Sockerskatt

Men om du ”inte är så påläst”, varför tar du i luddiga ordalag upp ”starka kopplingar”?

Läs detta: https://www.hjart-lungfonden.se/For...typ-1-diabetes-om-man-ater-for-mycket-socker/
För jag vet att jag har läst en hel del om socker och diabetes, men kommer inte ihåg var och kan därför inte bevisa det med någon källa just nu. Och orkar helt ärligt inte leta. Men om man bortser från diabetes så är socker inte bra, det tillför inget utom snabb energi. Den energin finns det oändligt många andra livsmedel som är bättre. Därför tycker jag en sockerskatt som subventionerar bra mat är ett vettigt alternativ.

Jo då, omedveten är man väl just på grund av att man inte letat information. Oftast. Men det riktiga problemet uppstår ju när man inte vet vad man inte vet, tänker jag. Jag har exempelvis en gammal skolkompis som lider av fetma, i perioder försöker han gå ner i vikt och delar med sig i sociala medier vad han äter. Jag ser ju att han väljer helt fel.. men det är väl så långt hans kunskap sträcker sig och han gör val efter bästa förmåga. Varför han inte lyckas göra bättre val vet jag inte och lägger ingen värdering i, men det är tydligt att han inte riktigt har koll på vilka livsmedel han bör välja. Vilket är synd eftersom han gärna vill leva hälsosammare.
Jag tycker inte man kalla det omedveten, det antyder att man blir pålurad socker. Man behöver inte ens läsa innehållsförteckningar, man kan klicka upp någon av artiklarna som flera gånger om året varnar för ”de dolda sockerfällorna” (gillar följaktligen inte det uttrycket heller, inget som står i innehållsförteckningen kan sägas vara dolt)

För jag vet att jag har läst en hel del om socker och diabetes, men kommer inte ihåg var och kan därför inte bevisa det med någon källa just nu. Och orkar helt ärligt inte leta. Men om man bortser från diabetes så är socker inte bra, det tillför inget utom snabb energi. Den energin finns det oändligt många andra livsmedel som är bättre. Därför tycker jag en sockerskatt som subventionerar bra mat är ett vettigt alternativ.
Men läs då den väldigt korta texten som jag länkade till, så vet du.

Men läs då den väldigt korta texten som jag länkade till, så vet du.
Det är en professor som jobbar åt hjärt-lungfonden som säger så, ja. Det innebär inte att han har rätt, då han säger att dom inte vet orsaken. Jag har läst en hel del på andra ställen om att socker kan ha kopplingar till diabetes. Men det är ett sidospår. Jag har också sagt att jag inte är påläst och orkar inte leta upp dom källorna, så vi kan sluta prata om just diabetes och prata om hälsa överlag istället

Nej vi jobbar fler timmar per person det finns statistik på det, ska se om jag hittar den.

Vi jobbar mer än förr som befolkning, barnomsorgen dök upp på 70-talet innan dess var kvinnor i stor utsträckning hemma och tog hand om barnen. Ungefär hälften av befolkningen jobbade då alltså inte utanför hemmet. Idag jobbar båda parterna i relationen utanför hemmet. Dessutom så finns det forskare som hävdar att man kan se stresstrenden som ökande efter nedskärningarna på 90-talet, en person ska alltså göra mer idag än vad den gjorde förr under samma antal timmar som man jobbade tidigare (kompensationen är väll högre löner).

Ja, klart fler jobbar. Men det borde inte göra att folk blir stressade. Jag tänkte längre bak än så, i början av förra sekelskiftet var det inga 8-17, då jobbade man massor. Sen hörde jag på radio att australiensarna jobbar mer övertid än vad vi gör men har ändå ett bättre mående. Huruvida det stämmer vet jag dock inte.

Det är en professor som jobbar åt hjärt-lungfonden som säger så, ja. Det innebär inte att han har rätt, då han säger att dom inte vet orsaken. Jag har läst en hel del på andra ställen om att socker kan ha kopplingar till diabetes. Men det är ett sidospår. Jag har också sagt att jag inte är påläst och orkar inte leta upp dom källorna, så vi kan sluta prata om just diabetes och prata om hälsa överlag istället
Javisst, du har säkert läst t ex Ann Fernholm och andra som LCHF-rörelsen kramar. Men om du tycker att de är en bättre källa än Hjärt/Lungfonden så ... I rest my case.

Jag tycker inte man kalla det omedveten, det antyder att man blir pålurad socker. Man behöver inte ens läsa innehållsförteckningar, man kan klicka upp någon av artiklarna som flera gånger om året varnar för ”de dolda sockerfällorna” (gillar följaktligen inte det uttrycket heller, inget som står i innehållsförteckningen kan sägas vara dolt)

Jag tänker inte att omedveten låter som pålurad utan enbart att kunskapen inte finns där helt enkelt.

De där artiklarna ger jag inte mycket för, ramlade över en här om dagen om ”den onyttiga snabbmaten” som varande för sushi och sallad som har dressing och krutonger. Nu är jag själv relativt kostmedveten, men för den mindre påläste kan det nog vara rätt jobbigt ibland att orientera sig kring vad man ska och inte ska äta så mycket olika saker som skrivs.

Jag tänker inte att omedveten låter som pålurad utan enbart att kunskapen inte finns där helt enkelt.

De där artiklarna ger jag inte mycket för, ramlade över en här om dagen om ”den onyttiga snabbmaten” som varande för sushi och sallad som har dressing och krutonger. Nu är jag själv relativt kostmedveten, men för den mindre påläste kan det nog vara rätt jobbigt ibland att orientera sig kring vad man ska och inte ska äta så mycket olika saker som skrivs.
Fast den som @Lovisaleonora länkade till om bröd var vettig.

Men när jag läser sådana artiklar landar jag oftast i ”jaha, what else is new?”. Kan inte påminna mig när jag reagerat med ”Men VA, är det socker i DET?”

Men när jag läser sådana artiklar landar jag oftast i ”jaha, what else is new?”. Kan inte påminna mig när jag reagerat med ”Men VA, är det socker i DET?”

Den reaktionen får jag snarare när det inte är något socker i något som jag annars tagit för givet att det är socker i. Nu för tiden är det ju socker i typ allt.

Ja sorry, den missade jag.

Jo, jag med. Men jag menar att det verkar ju uppenbarligen inte jättelätt för alla andra, även om det är lätt för dig. Nu pratar vi ju visserligen enbart om socker och där kan det ju vara lite enklare att hålla koll på just vad som innehåller socker och inte. Men överlag är det ju ett virrvarr av hälsoartiklar. Light eller inte light, fett eller inte fett, periodisk fasta eller inte periodisk fasta, proteinshakes eller inte proteinshakes, äta sent på kvällen eller inte, träna innan frukost eller inte osv. Mitt ibland allt detta kan det ju vara lätt att tappa bort sig i vad som är viktigt och inte. Jag har följt med min mor (som arbetar med träning) på en del evenemang och föreläsningar och blir ofta förvånad över bristen på kunskap hos många. Detta alltså till och med inom träningskretsar.

Nu tror jag visserligen inte att just stor övervikt beror på bristande kunskap oftast. Men jag skulle ändå efterfråga bättre utbildning i skolan kring detta.

Det är väldigt mycket ”jag tycker” eller ”jag har läst i en skvsllertidning” här. Men jag blir glad över att så många kämpar på med att nyansera!

Jag skulle förövrigt gärna se ngn respons på mitt inlägg:
Har du en källa på att var femte svensk har bmi över 30?

Att varannan svensk har bmi mellan 25-30 behöver ju inte signalera stora risker. Det är ju först när vi pratar om bmi 30 eller tom 35 som vi ser risker för hälsa på gruppnivå.
Bmi 25-30 är så kallad kosmetisk övervikt vilket innebär att det inte anses vara farligt.

Jag är absolut emot sockerskatt. Tycker det är helt fel väg att gå.
Det är dessutom helt felaktigt att lägga orsaken till fetma eller sjukdom på just socker. Mig veterligen har man inte kunnat se några tydliga samband mellan just socker och farliga sjukdomar. Sambanden modereras generellt av just fetma som ju kan bero påmånga olika anledningar.

Ett större problem än socker är att barn inte rör sig tillräckligt (vilket såklart hänger med in i vuxen ålder), att många människor har svårt med tex mättnad och portionsstorlekar och troligen generellt att vi har stora problem med stress och psykisk ohälsa.
@Hero ?

Är det någon form av källkritik gone wrong när du ifrågasätter en professor i ämnet för att han uttalar sig på hjärt-lungfondens hemsida? :confused: När du själv "inte är så påläst"? Rätt skrämmande, måste jag säga.

Ja, man blir ju jättesugen på att diskutera vidare om hälsa när du inte ens orkar kolla upp vad du pratar om.

Ja, klart fler jobbar. Men det borde inte göra att folk blir stressade. Jag tänkte längre bak än så, i början av förra sekelskiftet var det inga 8-17, då jobbade man massor. Sen hörde jag på radio att australiensarna jobbar mer övertid än vad vi gör men har ändå ett bättre mående. Huruvida det stämmer vet jag dock inte.
Man blir ju stressad när man känner att man inte räcker till, att bara jobba är ju inte nödvändigtvis stressigt utan möjligen tråkigt. Men när man hamnar i kläm och vill hämta barn men ändå måste göra uppgifter på jobbet, eller när man inte orkar eller hinner med hushållet då blir man stressad. Förr hade ju alla en egen hushållerska som såg till att man fick mat, rena kläder och ett rent hus. Man behövde bara gå till jobbet det var det enda man behövde göra... Plätt lätt.

Det finns jättemånga kopplingar mellan diabetes (typ 1) och socker men inte de du syftar på.

Ja sorry, den missade jag.

Jo, jag med. Men jag menar att det verkar ju uppenbarligen inte jättelätt för alla andra, även om det är lätt för dig. Nu pratar vi ju visserligen enbart om socker och där kan det ju vara lite enklare att hålla koll på just vad som innehåller socker och inte. Men överlag är det ju ett virrvarr av hälsoartiklar. Light eller inte light, fett eller inte fett, periodisk fasta eller inte periodisk fasta, proteinshakes eller inte proteinshakes, äta sent på kvällen eller inte, träna innan frukost eller inte osv. Mitt ibland allt detta kan det ju vara lätt att tappa bort sig i vad som är viktigt och inte. Jag har följt med min mor (som arbetar med träning) på en del evenemang och föreläsningar och blir ofta förvånad över bristen på kunskap hos många. Detta alltså till och med inom träningskretsar.

Nu tror jag visserligen inte att just stor övervikt beror på bristande kunskap oftast. Men jag skulle ändå efterfråga bättre utbildning i skolan kring detta.
Jovisst. Det är ju som vanligt, man får vara källkritisk och lära sig sålla.

Men vad gäller att hålla sig normalviktig så tror jag i normalfallet inte att det är raketkirurgi hur man ska göra. Vi har bara så svårt att hålla oss till det.

Man blir ju stressad när man känner att man inte räcker till, att bara jobba är ju inte nödvändigtvis stressigt utan möjligen tråkigt. Men när man hamnar i kläm och vill hämta barn men ändå måste göra uppgifter på jobbet, eller när man inte orkar eller hinner med hushållet då blir man stressad. Förr hade ju alla en egen hushållerska som såg till att man fick mat, rena kläder och ett rent hus. Man behövde bara gå till jobbet det var det enda man behövde göra... Plätt lätt.
Hemmafrun är ett ganska modernt påfund. 30-talets inflytt till städerna startade det hela.

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 088
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka