Sockerskatt

Hon pratade om att buke nog inte är bästa forumet för att diskutera hårda värden i förhållande till sockerskatt. Här är folk nog mer intresserade av att diskutera mjuka värden i relation till övervikt.

Mjuka värden och övervikt:

- Sociala stigman runt det (skönhetsideal, hur folk behandlar överviktiga)
- Bakomliggande orsaker (ångest, depression, hur ovanstående med sociala stigmandriver folk till ännu mer ångest, depression och därmed tröstätande)

Hårda värden och övervikt:

- bmi och hur det påverkar medellivslängd eller procentrisker för fysiska sjukdomar

Aha, ändå har tråden blivit 20 sidor lång. Om man inte vill diskutera hårda värden är det ju bara att inte skriva.

@Trani har redan fått svar från annat håll, som jag stämmer in i, så jag låter den delen vara.

https://www.sahlgrenska.se/battre-vetande/socker-i-allt---hur-farligt-ar-det/

Däremot tycker jag detta är en intressant och trovärdig artikel, som belyser att JO det är socker i "allt", men i många fall spelar det mindre roll för "normal"konsumenten. MEN det belyser också problem, t ex:

"– För många är godis och läsk en stor källa för socker och studier visar entydigt att högt och regelbundet intag av socker från läsk ökar risken för en rad sjukdomar, allt från karies och fetma till hjärtkärlsjukdomar och stroke, säger Ingrid Larsson ..."

Och i det här fallet tror jag faktiskt att en sockerskatt (på godis och läsk t ex) hade slagit väl ut.

Extra skatt på godis och läsk kommer säkert att kunna minska konsumtionen på dessa varor, blir det för dyrt köper man glass, kakor, sylt, saft chips mm i stället eller äter makaroner och ketchup som ger samma effekt.

Sockersuget minskar inte för att vissa livsmedel blir dyrare och finns det gott om lättåtkomliga ersättare så lär det inte minska den totala konsumtionen.

Det står ingenstans i förstaposten att enbart hårda värden får diskuteras. Folk diskuterar runt det från det perspektiv man tycker är intressant vilket här oftast är runt mjuka värden.

Fast dom hårda värdena kan ju vara effekt av dom mjuka värdena? Så man kan ju inte utesluta dom hårda värdena.
Och pratar vi om att skatta socker så är det defintift hårda värden vi pratar om...

Extra skatt på godis och läsk kommer säkert att kunna minska konsumtionen på dessa varor, blir det för dyrt köper man glass, kakor, sylt, saft chips mm i stället eller äter makaroner och ketchup som ger samma effekt.

Sockersuget minskar inte för att vissa livsmedel blir dyrare och finns det gott om lättåtkomliga ersättare så lär det inte minska den totala konsumtionen.
Även om jag håller med i stort så är det lättare att överäta på godis, kakor, glass, läsk osv jämfört med matalternativ så om man bara skulle ersätta mättnadskänslan så skulle det i praktiken oftast bli mindre energi. Utöver det så har inte t.ex. pasta och lösviktsgodis samma hälsopåverkan även om man matchar energiinnehållet.

Aha, ändå har tråden blivit 20 sidor lång. Om man inte vill diskutera hårda värden är det ju bara att inte skriva.
Det de flesta diskuterar är att dina random googlingar visar att du är dåligt påläst och att det som vanligt är din motvilja mot överviktiga som driver dig. Att tråden, precis som jag skrev i början, bara är fatshaming under förespegling av att den handlar om folkhälsa.

Fast dom hårda värdena kan ju vara effekt av dom mjuka värdena? Så man kan ju inte utesluta dom hårda värdena.
Och pratar vi om att skatta socker så är det defintift hårda värden vi pratar om...
Det är ingen som utesluter faktorer folk är bara inte så intresserade av delarna du helst diskuterar och det blir dissonans i diskussionen när en minoritet försöker vrida över diskussionen på ett visst spår som resten inte vill diskutera.

Så du har rätt i att folk behöver inte svara eller diskutera om man inte är intresserade och jag önskar att folk hellre inte svarade än att sväva ut i sarkastiska trolldiskussioner om feminism och patriarkat men på samma sätt så har du inte rätt att bestämma att det bara ska handla om hårda värden eller att folk måste besvara vissa aspekter av det. Man diskuterar det man vill diskutera och det gäller alla parter och jag önskar verkligen att folk var mer intresserade av diskussion och utbyte från ett konstruktivt perspektiv snarare än att på olika sätt sätta dit varandra eller vinna.

Jag sätter inte olika värden på människor. Jag sätter värde i att vi mår bra både psykiskt och fysiskt. Människans hälsa i allmänhet.
Det jag tror sticker i ögonen på många är att jag inte hymlat om att jag attraheras av smala tjejer. Men det är väl inte att sätta värdering på människor ? Det har bara med attraktion att göra.

Och en tjock person kan inte må bra?
:banghead::banghead::banghead:

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka