Snorigt föl!!!

lisahjelmgren

Trådstartare
Börjar få lite ont i nervösen... Har varit noga med att inte ha fölet ute i kallt eller regningt väder men han har lyckats dra på sig en luftvägsinfektion iallafall, tror jag.

För er som inte läst tidigare trådar kan jag meddela att han nu är knapt 2 mån. Hoppas ni orkar läsa följande...

För några veckor sedan råkade mitt sto sparka honom hårt över bogbladet i samband med ett tumult i hagen, fölis fick ont såklart och blev chockad av händelsen. (Inget gick sönder ifall ni undrar) Dagen efter var han snorig, tänkte kanske det hade ett samband, han blev ju allmänpåverkad av händelsen om ni förstår. Inflamation i musklerna kring bogbladet av smällen också. Snuvan blev bättre men jag tyckte den låg och lurade hela tiden. Fölet var lika piggt och busigt som vanligt! Så för 1 vecka sedan slet sig hans mamma i samband med intag från hagen. Det hällregnade den dagen och jag ville ha in dom i stallet. Mor och son sprang runt, runt på åkrarna, jag svär att dom skrattade åt mig där jag stog med vatten upp till knäna och maskara i hela ansiktet. Inte ville de gå in i stallet inte... :cool: Efter en kvart eller så lyckades jag fånga dom, torkade fölet med en handduk och lade sedan en yllefilt över fölet så han inte skulle bli nedkyld. Nästa dag var han snorig igen, den här gången var det gult tjockt snor ochså rosslade det ibland när han andades, så där som det kan göra när en luftvägsinfektion börjar ta fart. Ingen feber. Dagen efter var han lika snorig, lite hosta men ingen feber. Pigg som en mört, men jag rådfrågade med en vet. (per telefon) och fick rådet att ge honom Sputolysin (kan ha stavat fel?) 2 gggr om dagen. (Skrev ut de till mitt sto förra året och jag hade en burk kvar). Vet. tyckte jag skulle ge honom det och se om det hjälpte, hon trodde inte det var någon fara men jag kände att jag ville ge honom något slemlösande. Om det inte hjälpt inom en vecka skulle jag återkomma.

Medicinenn har minskat på snoret och han rosslar inte längre när han andas/hostar, men snuvan sitter envist kvar, likaså hostan. "Rethosta" låter det som nu. Vet. var där idag och tyckte jag skulle fortsätta med medicineringen ett par veckor till, kunde inte höra något konstigt med de nedre luftvägarna men höll med om att de övre inte är som de ska.

Jag antar att det inte finns så många här på Buke som är veterinärer men ni som föder upp hästar, vad har ni för råd??? Det är betessläpp i helgen (om inte busvädret fortsätter, här regnar idag). Jag tycker vet. tar det hela lite väl avslappnat, känns inte roligt med ett så ungt föl som snorar och hostar. Hur känsliga är föl i den här åldern, kan det utv. lunginflammation eller andra sjukdomar i de nedre luftvägarna om man inte får stopp på en "vanlig" förkylning???

Orolig.
 
För två år sedan hade jag en kompis sto med föl som gick med mina två ston + föl. Kompisens fölunge var mer eller mindre snorig hela sommaren. Ingen feber och inte allmänpåverkad. Till slut gav hon honom en kur med slemlösande) Sent på sommaren blev också en av mina snorig, men också där utan feber.

Kompisen har jobbat på stuteri, hon sa att det inte är ovanligt att det blir så, men att det är viktigt givetvis att hålla koll. Kommer inte ihåg vad orsaken var dock :smirk: minnet är kort.

Hoppas det går bra med din fölis

Piggy
 
En sådan liten skall alltid utredas ordentligt.
Tempning, lyssna på lungor och allmän status och framförallt blodprov.

Tycker att du skall ta ut en annan veterinär i så fall för utredning.
När ni sedan fått svar på blodprov (tar en dag) så kan man gå vidare.

Något betessläpp för denna unge skulle inte jag rekommendera.


AM
 
Ringde min vet. igår och rådfrågade ang. min fölis som också blivit snorig.
Han frågade naturligtvis om det var gult/grönt eller ofärgat. Då jag svarade att det var ofärgat så sa han att det inta var ngn fara men att jag skulle hålla koll så att det inte blev färgat. Blev det så skulle jag inte vänta med att ringa utan då skulle han komma och ge fölis ngn form av penicillin ganska omgående. Jag skulle också se till att hon slapp "de värsta regnskurarna" Han sa att man inte skall inte vänta för länge med dom små.
Då är visserligen mitt föl bara 12 dygn så din har en hel del mer motståndskraft.

Men ifall jag var du så skulle jag be vet. sätta in ngt så att lillfölis blir av med det ordentligt om de nu skall ut på bete snart också.

Lycka till!
 
Tack för råd! Ska åka och hämta ut ett sulfaprep. som veterinär skrivit ut idag. Jag hoppas verkligen det hjälper, blir orolig ju. Han har så underbar personlighet att jag inte kan tänka mig ett liv utan honom, han är helt ljuvlig!!! :love: :love: :love: Usch vad jag målar f-n på väggen men han verkar lite hängig idag så därför är jag lite extra nervös. Vet var och tittade på honom, fortf. ingen feber och inget konstigt ljud fån lungorna men slöheten gör mig stressad. Vet. tyckte inte att blodprov behövdes tas (ny vet denna gång) så jag får lite på honom, han brukar vara mån om sina patienter enligt egen erfarenhet. Sulfa brukar väl ta det mesta??? Han ska få sulfa i 6 dagar.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 430
Senast: Capybara
·
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
8 987
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
929
Senast: terrific
·
Hästvård Hej! Mitt 15-åriga sto har under de tre-fyra senaste dagarna börjat hosta lite smått, någon gång i början av ridpasset men även nu i...
Svar
5
· Visningar
763
Senast: Rubinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp