 641
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 757
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 671
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp