Snygg sadel!!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 337
Sv: Snygg sadel!!!

Jaha, då vet jag avd du menar. Men jag tycker ändå att bordeaux och tabacco är snyggare ;) Din häst (den där stora bruna som du ahr visat bild på nån gång, jg vet inte om du har fler) skulle nog vara väldigt fin i bordeaux.... Mörkbrunt blir lite tråkigt...

Han är faktisk fux!! :mad: INTE brun! haha.... :p Hans hoppsadel är tobacco och det är han jättefin i. Men nja, det känns liksom inte som nån dressyrfärg...

Jag tycker inte heller att tabacco är någon dressyrfärg, men jag tycker Prestiges tabacco är skitsnygg! Hade min häst kunnat ha både Prestige och tabacco färg hade han fått en sån. Men nu fick han en redwood istället, och han är skiiiitfin i den och hans nya träns...

Diabolical_Kitten skrev:
Ja, lägg gärna in bilder, för det kan inte stämma. Var noga med att fota båda bredvid varandra rakt framifrån. Och helst mäta. Jag tog inga mått när jag provade sadlarna men jag tog ögonmått och provade på hästen.
Laddar kameran för fullt över natten , kanske vi kan lösa mysteriet :rofl: provmätte båda sadlarna nyss när jag nattade hästarna...det är säkert ......hur jag än mäter så skiljer det inte mer än nån ynka millimeter.
Jag ska ta hästen min i morgonbitti och fota när dom olika sadlarna ligger på honom, plus bara sadlarna framifrån tillsammans. Ska jag Zooma in framvalvet lite eller ska jag ta på hela sadlarna ....jag tar både och .....;))

Apropå ingenting, fick just ett mail från Ingdams, tydligen kan de inte komma imorgon... ´De vill komma på FREDAG... Suck........

jjeg skrev:
Herregud vilka snygga sadlar , är det någon som provat en Devoucoux dressyrsadel ????
Tycker även att röösli och hermes har snygga sadlar.....man kan ju drömma i alla fall ;)

www.devoucoux.com

Japp..
Milady...

Devoucoux har helt underbara sadlar.
Har haft möjlighet att rida i flera olika modeller från dom beroende på att jag jobbade hos den svenska återförsäljaren.

Kan varmt rekommendera dessa sadlar.

Grängesberg skrev:
Japp..
Milady...

Devoucoux har helt underbara sadlar.
Har haft möjlighet att rida i flera olika modeller från dom beroende på att jag jobbade hos den svenska återförsäljaren.

Kan varmt rekommendera dessa sadlar.
Berätta mer ......Har dom smal midja och är mjuka om man jämför med andra sadlar....Passar dom rak häst?

Diabolical_Kitten skrev:
Apropå ingenting, fick just ett mail från Ingdams, tydligen kan de inte komma imorgon... ´De vill komma på FREDAG... Suck........
Rider du inget nu då....Jag red barbacka ett tag innan jag köpte globusen. Men jag hade en barbacka pad....annars hade jag haft skavsår i rumpan ;)
Sen har våran inhysing (islänningen) en gjord med stigbyglar....bra om man har dåligt med balansen och vill ha stöd för fötterna ....om man är på väg att trilla....Varmt och gosigt på vintern när man gärna rider barbacka...

Dom känner jag till (dock var det säkert 1 år sen jag var inne på deras hemsida sist)... Men de har ju jättekonstiga bilder på deras hemsida, dressyrsadlarna ser ut att ha lika korta kåpor som hoppsadlarna ju...

Jo, jag rider med en lånad sadel. Problemet är bara att bomvidden är rätt för hästen, men bossorna är ganska tunna och när jag sitter i har jag ett finger mellan manke och framvalv, så jag vågar inte rida utan fårskinnspad. Men med fårskinnspad blir han ruggad i pälsen och bommen blir alltså för smal.....
Men det får duga så länge. Den är vidare än Globusen iaf....

Jag hade tänkt att skaffa en barbackapad om det visar sig att det dröjer hundra år tills jag får en sadel igen. Men är de såpass stora att de passar en stor rumpa tror du?

Diabolical_Kitten skrev:
Jo, jag rider med en lånad sadel. Problemet är bara att bomvidden är rätt för hästen, men bossorna är ganska tunna och när jag sitter i har jag ett finger mellan manke och framvalv, så jag vågar inte rida utan fårskinnspad. Men med fårskinnspad blir han ruggad i pälsen och bommen blir alltså för smal.....
Men det får duga så länge. Den är vidare än Globusen iaf....

Jag hade tänkt att skaffa en barbackapad om det visar sig att det dröjer hundra år tills jag får en sadel igen. Men är de såpass stora att de passar en stor rumpa tror du?
Jo den är stor nog...finns säkert lite olika modeller....tycker det blir fler och fler på marknaden. När jag köpte min så fanns det bara en som jag hittade (internetbutik, kommer inte ihåg vilken butik det var men jag sökta bara på barbackapad tror jag det var)Köpte den just för att jag fick skav när jag red barbacka..annars finns ju den där gjorden med stigbyglar , men den får man inte rida lätt i ....

Vad är det för skillnad mellan barbackapad och ridgjord?
Jag vet att man inte får rida lätt i en sån, men så länge man har stigbyglar så känns det lite mer tryggt...

Diabolical_Kitten skrev:
Vad är det för skillnad mellan barbackapad och ridgjord?
Jag vet att man inte får rida lätt i en sån, men så länge man har stigbyglar så känns det lite mer tryggt...
Dom jag har sett så har barbackapaden inga stigbyglar(men det kanske finns det nu förtiden oxå, barbackapad med stigbyglar)Medans ridgjorden bara är en gjord med stigbyglar....ingen pad alltså utan du sitter direkt på hästen.

Okej... Då förstår jag... Jag har nämligen för mig att det finns nån islandsshoop som har en barbackapad med stigbyglar....

Jo, det gör dom..
Av min gamla arbetsgivare i Västerås. Har så gjort ganska länge.
Man beställer sadeln via henne och hon tar in dom till Sverige, hon hjälper även till att måtta o passa in sadeln då de flesta vill ha dom måttbeställda.

Diabolical_Kitten skrev:
Dom känner jag till (dock var det säkert 1 år sen jag var inne på deras hemsida sist)... Men de har ju jättekonstiga bilder på deras hemsida, dressyrsadlarna ser ut att ha lika korta kåpor som hoppsadlarna ju...

Jag kan garantera dig att så icke är fallet!

Bilderna är scannade från en katalog, har faktiskt inte kollat på hemsidan men i min katalog från Devoucoux så ser dom helt normala ut i kåplängden i alla fall.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
160
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 124
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 323
Senast: Silje
·
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Dalmatiner