Bukefalos 28 år!

socker orsakar depresssion

En sådan diskussion är säkert jätteintressant, som vetenskapsteoretisk diskussion.
Det är inte vetenskapsteori utan grundläggande när man läser en vetenskaplig artikel, annars vore det ingen mening med att skriva artiklar som man gör.

Det är också där det ofta blir fel, den ursprungliga slutsatsen refereras och generaliseras eller förvanskas i flera led så att det till slut kanske bara finns en låg eller ingen alls täckning för påståenden som presenteras som vetenskapligt visade.
 
Jag orkar inte läsa artiklarna men kan det inte vara så att deprimerade äter mer socker just för att de är deprimerade?
 
Läste originalartikeln också, och tycker ändå att den har såpass (förhållandevis) stora brister att jag inte kommer lägga om min kost pga. den.
Annars är det absolut ett intressant och relevant ämne att studera, men som sagt, jag tycker inte att artikeln når "enda vägen fram".
 
Läste originalartikeln också, och tycker ändå att den har såpass (förhållandevis) stora brister att jag inte kommer lägga om min kost pga. den.
Annars är det absolut ett intressant och relevant ämne att studera, men som sagt, jag tycker inte att artikeln når "enda vägen fram".
Det är inte direkt meningen att folk ska lägga om sin kost baserat på en enda artikel?
Så funkar ju inte forskning. Vi får en liten pusselbit i varje studie och måste sen väga samman helheten.
 
Det är inte direkt meningen att folk ska lägga om sin kost baserat på en enda artikel?
Så funkar ju inte forskning. Vi får en liten pusselbit i varje studie och måste sen väga samman helheten.

Jag var nog lite otydlig; jag menade det bildligt talat. Jag skulle inte dra på några större växlar av den studien, särskilt som jag tycker att den har vissa fallgropar.
 
Gu, va bra att du klargjorde det. Är du forskare inom ämnet?
Nej, men jag kan läsa artiklar och förstår dem tillräckligt bra för att kunna säga att studierna inte säger det som svd påstår dvs att socker helt solklart kan orsaka depression. Av det data i artikeln i Nature så finns ingen signifikans gällande socker och depression när det kommer till kvinnor. Precis att resultatet när det gäller socker depression är signifikant när det gäller män. Dvs det säger i princip ingenting om att det finns ett generellt samband mellan socker och depression utan att det eventuellt kanske gör det för män. Sen finns det rätt stora brister i studiedesignen och underlaget ä ojämnt fördelat på kvinnor/män men jag har mer problem med massmedias tolkning av resultaten än själva studien.
Att sen analysera vad folk äter med hjälp av frågeformulär är en opålitlig metod, finns studier där man jämfört vad folk skrivit och vad de faktiskt ätit och upptäckt att folk oftast skriver upp max 70% av allting de faktiskt ätit.
 
Nej, men jag kan läsa artiklar och förstår dem tillräckligt bra för att kunna säga att studierna inte säger det som svd påstår dvs att socker helt solklart kan orsaka depression. Av det data i artikeln i Nature så finns ingen signifikans gällande socker och depression när det kommer till kvinnor. Precis att resultatet när det gäller socker depression är signifikant när det gäller män. Dvs det säger i princip ingenting om att det finns ett generellt samband mellan socker och depression utan att det eventuellt kanske gör det för män. Sen finns det rätt stora brister i studiedesignen och underlaget ä ojämnt fördelat på kvinnor/män men jag har mer problem med massmedias tolkning av resultaten än själva studien.
Att sen analysera vad folk äter med hjälp av frågeformulär är en opålitlig metod, finns studier där man jämfört vad folk skrivit och vad de faktiskt ätit och upptäckt att folk oftast skriver upp max 70% av allting de faktiskt ätit.
Jag tycker väl att SvD inte säger mer än att två studier har påvisat ett samband. Och så rimligt man kan förvänta sig i det formatet berättar ungefär vad de omfattar.
Visst, läser man rubriken bokstavligt blir det fel, men tänker man så kan man ju inte läsa något alls i en dagstidning.
 
Det är just det de har kollat på, att de åt mer socker redan innan.

Vilket jag inte tycker visar på att det var sockret som orsakade depressionen. Sambandet kanske finns, men är det verkligen bevisad orsak och verkan?

Det skulle lika gärna kunna vara så att de som har en predesposition för depression även äter mer socker (innan depressionen bryter ut), och då också kanske av flera olika anledningar.
 
Jag tycker väl att SvD inte säger mer än att två studier har påvisat ett samband. Och så rimligt man kan förvänta sig i det formatet berättar ungefär vad de omfattar.
Visst, läser man rubriken bokstavligt blir det fel, men tänker man så kan man ju inte läsa något alls i en dagstidning.
Nej, de säger att två studier har påvisat ett direkt orsakssamband dvs att socker orsakar depression (och inte tvärt om). Det håller jag inte alls med om eftersom i alla fall artikeln i Nature visserligen tittar på olika faktorer för att bevisa att deprimerade inte äter mer socker först efter att de blivit deprimerade men samtidigt misslyckas med att bevisa att det finns ett klart samband mellan socker och depression.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp