Bukefalos 28 år!

socker orsakar depresssion

Nej, de säger att två studier har påvisat ett direkt orsakssamband dvs att socker orsakar depression (och inte tvärt om). Det håller jag inte alls med om eftersom i alla fall artikeln i Nature visserligen tittar på olika faktorer för att bevisa att deprimerade inte äter mer socker först efter att de blivit deprimerade men samtidigt misslyckas med att bevisa att det finns ett klart samband mellan socker och depression.

Handlar det nu om socker iallafall, jag blir förvirrad :down:
 
Handlar det nu om socker iallafall, jag blir förvirrad :down:
Va? Ja, både studierna och tidningsartikeln handlar om socker. Har tidningsartikeln rätt i att det är bevisat i studierna att socker direkt kan orsaka depression? Nej!

Det som det forskats tidigare på i äldre studier verkar mest ha varit om det finns ett samband mellan socker och depression. Då har ingen hänsyn tagit till vad som är orsak och vad som är verkan (orsakar socker depression eller äter folk mer socker för att de är deprimerade). Det har tagits hänsyn till i studien som publicerats i Nature men man hittade inte entydiga resultat.
 
Först detta
Det gäller ingen sorts socker. Den där studien är så dålig att den inte säger nåt och artikeln är ännu sämre.
Nu detta
Va? Ja, både studierna och tidningsartikeln handlar om socker. Har tidningsartikeln rätt i att det är bevisat i studierna att socker direkt kan orsaka depression? Nej!

Det som det forskats tidigare på i äldre studier verkar mest ha varit om det finns ett samband mellan socker och depression. Då har ingen hänsyn tagit till vad som är orsak och vad som är verkan (orsakar socker depression eller äter folk mer socker för att de är deprimerade). Det har tagits hänsyn till i studien som publicerats i Nature men man hittade inte entydiga resultat.

Min första fråga handlade inte om hur bra/hållbar studien var.
 
Först detta

Nu detta


Min första fråga handlade inte om hur bra/hållbar studien var.
Nu förstår jag inte alls vad du menar faktiskt? :confused: Mitt första svar handlade om "vilken sorts socker som var farligt". På det svarade jag inget.

Det har inte ändrats. Studien har fortfarande inte visat att socker direkt leder till depression.
 
Nej, de säger att två studier har påvisat ett direkt orsakssamband dvs att socker orsakar depression (och inte tvärt om). Det håller jag inte alls med om eftersom i alla fall artikeln i Nature visserligen tittar på olika faktorer för att bevisa att deprimerade inte äter mer socker först efter att de blivit deprimerade men samtidigt misslyckas med att bevisa att det finns ett klart samband mellan socker och depression.
Kanske är jag för generös, men när man kan skilja det egentliga resultatet av studien (högre risk och vilka siffror etc.) från annan kringtext så passerar det min gräns för ok i en vanlig tidning. Och "direkt orsakssamband" är ju citerat från en forskare, inte deras eget tillskott.
Det är om man av övriga texten inte kan se att ingressen snedbetonar eller bara lyfter fram delar som jag reagerar. Inte på att behovet att läsa kritiskt finns, det utgår jag liksom ifrån. :)
Men lite svårt att säga nu när jag hade tillgång till studien, om jag uppfattar annorlunda pga det.
 
Senast ändrad:
Nu förstår jag inte alls vad du menar faktiskt? :confused: Mitt första svar handlade om "vilken sorts socker som var farligt". På det svarade jag inget.

Det har inte ändrats. Studien har fortfarande inte visat att socker direkt leder till depression.
Då var jag otydlig i min första fråga.
Vilken sorts socker handlande om vilken studien handlade om.
 
Vad skönt att det blivit klargjort att det inte är säkert att konsumtion av socker leder till depression, så att jag fortsätta att sockerförgifta mig och min organism med åtminstone en fragments chans av kommande lyckorus.

Typ.
 
Vad skönt att det blivit klargjort att det inte är säkert att konsumtion av socker leder till depression, så att jag fortsätta att sockerförgifta mig och min organism med åtminstone en fragments chans av kommande lyckorus.

Typ.
Tyvärr finns det dock bra metadatastudier på kost och hälsa där de är rätt överens om att strikt "medelhavskost" är det man mår bäst av :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp