Söka jobb - när man har ett?

emma74

Trådstartare
Nu när jag är klar med min utbildning så försöker jag hitta ett annat jobb än det jag har (och hade innan och under utbildningen) för att jag upptäckt att det inte finns någonstans där att utvecklas vidare. Hur formulerar man det i sitt personliga brev? Och hur gör man med referenserna? Jag skulle säkert få jättebra referenser av mina chefer men det blir ju lite konstigt om det kommer ut att jag söker nytt jobb, innan jag fått ett nytt... eller? Kan man uppge en kollega som referens? Jag gör ju inte sånt här så ofta...
 
Sv: Söka jobb - när man har ett?

Skriv att du är nyfiken på att testa ett nytt jobb. Undvik att skriva negativt om din nuvarande arbetsplats och använd någon tidigare arbetsgivare som referens.
 
Sv: Söka jobb - när man har ett?

Det är ganska vanligt att man inte kan berätta att man söker nytt jobb. Jag har i de fallen använt en betrodd kollega som referens. Men å andra sidan så uppstår ju inte problemet förrän man varit på intervju. Det går med andra ord att söka jobb ganska fritt utan att förbereda referenser.
 
Sv: Söka jobb - när man har ett?

Är det ett tecken i tiden att en sån fråga kommer upp? Jag tror inte att någon skulle frågat så för 20-30 år sedan?

För några år sedan läste jag att 70% av de fasta jobben gick till personer som redan hade fast jobb.

Självklart söker man jobb fast man redan har ett. Det finns ju miljoner anledningar till det. Fel plats, tid, arbetsuppgifter chef etc. Eller att något annat är bättre än det bra jobbet man redan har.
 
Sv: Söka jobb - när man har ett?

Jag skulle nog försöka hitta tidigare arbetsgivare att skriva som referens.

När jag sökte jobb för några år sedan gjorde jag misstaget att i förtroende tala med dåvarande arbetsgivare om mina planer och det kunde han inte acceptera utan tog väldigt illa upp. Det var en mindre arbetsplats och jag jobbade som förman. Han ville då veta exakt när jag tänkte sluta så han visste när han skulle anställa nästa person och det kunde ju inte jag svara på eftersom jag inte hade något nytt jobb på G!

Nej, försök inte blanda in din nuvarande arbetsplats, för min del så skildes vi som ovänner och det var jättejobbigt.

kl

Men jag är också nyfiken på hur man ska göra egentligen? bör man inte kunna ha sådan tillförlit till sina anställda/arbetsgivare att man kan vara såpass ärlig? Jag tycker det känns som om man går bakom ryggen på sin arbetsgivare om man söker jobb utan att tala med denne först.
 
Sv: Söka jobb - när man har ett?

Men, byt tankespår... Att byta jobb behöver inte alls betyda att man är missnöjd med något på det gamla. Det kan lika gärna betyda att man är redo för nästa steg, man vill vidare. I synnerhet som du utbildat dig är det rätt självklart att du söker nytt jobb, skulle jag säga.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 728
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 367
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 332
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 204
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp