Sockerskatt

Hur kan du tycka att 13 (!!) procent socker i ett matbröd är "inga mängder"? Eller har jag missförstått dig?

http://www.gp.se/livsstil/konsument/många-matbröd-är-riktiga-sockerfällor-1.429066

Här finns en artikel som belyser att det inte är ovanligt med 10 % socker i de mest sålda matbröden. Jo, just precis det är det dolda sockret som faktiskt är farligt för oss. Vilket syns om vi börjar räkna kalorier. Många kalorier bidrar till en fetare kropp, om vi inte lyckats göra av med dem.

Visst står socker (energitätt) i direkt relation till vad vi lägger på oss.
Jag tog 4% som exempel. Så mycket socker är det i rostbrödet jag brukar köpa. Ett billigt och vanligt bröd.

Att folk gärna köper de sötaste bröden som finns i affären är en sak. Att påstå att det knappt finns osötat bröd att få tag på är hyperbolisk retorik.

Att folk gärna köper de sötaste bröden som finns i affären är en sak. Att påstå att det knappt finns osötat bröd att få tag på är hyperbolisk retorik.
Som när folk (på buke) påstår att det är tillsatt socker i yoghurt och kvarg. Nej, det är det inte, om man köper naturell. (Och fattar man inte att det är socker i t ex vaniljkvarg och jordgubbsyoghurt så får man väl skylla sig själv.) I den allmänna sockerskräcken blir allting lika farligt.

Jag tog 4% som exempel. Så mycket socker är det i rostbrödet jag brukar köpa. Ett billigt och vanligt bröd.

Fortfarande hävdar jag att omedveten sockerkonsumtion faktiskt har med en ökande vikt på befolkningen att göra. Det blir väldigt tydligt när vi börjar räkna kalorier, och det blir tydligt att bara frukosten på Hönökaka och juice gör av med lite mer än hela dagsransonen kalorier om vi vill gå ner i vikt.

Fortfarande hävdar jag att omedveten sockerkonsumtion faktiskt har med en ökande vikt på befolkningen att göra. Det blir väldigt tydligt när vi börjar räkna kalorier, och det blir tydligt att bara frukosten på Hönökaka och juice gör av med lite mer än hela dagsransonen kalorier om vi vill gå ner i vikt.

Apropå Juice. Om man inte vill sluta helt med Juice kan man blanda ut den med vatten. Personligen tycker jag juice smakar alldeles för sött. Så jag brukar blanda ut den med 2/3 vatten. Gör att ett juice paket räcker en hel vecka också :).

Jag tror inte så mycket på att man faktiskt har mindre tid som att man väljer att använda tiden annorlunda och har fler alternativ för att göra så. Ett dygn har fortfarande 24h men vi gör nog hellre något annat än att laga mat (och har möjligheten att göra så).
Nej vi jobbar fler timmar per person det finns statistik på det, ska se om jag hittar den.
Det är nått jag funderar mycket på. Vi jobbar inte mer än förr. Dock har vi oftast ett mer stillasittande jobb, vilket nog ökar stressnivåerna. Vi har generellt högre krav på samhället och eftersom det är vi alla som är samhället, så ökar pressen på oss. Både från andra och oss själva. Sen har säkert internet en stor del i det hela, pga den ständiga uppkopplingen har vi möjlighet/blir tvingade att jämföra oss med andra hela tiden.

Typ.
Vi jobbar mer än förr som befolkning, barnomsorgen dök upp på 70-talet innan dess var kvinnor i stor utsträckning hemma och tog hand om barnen. Ungefär hälften av befolkningen jobbade då alltså inte utanför hemmet. Idag jobbar båda parterna i relationen utanför hemmet. Dessutom så finns det forskare som hävdar att man kan se stresstrenden som ökande efter nedskärningarna på 90-talet, en person ska alltså göra mer idag än vad den gjorde förr under samma antal timmar som man jobbade tidigare (kompensationen är väll högre löner).

Fast det där med ”omedveten” ställer till det för mig. Hur svårt är det att läsa innehållsförteckningen? Man kan inte påstå att det är omedvetet om man inte försökt informera sig.

Då sätter man i sig en hel del Hönökaka och juice :D Men ja, jag håller med dig i sak.

"Om övervikt/fetma minskade och fler mådde bättre/blev friskare så är det något som alla vinner på?"

Ta bort "om övervikt/fetma minskade", och lägg istället fokuset på att fler ska må bättre/bli friskare.
Det är en bra början på att få folk att må bättre.
Just nu diskuterar vi socker, vilket jag anser att är den största boven till övervikt, vilket ofta leder till sjukdom. Man kan bli sjuk av socker oavsett vikt, men nu råkade jag halka in på just övervikt. Men tex diabetes har starka kopplingar till socker, och det kan man väl få oavsett vikt, är dock inte så påläst. Så oavsett vikt tror jag att folk mår bättre om man äter mindre socker.

Ja. Att du inte är enig med mig när det gäller vem som är sämst på avgöra om man själv shamar. Vilket jag inte har sagt att du gör, för övrigt. Jag trodde att vi diskuterade det där fenomenet då shaming förkläs till välvilja.
Jag VILL VERKLIGEN inte shama(säger man så?) Någon. Jag försöker diskutera socker kontra hälsa, verkligen inte få folk må dåligt över vikt/utseende/whatever. Ber uppriktigt om ursäkt om jag formulerade mig så att någon tog illa upp.

Just nu diskuterar vi socker, vilket jag anser att är den största boven till övervikt, vilket ofta leder till sjukdom. Man kan bli sjuk av socker oavsett vikt, men nu råkade jag halka in på just övervikt. Men tex diabetes har starka kopplingar till socker, och det kan man väl få oavsett vikt, är dock inte så påläst. Så oavsett vikt tror jag att folk mår bättre om man äter mindre socker.

Jag VILL VERKLIGEN inte shama(säger man så?) Någon. Jag försöker diskutera socker kontra hälsa, verkligen inte få folk må dåligt över vikt/utseende/whatever. Ber uppriktigt om ursäkt om jag formulerade mig så att någon tog illa upp.

Håller med om att det är bra att minska på socker. Men det som blir så fel i såna här diskussioner är att det endast tas upp i samband med tjocka människor. Om @Hero enbart hade velat diskutera socker så hade han kunnat skippa sin fatshameing.

Fast det där med ”omedveten” ställer till det för mig. Hur svårt är det att läsa innehållsförteckningen? Man kan inte påstå att det är omedvetet om man inte försökt informera sig.

Jo då, omedveten är man väl just på grund av att man inte letat information. Oftast. Men det riktiga problemet uppstår ju när man inte vet vad man inte vet, tänker jag. Jag har exempelvis en gammal skolkompis som lider av fetma, i perioder försöker han gå ner i vikt och delar med sig i sociala medier vad han äter. Jag ser ju att han väljer helt fel.. men det är väl så långt hans kunskap sträcker sig och han gör val efter bästa förmåga. Varför han inte lyckas göra bättre val vet jag inte och lägger ingen värdering i, men det är tydligt att han inte riktigt har koll på vilka livsmedel han bör välja. Vilket är synd eftersom han gärna vill leva hälsosammare.

Håller med om att det är bra att minska på socker. Men det som blir så fel i såna här diskussioner är att det endast tas upp i samband med tjocka människor. Om @Hero enbart hade velat diskutera socker så hade han kunnat skippa sin fatshameing.
Jag har bara läst dom första sidorna, så jag vågar inte uttala mig om vad han har skrivit. Men jag förstår kopplingen till övervikt då stora mängder socker ofta leder dit. Mitt ideala sockerintag vore 0gram. Dock äter jag godis och vitt bröd osv. Men önskar att jag kunde motstå socker till 100%, då jag inte alls mår bra av det. Som normalviktig, om det är av betydelse.

Jag läste för ett tag sen att i våran kommun är nästan var 5:e person fet, alltså ett bmi över 30. Samt att varannan svensk är överviktig.
https://www.dh.se/i-sverige-ar-varannan-svensk-overviktig/

Vore det inte rimligt att politikerna börjar agera mot detta hälsoproblem ?

Vad anser ni ? Borde Sverige också införa en sockerskatt ? Eller finns det andra metoder som är bättre?

https://www.svd.se/redan-sockerskatt-i-19-lander--fler-ar-pa-vag

Personligen tycker jag man borde testa alla medel för att minska övervikten. En sockerskatt låter rimligt. Men sen har vi ju problemet med lightprodukter som inte heller är så bra, lär då kanske öka.
Folk blir feta även av att äta för mycket grönsaker, potatisgratäng osv också. Förbjuder vi socker osv så kommer de med ätstörningar bara att börja äta något annat. Typ mängder av mackor osv.

Nej vi jobbar fler timmar per person det finns statistik på det, ska se om jag hittar den.

Vi jobbar mer än förr som befolkning, barnomsorgen dök upp på 70-talet innan dess var kvinnor i stor utsträckning hemma och tog hand om barnen. Ungefär hälften av befolkningen jobbade då alltså inte utanför hemmet. Idag jobbar båda parterna i relationen utanför hemmet. Dessutom så finns det forskare som hävdar att man kan se stresstrenden som ökande efter nedskärningarna på 90-talet, en person ska alltså göra mer idag än vad den gjorde förr under samma antal timmar som man jobbade tidigare (kompensationen är väll högre löner).

Det betyder inte att det är främsta anledningen till att vi lägger mindre tid på mat även om det stämmer.

Men om du ”inte är så påläst”, varför tar du i luddiga ordalag upp ”starka kopplingar”?

Läs detta: https://www.hjart-lungfonden.se/For...typ-1-diabetes-om-man-ater-for-mycket-socker/

Jag har bara läst dom första sidorna, så jag vågar inte uttala mig om vad han har skrivit. Men jag förstår kopplingen till övervikt då stora mängder socker ofta leder dit. Mitt ideala sockerintag vore 0gram. Dock äter jag godis och vitt bröd osv. Men önskar att jag kunde motstå socker till 100%, då jag inte alls mår bra av det. Som normalviktig, om det är av betydelse.

Jag tänkte på trådstarten, det skriker fatshameing på långa vägar. Eller det gör tråden rakt igenom.
Jag mår inte heller bra av socker. Men det har jag aldrig gjort, varken när jag var smal (underviktig) och nu är jag är tjock.

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka