Hero
Trådstartare
Jag förstår inte varför en privatperson blir så stressad över att andra vuxna personer är överviktiga? Det finns många faktorer vad gäller den allmänna folkhälsan man kan rikta in sig på, en del som är mer skadliga än övervikt. Jag antar att det finns någon vag koppling till ökade samhällskostnader? Vilket leder till nästa punkt att det är fullt möjligt att vara överviktig och frisk och normalviktig och sjuk och skapa ökade samhällskostnader.
Personligen tror jag att mycket skulle vara avhjälpt om folk i allmänhet taggade ner och slutade fixera sig på vikten så mycket. Det är skrämmande att ffa flickor men också pojkar börjar banta i allt yngre ålder. Vilket i sin tur leder till livslånga problem med metabolismen. Kanske är det ett problem med det välfärdssamhälle vi lever i idag i Sverige, att folk har så mycket tid att oroa sig över andra människors vikt. I just det här sammanhanget är det gamla ordspråket, 'sköt dig själv och skit i andra' att rekommendera.
Dessutom, vilket redan sagts, det är inte främst socker son är orsaken till övervikten. Det är att vi får i oss mer kalorier än vi gör av med som till största del avgör vår vikt. Problematiken med socker är att de finns i sk tomma kolhydrater som läsk, juice, saft, yoghurt osv som man inte blir mätt på utan är i behov av ytterligare kalorier.
Vad gör mig mest överviktig, en stor tallrik spaghetti carbonara eller en förpackning sorbet? Googlar man lite snabbt så innehåller carbonara ca 560 kcal (och inget socker däremot fett och snabba kolhydrater) och en förpackning sorbet 140 kcal per 100 gram. Volymvikten på förpackningen är 350 gram. För att få i mig samma antal kalorier innebär att jag måste äta hela förpackningen och mer därtill.
Varför var den förra generationen mindre överviktig än idag? Trots att de definitivt inte tränade och inte heller brydde sig om lightprodukter eller jagade kalorier? Dels att de i allmänhet åt mindre portioner, antagligen ca hälften av vad vi idag anser vara en normalportion. Dels rörde de sig mer naturligt genom lokaltrafik och att man gick dit man skulle. Och ffa därför att man inte brydde sig om andras kroppsform och denna inte var så nära kopplad till intellektuell förmåga och sexuell attraktion. Denna eviga kroppsfixering som råder idag gör att folk mår dåligt och tröstäter och mår dåligt av sitt tröstätande och tröstäter mer.
Därför att jag blir oroad över folkhälsan.
Visst finns det många andra problem i vårat samhälle. Men för det ska man väl inte blunda för detta med att vi blir fetare å fetare trots riskerna?
Håller med om att storleken på portionerna kan vara en bidragande orsak. Men socker är nog också en orsak.
Vad gäller kroppsfixering varför har den förändras sen -70 talet ? Var det inte samma ideal då som idag ?