Bukefalos 28 år!

Snyft min häst är halt!

A

aniratak

Idag när jag skulle motionera min tre åring så är hon halt på vänter bak! :cry:
Det var en ganska synlig hälta i vänter varv men inte i höger varv! Hon är inriden så pass att jag bara skrittar henne när hon verkar pigg och fräch (då jag märker att hon inte är trött) Nu har jag inte ridigt på 3½vecka tack vare att hon har vargtänder som ska dras den 11/3 och så har hon även vuxit så mycket nu tycker jag hon har alldrig varit så bakhög som hon är nu! jag tror att det beror på att hon har växtverk eller att hon kanske har sträck sig i hagen då hon är barfotta!
Jag ska även göra en veterinär besikting då när jag ska ta tänderna! så är hon inte bra tills dess så är det en rejäl undersökning som gäller!
Jag har haft henne sedan hon var ett år och hon har alldrig varit halt förut, så det var en chock när jag insåg det! :confused: :cry: hon har vuxit väldigt jämt hela tiden men just nu så är hon som sagt extremt överbyggd motför hon varit förut! Hoppas det bara är så enkelt! :smirk:
 
Hej! Har ni frusna knöliga hagar? I så fall kan det vara hovledsvrickning. Har precis fått den diagnosen på min sexåring som inte heller varit halt tidigare och som blev tvärhalt på träning. Veterinären sade att de sett mkt sådant nu med tanke på vädret och dylikt. Dessutom känner man inte direkt någon värme och svullnad som man gör om de vrickat till kotlederna.
Nåväl, det var bara en liten tanke eftersom jag själv inte hade en aning om var hältan kom ifrån då min kuse var hur fin i benen som helst.
Lycka till med den lilla. Hon blir säkert bra skall du se.
*Kram*
 
tack! det behövs tröstningar! Ja det är inte så mycket knölar i våra hagar snarare att det är väldigt halt! När jag kollar på hältan så käns det som om den sitter högt upp! det är därför jag hoppas på att det är typ växtverk!
men som sagt vi får se hur det blir!
 
Det är lurigt det där med var hältan sitter.. Själv var jag ju övertygad om att min var halt på höger ben på grund av en rejäl sträckning i bogen, men sen visar det sig sitta i hovleden på vänster ben.. Mycket mer fel än så kan man ju inte gissa direkt :crazy:. Så jag har kommit fram till att jag nog inte skall gissa alls i fortsättningen. Växtvärk låter ju dock som ett troligt alternativ och är det dessutom halt i hagarna är det ju lätt att de halkar och drar till sig och blir knackiga..
Du får hemskt gärna berätta hur det går för er..
 
Ja som sagt ska vi iväg på vet besikting den 11/3 så nu kommer hon att vara ta det lungt och gå på några promender fra tills dess! Jag kommer att få se svret om den frtfarande är kvar! men har den försvunnit så har jag kanske haft rätt med växtverk! (hoppas)
Man blir helt nojig när man inte är van att se sin häst halt och har inte haft detta problem med mina försegånde hästar heller! MIn förra blev 19år när jag tog bort henne och hon var halt en gång i ena bak knät och sedan så kändes hon inte riktigt bra så jag kollade henne och då hade hon fått spatt! men en lindrig sådan!
Så man är inte speciellt van vid hälter på mina egna!
men det är bara att hålla tummarna! :crazy:
 
Känner igen det där med att man inte är så van vid hältor på sina egna.. Man blir ju helt nojig när det händer något. Vi har också varit förskonade från sånt elände, tack och lov.*peppar, peppar*
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 324
Hästvård Tyvärr så har min häst haft mer problem än han varit bra den sista tiden. Mina tankar har börjat snurra om att är det verkligen rätt att...
Svar
10
· Visningar
1 889
Senast: Zevzan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 833
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 558
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp