Sockerskatt

Jag fattar inte riktigt varför det tjatas så mycket om socker men inte om fett. Vad jag förstått skulle de flesta behöva minska på det mättade fettet. Men det pratas inte om på samma sätt som socker tycker jag.
Fett har ju tvärtom lyckats bli typ inne som en nyttig grej på senare år. Vilket inte betyder att fettet har blivit nyttigare, bara att det har fått ändrad status. Som en ändrad aura, ungefär.

Liknande trender har funnits kring socker, tex en massa propaganda för att man skulle konservera frukt i mängder av socker och sånt. Det var en stor grej under några decennier på 1900-talet.

Jag fattar inte riktigt varför det tjatas så mycket om socker men inte om fett. Vad jag förstått skulle de flesta behöva minska på det mättade fettet. Men det pratas inte om på samma sätt som socker tycker jag.
Ja det är galet. T ex att kokosolja är jätteinne och förstås som "nyttig" fast det bara är mättat fett och inte mycket nyttigare än ister.

Jag tror att mejerilobbyn också har ett finger med i spelet vad gäller fettet. Smör och grädde är "äkta", "fint" och till och med "nyttigt" i opposition mot margarin ("plast") och vegetabilisk olja (där man gärna lyfter fram negativ miljöpåverkan).

Det där är tramsigt. Det är inte alls svårt att hitta osötat bröd och det bröd som är sötat innehåller oftast inga mängder. Det är knappast rostbrödet med 4% socker som gör folk feta.

Hur kan du tycka att 13 (!!) procent socker i ett matbröd är "inga mängder"? Eller har jag missförstått dig?

http://www.gp.se/livsstil/konsument/många-matbröd-är-riktiga-sockerfällor-1.429066

Här finns en artikel som belyser att det inte är ovanligt med 10 % socker i de mest sålda matbröden. Jo, just precis det är det dolda sockret som faktiskt är farligt för oss. Vilket syns om vi börjar räkna kalorier. Många kalorier bidrar till en fetare kropp, om vi inte lyckats göra av med dem.

Visst står socker (energitätt) i direkt relation till vad vi lägger på oss.

Det är det ju visst. Ett ekonomiskt styrmedel från staten som syftar till att påverka individers konsumtion.
Ja, men nyckelordet är indirekt, och i extremt liten mån. Det är ett jättekliv till en jämförelse med Nordkorea - en jämförelse som irriterar mig eftersom det kommer upp likt en amerikansk klyscha så fort staten på ett väldigt diskret och fullständigt logiskt sätt går in och hjälper till att knuffa samhället i rätt riktning.

Det är kanske dags att han inför mer skatt på all mat han äter? Jag är faktiskt lite orolig för hans hälsa :( Dessutom tycker jag det är fel att han får så mycket tid i media - det bidrar till att visa upp en osund livsstil och normalisera tjockisar :(
Hade han levt sundare kunde han levt till 200 år, sa ju hans läkare (och fick en ministerpost som tack). Dessutom klarade Trump minnestestet för misstänkt dementa med 30 av 30. (Om USA:s president INTE gjort det ... :meh:)

Hade han levt sundare kunde han levt till 200 år, sa ju hans läkare (och fick en ministerpost som tack). Dessutom klarade Trump minnestestet för misstänkt dementa med 30 av 30. (Om USA:s president INTE gjort det ... :meh:)
Jag förstår inte att inte fler tar hans osunda livsstil på allvar när han kommer dö så mycket i förtid!! Jag menar, säg att han lever tills dess att han är hundra - då har han ändå gått miste om hälften (!!!!) av sin livstid bara för att han inte kan välja rätt mat liksom :(

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka