Socialbidrag och jobb

Enligt den här artikeln http://www.dagensarena.se/innehall/14-000-har-forsorjningsstod-trots-arbete/ rörde det sig år 2013 om sådär 14 000 personer i Sverige som arbetade och ändå fick försörjningsstöd (socialbidrag). Det är ju inte särskilt många, tex inte så många att det inte är så konstigt om vi inte har träffat på någon som berättat om det.

Det är ju något konstigt med lagstadgad minimilön. Den verkar väldigt lätt bli betydligt lägre än vad de lägsta lönerna är i Sverige där vi inte har någon sådan minimilön. Jag vet inte varför det är så.
Jag tror det är en tanke om -för säkerhets skull. Bara så att inte ett någon blir utan ett jobb eftersom minimilönen är för hög från myndigheternas sida och en hel massa lobbying från företagens sida.

En jättehake med minimilön är att den tydligen ofta har den omedelbara effekten att det blir en lön som är helt ok att betala ut, för så har staten sagt. Jag betalar faktiskt minimilönen och därför är jag en snäll och bra arbetsgivare.

Så folk som är mot minimilön i Sverige (jag tex) är rädda för effekten att lönerna på många områden omedelbart sjunker ned till minimilönens position och stannar där. Det är en effekt man sett i många länder.

Det är ju därför det är så bra med förhandlingar mellan fack och näringsliv. Men det är väl för att i Sverige är facken så ok att vara med i. I vissa länder, USA är man väl misstänksam mot dem.
 
:D Haha! Garanterat!

Såna där saker är så himla intressanta att höra tycker jag för många som kommer utifrån lägger ju märke till grejer som vi tar helt för givna eller bara inte ser. Min partner tyckte till exempel att svenskar är så himla stolta över sitt land - flaggor "överallt" och att de ska alltid flika in hur BRA deras grejer är, oavsett om det är smör eller nån pryl eller nån affär eller vad det må vara. Att vi verkligen tycker att svensktillverkat eller svenskt uppfött etc är en kvalitetssäkring. Jag har ALDRIG ens tänkt på det men märker såklart skillnaden här - att ha en spansk flagga på huset är inte okontroversiellt alls och när vi köpte en solstol som gick sönder fnyste en vän direkt och sa "jamen såklart, den var ju tillverkad här i Spanien av spanjorer".
Ja det där är jättesvenskt! :D Samtidigt tror jag att man i många länder är benägen att betrakta inhemska produkter som bäst. Fast man kanske inte tjatar lika mycket om det som vi svenskar gör ;)
 
Ja det där är jättesvenskt! :D Samtidigt tror jag att man i många länder är benägen att betrakta inhemska produkter som bäst. Fast man kanske inte tjatar lika mycket om det som vi svenskar gör ;)
Visst är det märkligt, det där tjatet om hur bra allt svenskt är? Till och med svenskt smör och svenska mejeriprodukter i allmänhet, har jag hört folk framhålla som så himla svenskt och bra. (När det ju är helt uppenbart att svenska ostar ofta är aptrista och svensk yoghurt inte är i närheten av lika god som den i många andra europeiska länder.)
 
Visst är det märkligt, det där tjatet om hur bra allt svenskt är? Till och med svenskt smör och svenska mejeriprodukter i allmänhet, har jag hört folk framhålla som så himla svenskt och bra. (När det ju är helt uppenbart att svenska ostar ofta är aptrista och svensk yoghurt inte är i närheten av lika god som den i många andra europeiska länder.)

Men handlar inte det mest om djurens välfärd då?
 
Visst är det märkligt, det där tjatet om hur bra allt svenskt är? Till och med svenskt smör och svenska mejeriprodukter i allmänhet, har jag hört folk framhålla som så himla svenskt och bra. (När det ju är helt uppenbart att svenska ostar ofta är aptrista och svensk yoghurt inte är i närheten av lika god som den i många andra europeiska länder.)

Fast jag tycker det är bra för att/om det är närproducerat så vi slipper frakta saker runt halva jorden...
 
Frågan om att det är bra att minimera frakten av saker har strängt taget inget att göra med frågan om hur bra de svenska produkterna är.

Jag gör bedömningen om vad som är bra utifrån helheten. Jag kan äta "mindre gott" om det som helhet är ett bättre val. T ex närproducerat, KRAV-märkt etc
 
Jag tror inte på lagstadgad minimilön. Jag tror att då används den för att ge så låga löner som möjligt. Det blir OK att erbjuda slavlön, det är ju ändå minimilön, typ.

Fast i Sverige är det Ok = lagligt att erbjuda 2 kr per timme i lön. Eller lägre. Helt enligt alla regler.

Det är inte bra.

Därför är jag starkt för en lagstadgad minimilön.
 
För er som är emot lagstadgad minimilön så kan jag berätta att det redan finns en lagstadgad minimilön på 0 kr.

Jag tycker den behöver höjas till en nivå man kan leva på.
 
Visst är det märkligt, det där tjatet om hur bra allt svenskt är? Till och med svenskt smör och svenska mejeriprodukter i allmänhet, har jag hört folk framhålla som så himla svenskt och bra. (När det ju är helt uppenbart att svenska ostar ofta är aptrista och svensk yoghurt inte är i närheten av lika god som den i många andra europeiska länder.)

För inte snacka om svensk smör som är så fullt med kärnmjölk, för att öka vikten, så hälften sprutar ur stekpannan. Tacka vet jag Valio och Tine som stannar kvar där det ska vara, i stekpannan.
 
Visst är det märkligt, det där tjatet om hur bra allt svenskt är? Till och med svenskt smör och svenska mejeriprodukter i allmänhet, har jag hört folk framhålla som så himla svenskt och bra. (När det ju är helt uppenbart att svenska ostar ofta är aptrista och svensk yoghurt inte är i närheten av lika god som den i många andra europeiska länder.)

Haha, fast det är faktiskt sant i England i alla fall. Mjölken, då, deras smör är faktiskt godare ;) Och äggen ska vi inte tala om, de engelska äggen (även free range) har små, bleka ursäkter till gulor!

</end OT>
 
Visst är det märkligt, det där tjatet om hur bra allt svenskt är? Till och med svenskt smör och svenska mejeriprodukter i allmänhet, har jag hört folk framhålla som så himla svenskt och bra. (När det ju är helt uppenbart att svenska ostar ofta är aptrista och svensk yoghurt inte är i närheten av lika god som den i många andra europeiska länder.)
Just smör och yoghurt från Sverige tycker jag är långt mycket godare än den är här. Vilket är rätt rimligt för mig, hur många äter ens smör här? Hur svenskt står sig internationellt har jag dock ingen aning om. Ost äter jag inte.

@golit Jag har googlat och partiets förslag är att om nån tjänar 700€ och man bedömt att 800€ är den summa som man behöver för att klara sig så ska staten skjuta till de där 100€. Det systemet menar man att vi har i Sverige och att det är därför vi inte har minimilön.
 
@golit Jag har googlat och partiets förslag är att om nån tjänar 700€ och man bedömt att 800€ är den summa som man behöver för att klara sig så ska staten skjuta till de där 100€. Det systemet menar man att vi har i Sverige och att det är därför vi inte har minimilön.

Inget jag känner igen från något socialförsäkringssystem.

Anledningen till att vi inte har minimilöner är Saltsjöbadsavtalet, där arbetsgivare och arbetstagare kom överens som spelreglerna, bla kollektivavtal och att staten inte ska blanda sig i.
 
Ja det där är jättesvenskt! :D Samtidigt tror jag att man i många länder är benägen att betrakta inhemska produkter som bäst. Fast man kanske inte tjatar lika mycket om det som vi svenskar gör ;)

Jag tror precis som du, att många tycker bäst om inhemska produkter (inte minst pga. att det är hemvant och tryggt ;) ). Däremot verkar det som att de flesta andra nationaliteter inte gör som svenskarna och indelar allt i "svenskt" och "UTLÄNDSKT" (läs: ALLA andra länder i HELA världen = same shit). Skit samma om det är norskt eller amerikanskt, kinesiskt eller från Ryssland, det är ju UTLÄNDSKT :D.
 
De sa uttryckligen att vi har ett särskilt bidrag som går in och täcker upp när ens lön inte är tillräckligt hög trots heltidsarbete. Det var inte barnbidrag, för det togs också upp men inte i den här frågan, och det kan inte vara bostadsbidrag eftersom de hävdade att detta är något alla har rätt till.

Jag förstod det som att de menade socialbidrag, även om de inte specificerade (såklart) vad det heter i Sverige.


Den frågan som diskuterades i den här debatten var specifikt heltidsarbetare som pga låg minimilön inte kan överleva trots heltidsarbete. Dvs inte dem som går på motsvarade a-kassa eller dylikt.

Något sånt bidrag finns inte, förutom försörjningsstöd då, men det behöver man knappast om man jobbar heltid. Ja kanske barnfamiljer får det trots heltidslön.
 
Jag är lite kluven till det här med minimilön faktiskt. På ett sätt ser jag hur det är nödvändigt för att det inte ska bli som sjoberga skriver och folk ska jobba för riktiga slavlöner. Samtidigt har jag sett långt många fler exempel på att den istället används som Tass beskriver och automatiskt blir den lön som företag erbjuder för lite mindre kvalificerade jobb (typ kundtjänst, hotell, restauranger), eftersom att det är det minsta de kan komma undan med att betala och då går de inte högre än så.

Där jag bor är minimilönen 87 kr per timme, och det räcker inte långt om man vill bo själv i en hyreslägenhet och ändå ha ett relativt tryggt och bekvämt liv. Visst, det är ju tillräckligt för att överleva som så, men det beror liksom lite på hur man bedömer livskvalitet.

När jag flyttade dit jag bor nu och tog samma tjänst inom samma företag, gick jag ner ca 25 kr/timme i lön. Företaget här erbjöd minimilön medan det i Sverige inte fanns något sådant, utan där fick jag en lön som jag tycker var mer rättvis sett till rollen och de arbetsuppgifter jag hade.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 507
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 327
Senast: kolblakkur
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 426
Senast: Keb71
·
Skola & Jobb En bekant till mig jobbar som support och de behöver förstärkning till deras skandinaviska team. Jag var där på intervju i fredags och...
2
Svar
23
· Visningar
3 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp