Bukefalos 28 år!

"Snuggy hood" som finns på Börjes, nån som har erfarenhet?

Ms_Antrop

Trådstartare
Vad tror ni? Kan den va nått att ha? Jag har redan börjat spana på nya eksemtäcken till Ikaros :p och detta spanade jag på tidigare i våras/somras...

Länk till bild

Tror ni man får plats med stor hals + mycket man i det eller blir det för thight? Vi har dels ett Rambo Sweetitch nu och när hans man började växa ut (vi klippte den i våras för att den skulle bli lättare att tvätta och för att den skulle växa ut jämnt) så är det THIGHT, så det täcket funkar nog inte nästa sommar. Vi har ett eksemtäcke från HorseGuard, och där får halsen plats ordentligt, så det är nog inga problem... Men man måste ju ha fler att byta med! Funderar då på detta från Börjes, men funkar det?
 
Sv: "Snuggy hood" som finns på Börjes, nån som har erfarenhet?

Om jag förstått det rätt är det Bucas som är tillverkaren (Hittade täcket på en annan sida där det stod bucas, men är det rätt?).

Jag har också beställt ett till min insektskänsliga häst :)
 
Senast ändrad:
Sv: "Snuggy hood" som finns på Börjes, nån som har erfarenhet?

Jag hade aldrig satt på min häst en sån huva. ALDRIG. De huvorna är vanliga som tävlings förberedande attiralj i USA, dvs håller hästen ren, och det finns en högst relevant risk att huvan drar sig över ögonen med ögonskador som följd. Nu ser det ut som denna huva är fastsydd i halsdelen? Är den det så lär den väl sitta lite stadigare.
 
Sv: "Snuggy hood" som finns på Börjes, nån som har erfarenhet?

Den där skulle min klia sönder i ett nafs. Varmt och tight blir kliigt, jag vill ha luftiga täcken som tål lite.
 
Sv: "Snuggy hood" som finns på Börjes, nån som har erfarenhet?

Fy det låter inte trevligt. Men jag tycker det ser ut att gå att ta av halsdelen iallafall.
Själva huvdelen hade jag iallafall tänkt klippa bort, den ser inte bekväm ut och är det en säkerhetsrisk så ska den absolut väck!
 
Sv: "Snuggy hood" som finns på Börjes, nån som har erfarenhet?

Ett sådant funkar inte mot insekter de sticker rakt igenom dem, dessutom är de definitivt inte sköna att ha på sig i värmen sätt själv på dig något tajt i lycra i värme så skall du se hur skönt det är.
Dessa täcken är framtagna just för att hålla tävlingshästar rena som tidigare påpekats de är bra tex för att hålla en vit häst vit under natten när den skall tävla eller möjligen i hagen en kort stund tex när tävlingarna är senare på eftermiddagen och man vill släppa ut en stund på förmiddagen för att man skall köra senare, då är de perfekta men inget jag skulle ha på dem hela tiden som något insektstäcke, tajta som sjutton är de och sitter helt slimmat.
Dessutom måste man ha en tålig häst för huvorna har en förmåga att vrida sig har aldrig upplevt att de skulle kunna skada ögonen de är för mjuka för det däremot har man en enögd eller blind häst med jämna mellanrum när de lyckats vrida huvan så att ögonen är innanför istället för i öppningarna, så skulle aldrig släppa ut en häst i sådant och lämna den obevakad i hagen utan man måste ha koll hela tiden så att man ser när de vrider huvan och gå och vrida rätt den igen.
 
Sv: "Snuggy hood" som finns på Börjes, nån som har erfarenhet?

Om jag förstått det rätt är det Bucas som är tillverkaren (Hittade täcket på en annan sida där det stod bucas, men är det rätt?).

Nu har jag fått hem mitt, och ja det är Bucas.

Det är inte så enkelt att ta bort huvan från halsdelen som jag trodde det skulle vara. Det sitter en dragkedja som löper från undersida huvudet ner till bringan som gör det svårt att bara ta bort huvuddelen.

Problemområdena på min häst är bog, mellan framben, under magen samt juver, så eventuellt behöver jag inte halsdelen. Får testa täcket sen och se hur det ligger på hästen.
 
Sv: "Snuggy hood" som finns på Börjes, nån som har erfarenhet?

Ett sådant funkar inte mot insekter de sticker rakt igenom dem, dessutom är de definitivt inte sköna att ha på sig i värmen sätt själv på dig något tajt i lycra i värme så skall du se hur skönt det är.
.

Så knepigt ifall de inte fungerar mot insekter, eftersom de marknadsförs som insektstäcken/eksemtäcken :crazy:
 
Sv: "Snuggy hood" som finns på Börjes, nån som har erfarenhet?

Möjligen att de kan stoppa knott men mygg tex biter rakt igenom.
Det är lite lustigt för från början när dessa täcken kom salufördes de enbart som dustbusters alltså smutsskydd och efter vad man kunde gissa eftersom de såldes ut för ingenting tex på ebay odyl så gick det inte så bra att marknadsföra dem för det ändamålet, plötsligt marknadsförs de nu som sweetitch täcken vilket jag inte skulle ge en femöring ens för dem för den funktionen. Tvärtom skulle jag säga då hästarna kommer att svettas under dem för så snart du ens har lite varmt i stallet så blir hästarna svettiga där de sitter åt mest tex i bogen och är det något som drar till sig insekter så är det svettlukt. Varför inte satsa på ett riktigt exemtäcke som sitter luftigt och dessutom stoppar i stort sett alla typer av insekter. Tycker du själv att det är skönt att ha på dig tajt lycra/nylon när det är varmt ? Eller är det skönare att ha på dig en löst sittande bomullstshirt ?
 

Liknande trådar

Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 297
Senast: Niki
·
Hästvård Jag undrar om det som kallas eksem finns i olika varianter? Är alla eksem tex vätskande eller kan det vara mjälligt/torrt och ändå vara...
Svar
3
· Visningar
832
Senast: Boj
·
M
Hästvård Ja nu sitter jag här och planerar sommaren för min femåriga shetlandsponny som i höstas fick problem med eksem antagligen beroende på...
Svar
9
· Visningar
1 357
Senast: M-Meduza
·
Hästvård Har ett mycket underligt hudproblem hos min häst som jag bara måste försöka lösa. Ingen verkar förstå eller vilja förstå vad detta kan...
Svar
15
· Visningar
2 353
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Var vill vi bo?
  • Personalmöten

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp