Sockerskatt

En nära vän var i Sthlm i fredags. Hon och en manlig gemensam vän stod och rökte när det sätter sig en okänd man bredvid. Den okända mannen börjar prata om hur snygg min vän skulle bli om hon bara gick ner i vikt, och att han bara ville göra henne en tjänst genom att tala om det. Den manliga vännen blir utom sig och börjar skrika att han ska försvinna, medan min kompis mest sitter helt chockad, men den okända mannen fortsätter och säger att hon "gör sig själv en tjänst om du går ner, du är inte ens tjock - du är fan fet." Den manliga vännen ställer sig upp och fortsätter skrika att han ska försvinna, då går han därifrån. Min vän var chockad resten av kvällen och mår nog inte helt toppen efter den händelsen.

(För den som inte tror att detta hände så kan jag printscreena från messenger)
 
En nära vän var i Sthlm i fredags. Hon och en manlig gemensam vän stod och rökte när det sätter sig en okänd man bredvid. Den okända mannen börjar prata om hur snygg min vän skulle bli om hon bara gick ner i vikt, och att han bara ville göra henne en tjänst genom att tala om det. Den manliga vännen blir utom sig och börjar skrika att han ska försvinna, medan min kompis mest sitter helt chockad, men den okända mannen fortsätter och säger att hon "gör sig själv en tjänst om du går ner, du är inte ens tjock - du är fan fet." Den manliga vännen ställer sig upp och fortsätter skrika att han ska försvinna, då går han därifrån. Min vän var chockad resten av kvällen och mår nog inte helt toppen efter den händelsen.

(För den som inte tror att detta hände så kan jag printscreena från messenger)
Men förihelvete! Karlsloken förtjänar allra minst en pungspark... vad är det för fel på folk?
 
En nära vän var i Sthlm i fredags. Hon och en manlig gemensam vän stod och rökte när det sätter sig en okänd man bredvid. Den okända mannen börjar prata om hur snygg min vän skulle bli om hon bara gick ner i vikt, och att han bara ville göra henne en tjänst genom att tala om det. Den manliga vännen blir utom sig och börjar skrika att han ska försvinna, medan min kompis mest sitter helt chockad, men den okända mannen fortsätter och säger att hon "gör sig själv en tjänst om du går ner, du är inte ens tjock - du är fan fet." Den manliga vännen ställer sig upp och fortsätter skrika att han ska försvinna, då går han därifrån. Min vän var chockad resten av kvällen och mår nog inte helt toppen efter den händelsen.

(För den som inte tror att detta hände så kan jag printscreena från messenger)
Jag misstror inte att det har hänt men jag undrar vad printscreen från messenger skulle bevisa?
 
Jag förstod att den kommentaren skulle komma, så jag lämnar det därhän.
Av allt jag skrev i inlägget så var det det som du valde att kommentera om. Skaplig prioritering.
Hur den personen betedde sig är katastrof men det trodde jag redan var konstaterat men jag kan säga det igen då, vissa personer har verkligen inga gränser och vet inte hur man ska bete sig eller när man ska hålla käften och bekräfta hur korkad man är.
 
Gick över en bro idag. Rejäl sak men tydligen är jag så jävla tung att den gungade som om det vore jordbävning.
KAN även ha berott på den grupp unga killar som fick för sig att det var kul att stå och gunga igång bron när de såg mig komma gående :meh:
 
Tänk så olika det kan vara. Under hösten gick jag upp i vikt. Inte fara för hälsan men för mycket för att jag skulle må bra med mig själv.
Under våren har jag äntligen orkat ta tag i vikten. Genom mycket motion och lagom mat och sötsaker i stället för jättestora mängder.
Folks glada tillrop i stil med ”Inte för att du någonsin har varit stor men du måste ha gått ner i vikt” har gjort mig glad och fått mig att flera gånger orkat hänga i istället för att frossa. Det har varit mitt mål att gå ner i vikt och jag mår bra av att folk berättar att dom ser det.
 
Det är skillnad när det är en grupp som gemensamt stödjer och peppar varandra. Det finns två trådar, Tjockis och Vikttråden som gör just det. Och det är för många ett viktigt stöd. Men det är helt annorlunda än att kommentera människors utseende. Vill någon visa en 'före' och 'efter' eller 'titta jag är på rätt' väg bild då är det den personens val.
 
Vad uppnår man med momssänkning av ekologisk mat? Den subventioneras redan av staten o dessutom får kunderna betala dyrare än för konventionellt odlad mat. De enda det gagnar är hipsters som tror dom gör något för miljön genom att köpa sig fri från dåligt samvete.

Ekologiskt jordbruk får högre arealbidrag än det vanliga, det vet jag. Osäker på om djurbidraget också är högre. För övrigt subventioneras det inte. Eko-bönderna tar mer betalt för sina produkter och i varje led som varan passerar så görs ett påslag - och på det läggs matmomsen på 12 %. Jag har läst om att slakterierna tycker det är ganska besvärligt med slakt av KRAV-djur eftersom köttet sedan ska hållas isär från det andra. Samma med grossister och til sist hamnar det i butiken som inte pressar priset eftersom dom räknar med att idealister inte är så priskänsliga och då blir det ju extra mycket moms. Jag vet inte hur mycket staten betalar i extra-bidrag till eko-jordbruken och hur mycket de tjänar extra på att momsen blir högre men det skulle inte alls förvåna mig om det går med vinst.
 
:heartheart

Lätt OT och ej till ovanstående talare: Jag avskyr rökning (lägg märke till rökning, inte rökare). När jag och särbon blev ihop rökte han vilket jag hela tiden inte ansåg vara mitt problem. Han rökte inte inomhus och pussade aldrig på mig direkt när han hade rökt (hans initiativ eftersom han vet att jag har astma :love:). Vad andra gör lägger jag mig inte i. Men visst, blåser någon rök i ansiktet på mig eller tänker röka inomhus hos mig får hen veta att det INTE är uppskattat... med extrem tydlighet.

Är man hemma hos mig finns det askkoppar utomhus och som sagt, jag har inga problem med de som röker så länge de använder askkopparna.
En gammal vän till familjen hade en på besök som efter 3:e varningen återigen glömde bort att inte röka inomhus hos vår gamla vän. Då hämtade vännen brandsläckaren :D personen lärde sig sen att där skulle man låta bli ciggen.
 
Vet du varför slakterierna tycker det är jobbigt att hålla isär köttet? @Skjøldur
Allt kött måste ju vara spårbart ner till respektive gård och datum för slakttransport för att uppfylla livsmedelslagar om livsmedelssäkerhet och spårbarhet, det gäller ju inte enbart krav-kött.
 
Tänk så olika det kan vara. Under hösten gick jag upp i vikt. Inte fara för hälsan men för mycket för att jag skulle må bra med mig själv.
Under våren har jag äntligen orkat ta tag i vikten. Genom mycket motion och lagom mat och sötsaker i stället för jättestora mängder.
Folks glada tillrop i stil med ”Inte för att du någonsin har varit stor men du måste ha gått ner i vikt” har gjort mig glad och fått mig att flera gånger orkat hänga i istället för att frossa. Det har varit mitt mål att gå ner i vikt och jag mår bra av att folk berättar att dom ser det.
Jag fattar nog faktiskt inte vad det här tillför diskussionen,...
 
Tänk så olika det kan vara. Under hösten gick jag upp i vikt. Inte fara för hälsan men för mycket för att jag skulle må bra med mig själv.
Under våren har jag äntligen orkat ta tag i vikten. Genom mycket motion och lagom mat och sötsaker i stället för jättestora mängder.
Folks glada tillrop i stil med ”Inte för att du någonsin har varit stor men du måste ha gått ner i vikt” har gjort mig glad och fått mig att flera gånger orkat hänga i istället för att frossa. Det har varit mitt mål att gå ner i vikt och jag mår bra av att folk berättar att dom ser det.
Men ... du har ju skrivit jättemycket om din vikt och din träning under åren och alltid verkat banta och/eller träna för att gå ner. Så det är väl inte konstigt om du blir glad om någon säger att det syns att du tappat vikt?
 
Men ... du har ju skrivit jättemycket om din vikt och din träning under åren och alltid verkat banta och/eller träna för att gå ner. Så det är väl inte konstigt om du blir glad om någon säger att det syns att du tappat vikt?
För det första har jag alltid kämpat för att HÅLLA vikten. Mitt problem är känsloätning.
Men det var inte det diskussionen gällde utan att några tyckte att man aldrig ska kommentera vikt. Därför tog jag mig som ett exempel. Oavsett vad man kämpar för/emot så blir man väl glad när någon uppmärksammar ett lyckat resultat.
 
För det första har jag alltid kämpat för att HÅLLA vikten. Mitt problem är känsloätning.
Men det var inte det diskussionen gällde utan att några tyckte att man aldrig ska kommentera vikt. Därför tog jag mig som ett exempel. Oavsett vad man kämpar för/emot så blir man väl glad när någon uppmärksammar ett lyckat resultat.
Det är nog ingen som tycker man aldrig ska kommentera vikt oavsett situation eller tror att ingen uppskattar positiva kommentarer oavsett situation.

Det handlar om fingertoppskänsla och vilken relation man har till medmänniskan och i vilket sammanhang. Känner man personen väl och har en bra kommunikation så är det stor skillnad mot att man kommenterar vikt hos personer man känner ytligt eller inte alls. Sammanhang som forumdiskussion skapad för att att peppa varandra till viktminskning är en mycket lämplig plats att berömma folk.

Berömmer man en ytligt bekant som gått ner i vikt så riskerar man att berömma en anorektisk person, eller en som går ner i vikt pga sjukdom. Att kommentera att någon gått upp i vikt är olämpligt om man inte har en nära relation eller det är specifika ärenden som är vikt beroende.
 
Det är nog ingen som tycker man aldrig ska kommentera vikt oavsett situation eller tror att ingen uppskattar positiva kommentarer oavsett situation.

Det handlar om fingertoppskänsla och vilken relation man har till medmänniskan och i vilket sammanhang. Känner man personen väl och har en bra kommunikation så är det stor skillnad mot att man kommenterar vikt hos personer man känner ytligt eller inte alls. Sammanhang som forumdiskussion skapad för att att peppa varandra till viktminskning är en mycket lämplig plats att berömma folk.

Berömmer man en ytligt bekant som gått ner i vikt så riskerar man att berömma en anorektisk person, eller en som går ner i vikt pga sjukdom. Att kommentera att någon gått upp i vikt är olämpligt om man inte har en nära relation eller det är specifika ärenden som är vikt beroende.
Jo tidigare i tråden finns det dom som tycker aldrig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp