Snygga knoppar?!?

Sv: Snygga knoppar?!?

Visst går det att göra flyinge knoppar på klippt man, min är halvklippt, både rycker o knoppar, detta gör jag för att få en tjockare man så att knopparna blir snyggare..
 
Sv: Re: Snygga knoppar?!?

Normalt brukar det bli ca 8-10 st. .

.

Du måste ju ha ojämnt antal knoppar, annars betyder det ju otur :D :cool: *lite vidskeplig* Ärligt talat, jag är ganska noggran med att inte spilla salt, korsa min vägmed en svart katt och såna otursamheter när jag ska tävla :rofl:
 
Sv: Re: Snygga knoppar?!?

vissa räknar med luggknoppen och andra inte....

/PF som inte räknar luggknoppen. Det blir snyggast om det är ojämnt antal på halsen, 9 eller 11 st.
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Tunna ur manen med en uttunningssax- men från undersidan... Håll sedan efter den ofta. Det blir mkt enklare då...

Om du ska på samma tävling som min snart så kan jag ta med saxen och fixa.. hihi...

Jag har skaffat mig en sån sax men kan inte för mitt liv få till det med den? Hur menar du att man ska klippa från undersidan? Då blir undermanen kort och tjock och spretar ju när man ska fläta???:confused:
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Jag har inte riktigt fått grepp om det här med knoppning ännu, men ska man liksom vika flätan till mankammen eller rulla? Och om det är lite man som står ut när man har knoppat, klipper ni av det då?
En sak till.. hur menar ni med att knopprna ligger ner? Jag tror jag bara har sett sånna som står upp :confused:
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Men alla hästar har ju inte så tjock man att den inte går att fläta utan att tunna ur den först, det är rätt ovanligt tycker jag. Det blir ju snyggare knoppar om manen är relativt tjock.
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Mjo, inte vet jag direkt. jag knoppar aldrig min pålles man om jag ska vara ärlig.
men det kan mycket väl vara så som du säger, har ingen större erfarenhet av det. Tänkte bara logiskt sett måste det ju vara så att den blir tunnare :smirk:
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Jovisst men när ni skrev ryckt så tänkte jag först på ryckt med kniv, då blir den ju bara kortare, inte tunnare. :)
 
Sv: Snygga knoppar?!?

jaha, nej jag vet faktiskt inte. Jag gör ingenting med min hästs man längre, den får bli vild.
Förr tog jag en mankniv för att få den busigare oh mer ojämn.
Men aldrig ryckt manen så som man gjorde förr.
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Idag har jag försökt göra snygga knoppar än en gång :crazy:

http://i15.tinypic.com/2a0mfki.jpg (stor bild!)

De blev ju hyfsade, så med lite träning kan de säkert bli bra.

Frågan är dock, vad gör ni av den sista biten man? Chevino har så väldans tunn och kort man, säg de 30 sista centimetrarna på mankammen. Gör man en miniknopp eller hur gör man? Det är för mycket för att man ska kunna låta det hänga..
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Jag brukar göra en liten knopp längst ner där manen är tunn
(har dessutom fuskat och typ stubbat sista biten, ca 1 dm, där den ändå blir bortnött av täcket :D)
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Jag är helt värdelös på att knoppa, men det blir hyfsat om man tar ryckkammens(mankam av metall) breddför varje fläta, det ser faktiskt ganska välvårdat ut.
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Men han har ju så himla tunn man där! Jag tog allt det sista och gjorde en knopp av och den blev typ hälften så stor som de andra! Har fått tipset att kapa manen en bit över manken precis som du säger, men då kommer ju den sista knoppen bli ÄNNU mindre! :crazy:

http://i16.tinypic.com/4d6wnjc.jpg (stor bild!)
 
Sv: Snygga knoppar?!?

Men det ser ju inte alls tokigt ut :)

Gör man bara knoppen av samma modell som de övriga ser det snyggt ut även om den är mindre.

Jag brukar få en liten vid manken + ngt mindre än övriga överst vid nacken (manen är tunnare där, och som grädde på moset slant PF lite med klippmaskinen åxå :angel: ) och det brukar inte alls se konstigt ut.
 
Sv: Snygga knoppar?!?

*kl

Hej allihop! Den här tråden verkar aldrig dö ;) Jag visar en bild på min pålla knoppad för att kanske få lite förståelse för oss som har hästar med TJOCK man. Som jag har sagt tidigare så tycker jag inte att det blir snyggt om man rycker eller tunnar ut med trimsax för då blir det spretigt mellan knopparna. Någon pratar om 9-11 knoppar men det blir en helt annan sak när man har 18-20 på varje sida. ;)

http://img.photobucket.com/albums/v387/mlundmark/comtesses frisyrer/knoppning.jpg
 
Sv: Snygga knoppar?!?

väldigt snyggt, nu ska jag till stallet och träna på flätning.
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 240
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg (Nej, inte en lång mansperson, en lång hästmaaan. Vi är på ett hästforum! :D) Jag har en PRE, med lång man. Inte jättetjock, men räcker...
Svar
8
· Visningar
1 356
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 572
Senast: cewe
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
432
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp