Sockerskatt

Tillsatser är inte = dåligt. Och icke ekologiskt är inte = ohälsosamt. Vad är "rena livsmedel"?
Nej, därför skrev jag "så få onödiga tillsatser som möjligt". Många är det inte några fel på alls, men vissa är inte speciellt roliga.
Att inte äta besprutade grönsaker är hälsosammare än att äta besprutade. Lagen just nu ser ut så att det finns ett max på hur mycket av ett visst bekämpningsmedel dom får vara besprutade. Inte hur många olika medel. Så det kan vara maxmängd av fem, tio olika bekämpningsmedel. Cocktaileffekten är inte undersökt.

Rena livsmedel är mat utan onödiga tillsatser.

Jag har läst fysiologi. Och lärt mig att äta mycket livsmedel som höjer blodsockret kan vara en orsak till diabetes. Ett livsmedel är bland annat socker. Men min lärare kan ju såklart ha haft fel.

@tanten vilken typ av livsstil syftar du på? :)

I vilken bok har du läst att socker orsakar diabetes? (Bara att du inte typar diabetesen gör mig skeptisk).

Alla livsmedel som innehåller kalorier höjer blodsockret. Den som plockar ut socker ur det är du. Jag har aldrig läst att socker är en oberoende orsak till diabetes typ 2. Däremot kan det ju bakas in i en ohälsosam livsstil med stort kaloriintag, låg fysisk inaktivitet och övervikt. Men sockret i sig är inte orsaken. Typ 1 har ju som bekant inget med ovanstående att göra.

Fast återigen.
Vi hade väl ingen svältkris på 70-talet? Varför har andelen tjockisar ökat så mkt på 40-50 år ?

Vi äter i genomsnitt mer och rör oss i mindre idag jämfört med då. 70-talet var för 1 minut sedan i förhållande till i vilken hastighet våra gener förändras, så bara för en kort stund sedan så var det extremt fördelaktigt att bygga på sig fettreserver lätt.

I vilken bok har du läst att socker orsakar diabetes? (Bara att du inte typar diabetesen gör mig skeptisk).

Alla livsmedel som innehåller kalorier höjer blodsockret. Den som plockar ut socker ur det är du. Jag har aldrig läst att socker är en oberoende orsak till diabetes typ 2. Däremot kan det ju bakas in i en ohälsosam livsstil med stort kaloriintag, låg fysisk inaktivitet och övervikt. Men sockret i sig är inte orsaken. Typ 1 har ju som bekant inget med ovanstående att göra.
Jag tycker mig komma ihåg att min fysiologilärare uttryckte sig så.
Att jag pratar om typ 2 kändes så självklart att jag inte skrev det. Jag sa inte att socker var orsaken, jag skrev att det kan bidra till. Ja, livsmedel höjer blodsockret mer eller mindre. Och högt blodsocker ökar risken. Vilka livsmedel höjer blodsockret mycket? Socker. Mycket socker= högt blodsocker. Högt blodsocker = ökad risk.

Håller med fullständigt om det du avslutade med.

Därför att jag blir oroad över folkhälsan.
Visst finns det många andra problem i vårat samhälle. Men för det ska man väl inte blunda för detta med att vi blir fetare å fetare trots riskerna?

Jag köper inte för en sekund att du skulle vara så pass orolig för folkhälsan så att du maler på i evigheters evighet om överviktiga på det sätt du gör. Jag tror att du tycker att du är bättre än dem och därför gärna diskuterar ämnet.

Jag tycker mig komma ihåg att min fysiologilärare uttryckte sig så.
Att jag pratar om typ 2 kändes så självklart att jag inte skrev det. Jag sa inte att socker var orsaken, jag skrev att det kan bidra till. Ja, livsmedel höjer blodsockret mer eller mindre. Och högt blodsocker ökar risken. Vilka livsmedel höjer blodsockret mycket? Socker. Mycket socker= högt blodsocker. Högt blodsocker = ökad risk.

Håller med fullständigt om det du avslutade med.

Men det är ju knappast sockret i sig som bränner ut betacellerna. Dvs det har helt med sammanhang att göra. Det är inte så enkelt som du beskriver det.

Det är rätt många som tror att all diabetes har med socker att göra, därav känns det rätt relevant att nämna tycker jag.

Jag begriper inte varför du envisas med så överdriven retorik. Säg att dagsransonen är 1700 kcal, då skulle du behöva äta fyra hönökakor med rejält med smör och ost (fyra skivor på varje kaka) och till det dricka en liter apelsinjuice. Vem fan äter en sån frukost? Inte en medelsvensson som försöker gå ner i vikt i alla fall.
Hur räknar du egentligen?

1 hönökaka (alltså en stor halvcirkel till kaka), 2,5 dl juice 20 gr smör och 4 skivor ost ger 750 kcal. Ditt exempel ger det fyrdubbla dvs 3000 kcal -långt över dagsbehovet om du inte håller på med mycket fysiska aktiviteter..

Och ja kalorierna ska räcka hela dagen och inte bara till frukost så även 750 kilokalorier är högt räknat.

Rökning är skitdyrt, hjälper det?

Jag tror inte att det går att styra vikt på populationsnivå med priset på socker.
Även @Milosari
Har (igen...) inte hunnit läsa alla inläggen i tråden. Men i England införs just sockerskatt för att försöka få bukt med fetma och socker"beroende". Och jag fick intrycket att skatten påverkar företagen som tillverkar dryckerna, att dessa drar ner på sockerinnehållet i produkterna för att komma under gränsen för sockerskatt. Det är alltså inte konsumenterna som drar sig för att köpa översockrade drycker, utan producenterna som vill slippa betala extra skatt på sina drycker. En slags omväg till mindre socker åt folket alltså. Fast mer ett sätt att påverka producenten, vilket i längden givetvis påverkar konsumenten, men ändå.

Om det sen fungerar vete sjutton.

Även @Milosari
Har (igen...) inte hunnit läsa alla inläggen i tråden. Men i England införs just sockerskatt för att försöka få bukt med fetma och socker"beroende". Och jag fick intrycket att skatten påverkar företagen som tillverkar dryckerna, att dessa drar ner på sockerinnehållet i produkterna för att komma under gränsen för sockerskatt. Det är alltså inte konsumenterna som drar sig för att köpa översockrade drycker, utan producenterna som vill slippa betala extra skatt på sina drycker. En slags omväg till mindre socker åt folket alltså. Fast mer ett sätt att påverka producenten, vilket i längden givetvis påverkar konsumenten, men ändå.

Om det sen fungerar vete sjutton.
Ska man ha en sockerskatt är det en mer framkomlig väg, men man får inte bukt med sockerberoende genom att sänka sockerhalten. Där behöver man ta bort socker ur kosten, dessutom funkar andra snabba kolhydrater på samma vis. Och som någon nämnt så är socker billigt så det behövs höga skatter för att det ska ge effekt.

Nånting som ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar är stress. Det gäller även stress över att det skulle vara ohälsosamt att vara överviktig.
Ge fan i att stressa folk i onödan. Överviktiga har som sagt en lägre dödlighet än normalviktiga. Överviktiga har en generellt sett högre chans att överleva cancer än normalviktiga har. Hjärt- och kärlsjukdomar är därtill till stor del genetiskt betingade. Finns tex tvillingstudier som visat att en smal tvilling löper lika stor risk för en hjärtattack som hens tjocka tvilling. That's genetics for ya.

Fetma är något helt annat. Det är där ohälsan finns. Inte hos den grupp som har lägst risk att falla ner och dö :banghead: Och ptja, även fetma är till stor del genetiskt betingat. En sockerskatt kommer inte göra så du får fler smala tjejer att swipea på.
Jag tycker det är intressant det här med att fetma är genetiskt betingat som du skriver. Är det fler nu som har den genen än förut? Och hur kommer det sig isåfall?

Jag köper inte för en sekund att du skulle vara så pass orolig för folkhälsan så att du maler på i evigheters evighet om överviktiga på det sätt du gör. Jag tror att du tycker att du är bättre än dem och därför gärna diskuterar ämnet.

Bättre hur ? I ett 10 km´s motionslopp, troligtvis ?
Jag har inte tänkt i dom banorna.
Jag blir bekymrad när jag läser texter om hur antalet överviktiga och feta stadigt ökar. Samt att det även syns under min livstid. Jag är inte jättegammal med ungdomar som tar studenten idag ser man fler överviktiga/feta än när jag tog studenten tex. Det är en oroväckande utveckling att övervikten även kryper ner i åldrarna.

Jag tycker det är intressant det här med att fetma är genetiskt betingat som du skriver. Är det fler nu som har den genen än förut? Och hur kommer det sig isåfall?
Det tvivlar jag på, däremot är det rimligtvis hyfsat många som har såna gener iom att de som inte hade det förr tenderade att dö i högre mängd. Den som överlever får ligga, so to speak.

Bättre hur ? I ett 10 km´s motionslopp, troligtvis ?
Jag har inte tänkt i dom banorna.
Jag blir bekymrad när jag läser texter om hur antalet överviktiga och feta stadigt ökar. Samt att det även syns under min livstid. Jag är inte jättegammal med ungdomar som tar studenten idag ser man fler överviktiga/feta än när jag tog studenten tex. Det är en oroväckande utveckling att övervikten även kryper ner i åldrarna.
Du har fortfarande inte gett någon respons på de inlägg som ifrågasätter dina kopplingar mellan övervikt och hälsoproblem?
Dvs det faktum att bmi 25-30 är kosmetisk övervikt som inte är kopplad till ohälsa på gruppnivå.

Du har inte heller svarat på inläggen som poängterar att det faktiskt inte finns några direkta samband mellan just socker och ohälsa, eftersom sambanden modereras av fetma i de fall de ens förekommer.

Det finns inte heller stöd för att det skulle vara just socker som orsakar fetma. Socker har inte kunnat pekas ut som orsak.

Sammantaget så fallerar dina resonemang helt.
- Socker verkar inte vara orsaken till varken övervikt, fetma eller ohälsa.
- Övervikt är inte farligt.
- Fetma (inte övervikt) är nog främst en riskfaktor i de fall man har andra faktorer såsom genetisk sårbarhet.

Jag har läst fysiologi. Och lärt mig att äta mycket livsmedel som höjer blodsockret kan vara en orsak till diabetes. Ett livsmedel är bland annat socker. Men min lärare kan ju såklart ha haft fel.

@tanten vilken typ av livsstil syftar du på? :)
Olyckligt nog har två olika sjukdomar samma namn - diabetes. Fförr hette det ju till och med sockersjuka.

diabetes typ 1 är en autoimmun sjukdom där kroppen själv förstör de celler som tillverkar insulin. Det är genetiskt betingat. Den kan du inte få genom att äta mycket socker

Diabetes typ 2 kan triggas av övervikt, stillasittande och dålig kost. Dvs livsstil.

@gul_zebra

Har du några siffror som styrker det där med att fetma är genetiskt till stor del? Det vore intressant att se en jämförelse med vanliga dåliga vanor och genetiken också. Ber om ursäkt ifall jag missat det i tråden.

Notera nu att jag inte tror att du hittar på, det är en ren intressefråga :)

Du har fortfarande inte gett någon respons på de inlägg som ifrågasätter dina kopplingar mellan övervikt och hälsoproblem?
Dvs det faktum att bmi 25-30 är kosmetisk övervikt som inte är kopplad till ohälsa på gruppnivå.

Du har inte heller svarat på inläggen som poängterar att det faktiskt inte finns några direkta samband mellan just socker och ohälsa, eftersom sambanden modereras av fetma i de fall de ens förekommer.

Det finns inte heller stöd för att det skulle vara just socker som orsakar fetma. Socker har inte kunnat pekas ut som orsak.

Sammantaget så fallerar dina resonemang helt.
- Socker verkar inte vara orsaken till varken övervikt, fetma eller ohälsa.
- Övervikt är inte farligt.
- Fetma (inte övervikt) är nog främst en riskfaktor i de fall man har andra faktorer såsom genetisk sårbarhet.

https://www.everydayhealth.com/hear...if-your-bmi-is-high-fat-causes-heart-failure/

"Normal BMI is from 18 to 25. But for every one-point increase in BMI over 25, the incidence of heart failure goes up 17 percent in overweight people, according to a large-scale, international study of 200,000 people published in June 2013 in PLOS Medicine. This calculation means an estimated 113,000 new cases of heart failure yearly in the United States for each one-unit increase in average BMI. "

Att det bara är kosmetisk övervikt är inte sant. Nu hittar du på ? Möjligtvis på den muskulösa killen som någon la in en bild på tidigare.

Socker har bara dessa effekter. Hur kan detta vara en nyhet för dig ?
https://www.webmd.com/diet/features/how-sugar-affects-your-body
"
Your Body Weight
This probably isn’t news to you, but the more sugar you eat, the more you’ll weigh. Research shows that people who drink sugar-sweetened beverages tend to weigh more -- and be at higher risk for type 2 diabetes -- than those who don’t. One study even found that people who increased their sugar intake gained about 1.7 pounds in less than 2 months."

Många tjatar om ekologiskt odlade grönsaker/frukt i tråden, på vilket sätt är de hälsosammare än konventionellt odlade grönsaker/frukt?
På vilket sätt är de bättre för miljön? Hur många % av dessa varor är ekologiska globalt sett?

Vi har inte samma kroppstyp, det vi idag utgår ifrån är ett visst nordeuropeiskt/västerländskt ideal.

c402ea5d53509130fb5c6758694b5a6e.jpg

Dessa kvinnor skulle klassas som överviktiga i Sverige (Kikuyu) men är allmänt friska som nötkärnor och otroligt starka.

649d5342c8acf3a49dcdc69ecb39f18c--tuareg-people-touareg.jpg

Dessa kvinnor är Tuareg och skulle klassas som underviktiga (tyvärr finns det inga kroppsbilder men tro mig när man träffat någon med mindre kläder så matchar kroppen armarna), ibland gravt underviktiga. Men är friska som nötkärnor och otroligt starka.

Vad exakt består den stora oron över det ökande antalet feta och överviktiga? Att man som överviktig mår illa över sin kropp är en sak. Men andra ska ge fan i att lägga sig i något som de inte har med att göra öht. Den enda personen övervikten skadar är sig själv.

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 088
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka