Du påstod faktiskt att tjocka tjejer är snyggare än smala. Erkänn!Hon heter @Modest och som sagt så missförstod du så gravt så att jag nästan tappar fattningen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du påstod faktiskt att tjocka tjejer är snyggare än smala. Erkänn!Hon heter @Modest och som sagt så missförstod du så gravt så att jag nästan tappar fattningen.
Värden på människor? Hur i hela friden läser du egentligen?
Och så diskussionen om smala tjejer en gång till ...
![]()
Hon pratade om att buke nog inte är bästa forumet för att diskutera hårda värden i förhållande till sockerskatt. Här är folk nog mer intresserade av att diskutera mjuka värden i relation till övervikt.
Mjuka värden och övervikt:
- Sociala stigman runt det (skönhetsideal, hur folk behandlar överviktiga)
- Bakomliggande orsaker (ångest, depression, hur ovanstående med sociala stigmandriver folk till ännu mer ångest, depression och därmed tröstätande)
Hårda värden och övervikt:
- bmi och hur det påverkar medellivslängd eller procentrisker för fysiska sjukdomar
Att jag är kränkt är ett bra exempel på hårt värde.Du blir bara kränkt för att du säkert är tjock. VAD VAR DET JAG SA!
@Trani har redan fått svar från annat håll, som jag stämmer in i, så jag låter den delen vara.
https://www.sahlgrenska.se/battre-vetande/socker-i-allt---hur-farligt-ar-det/
Däremot tycker jag detta är en intressant och trovärdig artikel, som belyser att JO det är socker i "allt", men i många fall spelar det mindre roll för "normal"konsumenten. MEN det belyser också problem, t ex:
"– För många är godis och läsk en stor källa för socker och studier visar entydigt att högt och regelbundet intag av socker från läsk ökar risken för en rad sjukdomar, allt från karies och fetma till hjärtkärlsjukdomar och stroke, säger Ingrid Larsson ..."
Och i det här fallet tror jag faktiskt att en sockerskatt (på godis och läsk t ex) hade slagit väl ut.
Det står ingenstans i förstaposten att enbart hårda värden får diskuteras. Folk diskuterar runt det från det perspektiv man tycker är intressant vilket här oftast är runt mjuka värden.Aha, ändå har tråden blivit 20 sidor lång. Om man inte vill diskutera hårda värden är det ju bara att inte skriva.
Du påstod faktiskt att tjocka tjejer är snyggare än smala. Erkänn!
Det står ingenstans i förstaposten att enbart hårda värden får diskuteras. Folk diskuterar runt det från det perspektiv man tycker är intressant vilket här oftast är runt mjuka värden.
Även om jag håller med i stort så är det lättare att överäta på godis, kakor, glass, läsk osv jämfört med matalternativ så om man bara skulle ersätta mättnadskänslan så skulle det i praktiken oftast bli mindre energi. Utöver det så har inte t.ex. pasta och lösviktsgodis samma hälsopåverkan även om man matchar energiinnehållet.Extra skatt på godis och läsk kommer säkert att kunna minska konsumtionen på dessa varor, blir det för dyrt köper man glass, kakor, sylt, saft chips mm i stället eller äter makaroner och ketchup som ger samma effekt.
Sockersuget minskar inte för att vissa livsmedel blir dyrare och finns det gott om lättåtkomliga ersättare så lär det inte minska den totala konsumtionen.
Att jag är kränkt är ett bra exempel på hårt värde.
Det de flesta diskuterar är att dina random googlingar visar att du är dåligt påläst och att det som vanligt är din motvilja mot överviktiga som driver dig. Att tråden, precis som jag skrev i början, bara är fatshaming under förespegling av att den handlar om folkhälsa.Aha, ändå har tråden blivit 20 sidor lång. Om man inte vill diskutera hårda värden är det ju bara att inte skriva.
Ok ja men det du svarade på nämnde inte något om utseende alls utan bara bmi, sockerskatt och hur det kan tänkas relatera till hälsa.
Och när man pratar om övervikt så rör det ju givetvis alltid mjuka värden, eftersom fett är mjukt.
Det är ingen som utesluter faktorer folk är bara inte så intresserade av delarna du helst diskuterar och det blir dissonans i diskussionen när en minoritet försöker vrida över diskussionen på ett visst spår som resten inte vill diskutera.Fast dom hårda värdena kan ju vara effekt av dom mjuka värdena? Så man kan ju inte utesluta dom hårda värdena.
Och pratar vi om att skatta socker så är det defintift hårda värden vi pratar om...
Vi hör dig inte för allt ditt fett. Ju.Nej nu blev det fel igen, fasen att jag uttrycker mig så dåligt![]()
Jag sätter inte olika värden på människor. Jag sätter värde i att vi mår bra både psykiskt och fysiskt. Människans hälsa i allmänhet.
Det jag tror sticker i ögonen på många är att jag inte hymlat om att jag attraheras av smala tjejer. Men det är väl inte att sätta värdering på människor ? Det har bara med attraktion att göra.
Det jag menade var att du drog in utseende i ett svar på vad du anser om en frågeställning som inte handlade om utseende alls. Men nog om det från min sida.Va? Jag har inte pratat om bmi (som jag för övrigt avskyr). Sen är det väldigt uppenbart att @Hero har ett fettförakt. Samt många andra här.
Vi hör dig inte för allt ditt fett. Ju.
Hatar när det händerHar säkert satt sig på hjärnan också, fettet.![]()
Det jag menade var att du drog in utseende i ett svar på vad du anser om en frågeställning som inte handlade om utseende alls. Men nog om det från min sida.