Sockerskatt

Jag förstår inte varför en privatperson blir så stressad över att andra vuxna personer är överviktiga? Det finns många faktorer vad gäller den allmänna folkhälsan man kan rikta in sig på, en del som är mer skadliga än övervikt. Jag antar att det finns någon vag koppling till ökade samhällskostnader? Vilket leder till nästa punkt att det är fullt möjligt att vara överviktig och frisk och normalviktig och sjuk och skapa ökade samhällskostnader.

Personligen tror jag att mycket skulle vara avhjälpt om folk i allmänhet taggade ner och slutade fixera sig på vikten så mycket. Det är skrämmande att ffa flickor men också pojkar börjar banta i allt yngre ålder. Vilket i sin tur leder till livslånga problem med metabolismen. Kanske är det ett problem med det välfärdssamhälle vi lever i idag i Sverige, att folk har så mycket tid att oroa sig över andra människors vikt. I just det här sammanhanget är det gamla ordspråket, 'sköt dig själv och skit i andra' att rekommendera.

Dessutom, vilket redan sagts, det är inte främst socker son är orsaken till övervikten. Det är att vi får i oss mer kalorier än vi gör av med som till största del avgör vår vikt. Problematiken med socker är att de finns i sk tomma kolhydrater som läsk, juice, saft, yoghurt osv som man inte blir mätt på utan är i behov av ytterligare kalorier.

Vad gör mig mest överviktig, en stor tallrik spaghetti carbonara eller en förpackning sorbet? Googlar man lite snabbt så innehåller carbonara ca 560 kcal (och inget socker däremot fett och snabba kolhydrater) och en förpackning sorbet 140 kcal per 100 gram. Volymvikten på förpackningen är 350 gram. För att få i mig samma antal kalorier innebär att jag måste äta hela förpackningen och mer därtill.

Varför var den förra generationen mindre överviktig än idag? Trots att de definitivt inte tränade och inte heller brydde sig om lightprodukter eller jagade kalorier? Dels att de i allmänhet åt mindre portioner, antagligen ca hälften av vad vi idag anser vara en normalportion. Dels rörde de sig mer naturligt genom lokaltrafik och att man gick dit man skulle. Och ffa därför att man inte brydde sig om andras kroppsform och denna inte var så nära kopplad till intellektuell förmåga och sexuell attraktion. Denna eviga kroppsfixering som råder idag gör att folk mår dåligt och tröstäter och mår dåligt av sitt tröstätande och tröstäter mer.

Därför att jag blir oroad över folkhälsan.
Visst finns det många andra problem i vårat samhälle. Men för det ska man väl inte blunda för detta med att vi blir fetare å fetare trots riskerna?

Håller med om att storleken på portionerna kan vara en bidragande orsak. Men socker är nog också en orsak.

Vad gäller kroppsfixering varför har den förändras sen -70 talet ? Var det inte samma ideal då som idag ?

Sen vill jag tillägga att jag tror att ett allmänt mer stilla sittande bidrar också... Dvs, så fanns inte internet på -70 talet och folk satt inte som ostkrokar vid sina mobiler. Jag tror vi har tappat enormt mkt vardagsmotion både på fritiden och i jobbet. Vilket inte är att underskatta. Det i kombination med ett ökat kaloriintag.

Fortfarande hävdar jag att omedveten sockerkonsumtion faktiskt har med en ökande vikt på befolkningen att göra. Det blir väldigt tydligt när vi börjar räkna kalorier, och det blir tydligt att bara frukosten på Hönökaka och juice gör av med lite mer än hela dagsransonen kalorier om vi vill gå ner i vikt.
Jag begriper inte varför du envisas med så överdriven retorik. Säg att dagsransonen är 1700 kcal, då skulle du behöva äta fyra hönökakor med rejält med smör och ost (fyra skivor på varje kaka) och till det dricka en liter apelsinjuice. Vem fan äter en sån frukost? Inte en medelsvensson som försöker gå ner i vikt i alla fall.

Svenskar äter i snitt 0,3 kg godis i veckan. Är hönökakor och apelsinjuice verkligen ett jätteproblem i sammanhanget?

När jag googlar lite så läser jag att sockerkonsumtionen per person har legat stabilt sedan 50-talet. Däremot har konsumtionen av både smör och grädde ökat stort. Varför upprör inte smörkonsumtion lika mycket? Varför vill ingen ha punktskatt på grädde?

Varför upprör inte smörkonsumtion lika mycket? Varför vill ingen ha punktskatt på grädde?
Jag tycker det är lite roande när samma människor som ojar sig över lite färskpressad juice lägger tjocka lager riktigt smör på mackan, steker mat i mängder av smör och dränker mat i vispgrädde. Folk får äta vad de vill, men jag tycker det är lustigt när de gnäller om den farliga juicen samtidigt som de tömmer ett paket vispgrädde i maten.

Jag tycker det är lite roande när samma människor som ojar sig över lite färskpressad juice lägger tjocka lager riktigt smör på mackan, steker mat i mängder av smör och dränker mat i vispgrädde. Folk får äta vad de vill, men jag tycker det är lustigt när de gnäller om den farliga juicen samtidigt som de tömmer ett paket vispgrädde i maten.
Gärna en rejäl klick kokosfett i kaffet också...

Sjukaste jag har hört. ALDRIG i livet! Ska vi börja införa skatt på allt som är farligt/onyttigt kommer vi att vara fattiga som kyrkråttor allihopa till slut. Låt folk ta ansvar för sina egna liv, för guds skull! Det blir dessutom godtyckligt. Vem ska bestämma vad som är farligt nog för att beskattas?

Nu när jag funderat lite - och det enda rimliga är väl ändå att införa straffavgifter på all typ av fatshaming istället för sockerskatt? (Som väl kanske redan nämnts i tråden?! Jag är iaf säker på att shaming är långt mycket sämre för folkhälsan än socker.)

Skulle vara positivt för statskassan - bara den här tråden skulle generera mängder med pengar till statskassan som sen skulle kunna gå direkt till att förbättra vårdens bemötande och hjälp till oss tjockisar. Win-win!

Sjukaste jag har hört. ALDRIG i livet! Ska vi börja införa skatt på allt som är farligt/onyttigt kommer vi att vara fattiga som kyrkråttor allihopa till slut. Låt folk ta ansvar för sina egna liv, för guds skull! Det blir dessutom godtyckligt. Vem ska bestämma vad som är farligt nog för att beskattas?
Nja, en beskattning är ju bara för att vi ska välja bort osunda alternativ och istället välja sundare.
Du kommer fortfarande att kunna äta farligt/onyttigt bara att det kommer svida lite mer i plånkan.
Vad är problemet ? Vi beskattar ju så mkt annat redan...

Har bara läst första sidan, men tex i grannlandet Norge där min sambo jobbar så är det högre pris på varor med socker (godis och läsk tex) och för honom som svensk innebär det att han sällan köper sånt där.
Tror det kan fungera till viss del att ha nåt sånt i Sverige med.
I och för sig för egen del skulle det nog innebära att jag bakade mer kakor tex :o.

Eh... norrmännen åker över gränsen och köper socker istället (vilket är bra för vår ekonomi :D). Bakaxlarna på deras bilar är REJÄLT nedtyngda när de åker tillbaka (de har givetvis varit på Systembolaget också :laugh:).

En gränsbutik i Hemavan har ständigt erbjudande på socker som lockvara :p

Jordbruksverket har intressant statistik där man följer konsumtionen av olika livsmedel per capita sedan 1960 https://www.jordbruksverket.se/webd...atistikrapport2013_4/201304._diagram.htm#BM13

Man ser (Bild 13) att den totala konsumtionen av socker har legat relativt stadigt sedan 1960. Däremot har den direkta sockerkonsumtion sjunkit i jämförelse med socker i livsmedel (bild 14) men återigen den direkt sockerkonsumtionen ligger stadigt med vissa mindre dippar och höjningar. Intressant är att konsumtionen av läskedrycker och mineraldrycker har ökat så markant, men jag gissar att det i del beror på att människor numera dricker mineralvatten i en betydligt större utsträckning än tidigare.

Vad TS verkligen borde oroa sig för är bild 18 som visar den extrema ökningen av vin och ffa starköl. Detta torde vara ett betydligt större folkhälsoproblem. Inte bara för att alkoholkonsumtion leder till dyra följdsjukdomar utan också för att det finns en direkt korrelation mellan våld, brottslighet och alkoholförbrukning i större mängder. Ingen (eller jag ska inte svära på att det inte är någon, någonsin) har misshandlat sina barn eller SO för att hen ätit tio kexchoklad eller gått ut och slagit ned någon för att hen druckit två liter cola. Eller kört på någon eftersom hen ätit 1 kg smågodis. Att höja skatten för att få ner konsumtionen inte fungerar särskilt effektivt visar samma bild eftersom vi redan har en alkoholskatt. Intressant är också att bild 19 visar att socker och siraps bidrag till den totala energitillförseln har minskat från 1980 till 2011.

Anledningen till den ökande övervikten i Sverige är otroligt mer komplext än den naiva tron på att en sockerskatt skulle lösa problematiken, ens till en liten del.

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025