Socialbidrag och jobb

R

Raderad medlem 6459

I går satt jag och tittade på en politisk debatt och de diskuterade bland annat huruvida minimilönen här ska höjas. Ett parti är emot det och argumenterar för att det bästa är att minimilönen hålls som den är nu (rätt låg) och att staten istället ska gå in och täcka upp med bidrag ifall att nån tjänar för lite trots heltidsjobb. Här är det ett rätt vanligt problem att en heltidslön inte räcker för att klara sig särskilt bra, många tjänar bara omkring 600€ per månad.

I alla fall så lyfte partiet fram Sverige som ett land där det detta system (lön + bidrag) funkar superbra. Min fråga är: Är det särskilt vanligt i Sverige att människor jobbar heltid och samtidigt får bidrag från socialen? Jag vet par där den ena är arbetslös och den andra jobbar, varför de såklart får bidrag. Jag kan även tänka mig att en del som arbetar deltid (?) kanske får socialbidrag. Men jag tror inte jag vet någon som jobbar heltid och ändå får hjälp från de sociala myndigheterna. Det kan ju dock vara mer utbrett än vad jag känner till.

Någon med mer koll än mig?
 
En grupp som jag tycker många glömmer, är de som är arbetslösa, ibland även sjukskrivna, och som jobbar t ex i Fas 3, eller i andra liknande program. Deras lön är A-kassa eller liknande, och den kan vara allt från dålig till usel. Har du bara minimiersättning så blir det väldigt lite pengar att leva på.
Är du barnlös och mellan 28 (?) och 65 år, så har du ingen möjlighet att söka bostadsbidrag, oavsett hur låg inkomst du har. Är du dessutom ensamstående, ja då blir det svårt.
 
Med bidrag kan de t ex avse barnbidrag och bostadsbidrag.
Det är inte säkert att det bara är socialbidrag de tänker på.
 
I går satt jag och tittade på en politisk debatt och de diskuterade bland annat huruvida minimilönen här ska höjas. Ett parti är emot det och argumenterar för att det bästa är att minimilönen hålls som den är nu (rätt låg) och att staten istället ska gå in och täcka upp med bidrag ifall att nån tjänar för lite trots heltidsjobb. Här är det ett rätt vanligt problem att en heltidslön inte räcker för att klara sig särskilt bra, många tjänar bara omkring 600€ per månad.

I alla fall så lyfte partiet fram Sverige som ett land där det detta system (lön + bidrag) funkar superbra. Min fråga är: Är det särskilt vanligt i Sverige att människor jobbar heltid och samtidigt får bidrag från socialen? Jag vet par där den ena är arbetslös och den andra jobbar, varför de såklart får bidrag. Jag kan även tänka mig att en del som arbetar deltid (?) kanske får socialbidrag. Men jag tror inte jag vet någon som jobbar heltid och ändå får hjälp från de sociala myndigheterna. Det kan ju dock vara mer utbrett än vad jag känner till.

Någon med mer koll än mig?
Nej. Normalt set brukar man hamna inkomstmässigt över socialbidragsnormen om man har ett heltidsjobb.
 
Enligt den här artikeln http://www.dagensarena.se/innehall/14-000-har-forsorjningsstod-trots-arbete/ rörde det sig år 2013 om sådär 14 000 personer i Sverige som arbetade och ändå fick försörjningsstöd (socialbidrag). Det är ju inte särskilt många, tex inte så många att det inte är så konstigt om vi inte har träffat på någon som berättat om det.

Det är ju något konstigt med lagstadgad minimilön. Den verkar väldigt lätt bli betydligt lägre än vad de lägsta lönerna är i Sverige där vi inte har någon sådan minimilön. Jag vet inte varför det är så.
 
Det är inte säkert att det bara är socialbidrag de tänker på.
De sa uttryckligen att vi har ett särskilt bidrag som går in och täcker upp när ens lön inte är tillräckligt hög trots heltidsarbete. Det var inte barnbidrag, för det togs också upp men inte i den här frågan, och det kan inte vara bostadsbidrag eftersom de hävdade att detta är något alla har rätt till.

Jag förstod det som att de menade socialbidrag, även om de inte specificerade (såklart) vad det heter i Sverige.

Har du bara minimiersättning så blir det väldigt lite pengar att leva på.
Den frågan som diskuterades i den här debatten var specifikt heltidsarbetare som pga låg minimilön inte kan överleva trots heltidsarbete. Dvs inte dem som går på motsvarade a-kassa eller dylikt.
 
Nej. Normalt set brukar man hamna inkomstmässigt över socialbidragsnormen om man har ett heltidsjobb.
Det var precis vad jag sa igår och vad jag tror. Tack för infon!

Det är ju inte särskilt många, tex inte så många att det inte är så konstigt om vi inte har träffat på någon som berättat om det.
Nej, det är inte många alls. Och vad jag misstänkte. Tack för googlingen! Jag såg i artikeln att det också stod att i dessa 14000 räknar de även in dem som arbetar deltid.
I debatten lyftes detta fram som att det vore vanligt i Sverige och jag tyckte att det lät jättemärkligt. Vi har knappast ett system där många arbetar heltid för skräplöner och så går staten in för att täcka upp för detta.
 
De sa uttryckligen att vi har ett särskilt bidrag som går in och täcker upp när ens lön inte är tillräckligt hög trots heltidsarbete. Det var inte barnbidrag, för det togs också upp men inte i den här frågan, och det kan inte vara bostadsbidrag eftersom de hävdade att detta är något alla har rätt till.

Jag förstod det som att de menade socialbidrag, även om de inte specificerade (såklart) vad det heter i Sverige.


Den frågan som diskuterades i den här debatten var specifikt heltidsarbetare som pga låg minimilön inte kan överleva trots heltidsarbete. Dvs inte dem som går på motsvarade a-kassa eller dylikt.
Jo fast många jobbar heltid men får bara A-kassa. De har samma kostnader som alla andra. Jag tycker att det är konstigt att de inte räknas.

Sen har dom fel om bostadsbidrag. Alla kan verkligen inte söka det.
Synd att de inte tar reda på hur det verkligen är.
 
Det är ju något konstigt med lagstadgad minimilön. Den verkar väldigt lätt bli betydligt lägre än vad de lägsta lönerna är i Sverige där vi inte har någon sådan minimilön. Jag vet inte varför det är så.
Jag tror inte på lagstadgad minimilön. Jag tror att då används den för att ge så låga löner som möjligt. Det blir OK att erbjuda slavlön, det är ju ändå minimilön, typ.
 
Jo fast många jobbar heltid men får bara A-kassa. De har samma kostnader som alla andra. Jag tycker att det är konstigt att de inte räknas.
Ja, men att politiker i ett annat land ska ta upp denna frågan känns väl väldigt märkligt? Det är ju nåt för svenska politiker.

Sen har dom fel om bostadsbidrag. Alla kan verkligen inte söka det.
De pratade inte om bostadsbidrag.

edit. Debatten var alltså i ett annat land, inte i Sverige :).
 
Sen har dom fel om bostadsbidrag. Alla kan verkligen inte söka det.
Synd att de inte tar reda på hur det verkligen är.

Stämmer. 30 sekunder senare: fakta från Försäkringskassan.

---
Vem kan få bostadsbidrag?
Barnfamiljer och unga mellan 18–28 år kan få bostadsbidrag om de har låga inkomster. Den som ansöker om bostadsbidrag måste i de flesta fall bo och vara folkbokförd i Sverige för att kunna få rätt till bidraget. I regel ska den sökande också vara folkbokförd i den bostad som han eller hon söker bidrag för.
---
www.forsakringskassan.se
 
Ja, men att politiker i ett annat land ska ta upp denna frågan känns väl väldigt märkligt? Det är ju nåt för svenska politiker.


De pratade inte om bostadsbidrag.

edit. Debatten var alltså i ett annat land, inte i Sverige :).
Lätt OT men det är alltid lika intressant med bilden av Sverige i andra länder. Den är så ofta så fel. Jag brukar göra tankeexperimentet att hur ser vår världsbild ut om vår bild av andra länder innehåller lika många felaktigheter. Vilket den säkert gör.
 
Fast det gjorde de? Fast kanske inte som försörjningsstöd.
Och de har i alla fall fel om det.
Nej, de har inte nämnt det. Du har nämnt det och jag har sagt att nej, det kan inte vara bostadsbidrag eftersom det är ett bidrag som ska vara öppet för alla att söka. Det handlar alltså inte om bostadsbidrag. Du har missförstått.

Lätt OT men det är alltid lika intressant med bilden av Sverige i andra länder. Den är så ofta så fel. Jag brukar göra tankeexperimentet att hur ser vår världsbild ut om vår bild av andra länder innehåller lika många felaktigheter. Vilket den säkert gör.
Ja, det är rätt fascinerande faktiskt! Här anses ju de nordiska länderna vara totala himmelriket utan några som helst problem.
 
Ja, det är rätt fascinerande faktiskt! Här anses ju de nordiska länderna vara totala himmelriket utan några som helst problem.

En grekisk vän besökte Sverige förra vintern och bodde hos en god vän med villa. Han var HELT förbluffad över att vännen inte fick bygga ut sitt garage - eller vad det nu var - för att grannen sa nej! "Det är ju hans eget hus och hans egen tomt, HUR kan han inte få bygga om han vill?"

Jag har alltid tänkt att greker är universums mesta individualister - "Skulle jag inte få röka min eftermatencig bara för att jag sitter på restaurang? Har du problem med det får du väl gå ut!" - så jag hade så himla roligt åt det där. Och när han berättar det i sin grekiska omgivning så kommer de säkert fram till att svenskarna inte är riktigt kloka :D
 
Jag har alltid tänkt att greker är universums mesta individualister - "Skulle jag inte få röka min eftermatencig bara för att jag sitter på restaurang? Har du problem med det får du väl gå ut!" - så jag hade så himla roligt åt det där. Och när han berättar det i sin grekiska omgivning så kommer de säkert fram till att svenskarna inte är riktigt kloka :D
:D Haha! Garanterat!

Såna där saker är så himla intressanta att höra tycker jag för många som kommer utifrån lägger ju märke till grejer som vi tar helt för givna eller bara inte ser. Min partner tyckte till exempel att svenskar är så himla stolta över sitt land - flaggor "överallt" och att de ska alltid flika in hur BRA deras grejer är, oavsett om det är smör eller nån pryl eller nån affär eller vad det må vara. Att vi verkligen tycker att svensktillverkat eller svenskt uppfött etc är en kvalitetssäkring. Jag har ALDRIG ens tänkt på det men märker såklart skillnaden här - att ha en spansk flagga på huset är inte okontroversiellt alls och när vi köpte en solstol som gick sönder fnyste en vän direkt och sa "jamen såklart, den var ju tillverkad här i Spanien av spanjorer".
 
:D Haha! Garanterat!

Såna där saker är så himla intressanta att höra tycker jag för många som kommer utifrån lägger ju märke till grejer som vi tar helt för givna eller bara inte ser. Min partner tyckte till exempel att svenskar är så himla stolta över sitt land - flaggor "överallt" och att de ska alltid flika in hur BRA deras grejer är, oavsett om det är smör eller nån pryl eller nån affär eller vad det må vara. Att vi verkligen tycker att svensktillverkat eller svenskt uppfött etc är en kvalitetssäkring. Jag har ALDRIG ens tänkt på det men märker såklart skillnaden här - att ha en spansk flagga på huset är inte okontroversiellt alls och när vi köpte en solstol som gick sönder fnyste en vän direkt och sa "jamen såklart, den var ju tillverkad här i Spanien av spanjorer".

Flaggor tycker jag mig se väldigt sällan här i Sverige - framförallt allt om man jämför med Skottland typ där till och med barnvagnarna är klädda i flagg-tyg. :p
 
Flaggor tycker jag mig se väldigt sällan här i Sverige - framförallt allt om man jämför med Skottland typ där till och med barnvagnarna är klädda i flagg-tyg. :p
Och jämfört med här där jag bor är flaggor väldigt vanliga i Sverige :). Här fick till och med kommunen kritik för att de satte upp flaggan på nationaldagen för ett litet tag sedan.
 
Och jämfört med här där jag bor är flaggor väldigt vanliga i Sverige :). Här fick till och med kommunen kritik för att de satte upp flaggan på nationaldagen för ett litet tag sedan.

Det var som tusan! Var typ 4 bast när jag var i Spanien senast så då vart jag nog inte särskilt uppmärksam på eventuella flaggor. :angel:
 
De sa uttryckligen att vi har ett särskilt bidrag som går in och täcker upp när ens lön inte är tillräckligt hög trots heltidsarbete. Det var inte barnbidrag, för det togs också upp men inte i den här frågan, och det kan inte vara bostadsbidrag eftersom de hävdade att detta är något alla har rätt till.

Jag förstod det som att de menade socialbidrag, även om de inte specificerade (såklart) vad det heter i Sverige.


Den frågan som diskuterades i den här debatten var specifikt heltidsarbetare som pga låg minimilön inte kan överleva trots heltidsarbete. Dvs inte dem som går på motsvarade a-kassa eller dylikt.

Det skulle kunna vara underhållsbidrag? Som man missförstått lite, ett bidrag som alla ensamstående får om den andre föräldern inte hjälper till och som gör att många klarar sig på en låg lön utan att få soc-bidrag.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 504
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 327
Senast: kolblakkur
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 425
Senast: Keb71
·
Skola & Jobb En bekant till mig jobbar som support och de behöver förstärkning till deras skandinaviska team. Jag var där på intervju i fredags och...
2
Svar
23
· Visningar
3 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp