Det kan även trigga ffa unga personer, ibland blir det "epidemier"Man brukar undvika att nämna självmord av hänsyn till de inblandade, det gäller oavsett sammanhang.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det kan även trigga ffa unga personer, ibland blir det "epidemier"Man brukar undvika att nämna självmord av hänsyn till de inblandade, det gäller oavsett sammanhang.
Det finns ju flera i tråden som visar att det går att diskutera sockerskatt på ett vettigt sätt. Det är när man börjar voja sig över överviktiga/feta som det slinter, för de är alltid ”de andra”. Den som vojar sig är nog alltid normalviktig. ”Att prata allmänt om kopplingar mellan övervikt och ohälsa” innebär alldeles för ofta att folk sitter och rapar upp sånt som överviktiga redan vet och fått höra till leda.Självmord var ett dåligt exempel, vi släpper det. Jag är av den åsikten att man ska kunna diskutera det mesta, självklart med en vettig ton och utan att kränka någon medvetet.
Om jag skulle säga något som någon tar illa upp av, då vill jag veta det, för jag vill inte såra någon i onödan, det var lite det jag ville få fram. Och att prata allmänt om kopplingar mellan övervikt och ohälsa hoppas jag att ingen tar illa upp av.
Jag håller med! Jag vill inte råka vara "den personen", så jag försöker förstå HUR man ska diskutera utan att trampa någon på foten. Iom att jag inte är/har varit överviktig själv så vet jag inte vad folk tar illa upp av. Förutom det som är självklart, folk är ju gärna idioter överlag.Det finns ju flera i tråden som visar att det går att diskutera sockerskatt på ett vettigt sätt. Det är när man börjar voja sig över överviktiga/feta som det slinter, för de är alltid ”de andra”. Den som vojar sig är nog alltid normalviktig. ”Att prata allmänt om kopplingar mellan övervikt och ohälsa” innebär alldeles för ofta att folk sitter och rapar upp sånt som överviktiga redan vet och fått höra till leda.
Även om man inte kan göra jämförelsen rakt av, så förstår jag ändå inte riktigt vad du får ut av att vara "riktigt hård" när rökning diskuteras. Varför är det viktigt för dig att vara hård i den frågan? Vad ger det dig? Vad tror du att det tillför andra än dig?Jag håller med! Jag vill inte råka vara "den personen", så jag försöker förstå HUR man ska diskutera utan att trampa någon på foten. Iom att jag inte är/har varit överviktig själv så vet jag inte vad folk tar illa upp av. Förutom det som är självklart, folk är ju gärna idioter överlag.
Diskuterar man rökning så är jag riktigt hård. Det är ändå ett val man har gjort och det är den personens val att sluta. Då kan säkert rökaren ta illa upp. Men det handlar om ett beteende och det känns som en annan sak?
Övervikt är känsligt, men ett stort problem i dagens samhälle. Som bara ökar. Rökning håller väl sakta på att minska har jag för mig? Ytterligare en jämförelse som inte går att köra rakt av, men du förstår kanske hur jag tänker?
Vad har du för anledning att vara hård mot rökare, så länge du inte utsätts för deras rökning? Visst går det att sluta röka, jag gjorde det själv för 13 år sedan. Men jag vet också att många helt enkelt har så mycket annat att tas med i vardagen att rökslutet inte är en prioriterad fråga. Både rökning och fetma hänger till del ihop med socioekonomiska faktorer, därför bör man inte vara dömande.Jag håller med! Jag vill inte råka vara "den personen", så jag försöker förstå HUR man ska diskutera utan att trampa någon på foten. Iom att jag inte är/har varit överviktig själv så vet jag inte vad folk tar illa upp av. Förutom det som är självklart, folk är ju gärna idioter överlag.
Diskuterar man rökning så är jag riktigt hård. Det är ändå ett val man har gjort och det är den personens val att sluta. Då kan säkert rökaren ta illa upp. Men det handlar om ett beteende och det känns som en annan sak?
Övervikt är känsligt, men ett stort problem i dagens samhälle. Som bara ökar. Rökning håller väl sakta på att minska har jag för mig? Ytterligare en jämförelse som inte går att köra rakt av, men du förstår kanske hur jag tänker?
Jag håller med! Jag vill inte råka vara "den personen", så jag försöker förstå HUR man ska diskutera utan att trampa någon på foten. Iom att jag inte är/har varit överviktig själv så vet jag inte vad folk tar illa upp av. Förutom det som är självklart, folk är ju gärna idioter överlag.
Dessutom finns det ju ett flertal trivselfaktorer med rökning. Jag slutade för decennier sedan, men jag ska börja igen när jag fyller 70! Då bedömer jag att min ålder så att säga gör att hälsoriskerna med rökningen inte får någon nämnvärd effekt. Om rökning har hunnit bli förbjudet då ska jag odla min tobak själv!Vad har du för anledning att vara hård mot rökare, så länge du inte utsätts för deras rökning? Visst går det att sluta röka, jag gjorde det själv för 13 år sedan. Men jag vet också att många helt enkelt har så mycket annnat att tas med i vardagen att rökslutet inte är en prioriterad fråga. Både rökning och fetma hänger till del ihop med socioekonomiska faktorer, därför bör man inte vara dömande.
Vad gäller övervikt och fatshaming så finns massor att lära av de på Buke som modigt brukar kliva fram som tjocka när saken diskuteras. Det finns en syn på dem i samhället som är häpnadsväckande, har jag insett när de berättat.
Fast det luktar så jävla äckligt. Och är dyrt.Dessutom finns det ju ett flertal trivselfaktorer med rökning. Jag slutade för decennier sedan, men jag ska börja igen när jag fyller 70! Då bedömer jag att min ålder så att säga gör att hälsoriskerna med rökningen inte får någon nämnvärd effekt. Om rökning har hunnit bli förbjudet då ska jag odla min tobak själv!
Jag tycker inte att enstaka cig luktar illa. Snarare tvärtom. Det luktar trygg barndom; min pappa som lägger upp fötterna och sätter sig ner med en rök (pipa, cig eller cigarr, det varierade). Dyrt är det, men fröna till virginiatobak är inte särskilt dyra!Fast det luktar så jävla äckligt. Och är dyrt.
Jag har ett barndomsminne att luktcocktailen rök+trycksvärta+bajs. Pappa läste tidningen på toaletten. Men jag kan inte påstå att det är trevligt minne.Jag tycker inte att enstaka cig luktar illa. Snarare tvärtom. Det luktar trygg barndom; min pappa som lägger upp fötterna och sätter sig ner med en rök (pipa, cig eller cigarr, det varierade). Dyrt är det, men fröna till virginiatobak är inte särskilt dyra!
Bra input!I Danmark har punktskatten på godis dock gjort att man har ett skattesvindel på i runda slängar 100 miljoner DKK årligen (!) för olagligt (ofta gammalt och ohygieniskt) importerat godis. Man räknar med att många kriminella som tidigare handlat med droger gått över olagligt importerade livsmedel istället, eftersom straffskalan för livsmedelsbrott är en piss i havet jämfört med drogkriminalitet.
Men han rökte väl för jösse namn inte på toaletten!?!?Jag har ett barndomsminne att luktcocktailen rök+trycksvärta+bajs. Pappa läste tidningen på toaletten. Men jag kan inte påstå att det är trevligt minne.![]()
Såklart! På den tiden rökte man överallt.Men han rökte väl för jösse namn inte på toaletten!?!?
Haha jag tycker ciggareter luktar vedervärdigt. Känner till och med om grannens son röker och det är en ganska bra bit dit liksomJag tycker inte att enstaka cig luktar illa. Snarare tvärtom. Det luktar trygg barndom; min pappa som lägger upp fötterna och sätter sig ner med en rök (pipa, cig eller cigarr, det varierade). Dyrt är det, men fröna till virginiatobak är inte särskilt dyra!
Sen är nog min näsa lite korrumperad pga uppväxten. Jag är dålig på att lägga märke till om någon röker i närheten. Trots att jag tror att jag har normalt luktsinne i övrigt.
Inteallapappor.Såklart! På den tiden rökte man överallt.
Vissa grejer blir faktiskt bättre med tidenSåklart! På den tiden rökte man överallt.
Min granne slutade röka när han fick en stroke för några år sedan. Så nu slipper jag känna hans rök genom köksfläkten.Haha jag tycker ciggareter luktar vedervärdigt. Känner till och med om grannens son röker och det är en ganska bra bit dit liksom![]()
Röka under köksfläkten är så himla b. Skulle tex MIN PAPPA aldrig göra!Min granne slutade röka när han fick en stroke för några år sedan. Så nu slipper jag känna hans rök genom köksfläkten.