Söka jobb som reseledare

Casteloro

Trådstartare
Mitt liv har förändrats på sistone och nu tänker jag inte stå tillbaka längre. Jag vill åtminstone ge det ett försök och söka några tjänster som reseledare, vilket jag vet att jag är som klippt och skuren för. Problemet är bara att jag inte riktigt vet vart jag ska börja, och hur jag gör för att ta mig vidare i processen. Jag har förvisso lite kontakter på ett resebolag och hoppas väl att jag genom den kontakten kan komma steget närmre min dröm. Har i skrivandets stund precis rådfrågat kontakten, så jag hoppas verkligen att jag kan få någon respons där.

Har du jobbat som reseledare och har några tips? Har du jobbat utomlands överhuvudtaget och vill ge mig lite goda råd på vägen?

Som jag förstått det så vill många bolag ha en ansökan skriven på engelska, och visst kan jag googla lite på hur det brukar se ut generellt, men jag är mest osäker på min engelska grammatik (som inte är så uppdaterad för tillfället). Detta är ju också sådant jag kan få hjälp med, men tips här är alltid uppskattat.

Vet du om det finns något annat jag bör tänka på?
 
Jag hade absolut tagit en kurs i engelska, om den är så knackig att du tvekar över en ansökan. Språk är ju ett av dina främsta arbetsredskap om du ska arbeta som reseledare!

Numera utbildar man ju sig till reseledare, så utan adekvat utbildning kan jag tänka mig att det blir lite svårare.
 
Numera utbildar man ju sig till reseledare, så utan adekvat utbildning kan jag tänka mig att det blir lite svårare.
Det ligger tre jobb ute på AMS nu som inte kräver utbildning :). När vi har rekryterat reseledare där jag arbetade tidigare var utbildning långt ifrån ett krav, medan personlig lämplighet och erfarenhet (och som du säger - språkkunskaper) det allra viktigaste.

@Strindlund Vad för typ av reseledarjobb är du intresserad av? Det kan hända att jag kan ge bra tips och råd men det beror på vad för typ av jobb det gäller. Har dock aldrig jobbat som reseledare själv men har erfarenhet inom resebranschen.
 
Jag jobbar som reseledare utomlands för ett svenskt företag. Visserligen är jag väldigt ny i branschen (sen 2/9) men har ju i alla fall koll på ansökningsprocessen och liknande om du är intresserad av det :)
 
Jag hade absolut tagit en kurs i engelska, om den är så knackig att du tvekar över en ansökan. Språk är ju ett av dina främsta arbetsredskap om du ska arbeta som reseledare!

Numera utbildar man ju sig till reseledare, så utan adekvat utbildning kan jag tänka mig att det blir lite svårare.

Jag har läst engelska a+b på gymnasiet och senare komvux utan problem, men den är väl inte använd på ett bra sätt på ett tag. Utomlands med personer som bara kan enstaka fraser och ord är det svårt att prata bra engelska.

Det ligger tre jobb ute på AMS nu som inte kräver utbildning :). När vi har rekryterat reseledare där jag arbetade tidigare var utbildning långt ifrån ett krav, medan personlig lämplighet och erfarenhet (och som du säger - språkkunskaper) det allra viktigaste.

@Strindlund Vad för typ av reseledarjobb är du intresserad av? Det kan hända att jag kan ge bra tips och råd men det beror på vad för typ av jobb det gäller. Har dock aldrig jobbat som reseledare själv men har erfarenhet inom resebranschen.

Jag tänker mig att det är hos de vanliga charterbolagen jag bör söka mig till. Finns det olika typer av guider? Själva yrket tror jag passar mig som handen i handsken. Jag är oerhört bra på att bemöta folk, jag har en framgångsrik säljande sida, jag är intresserad av andra kulturer och historia. Jag är dessutom inte purung (det är väl en tolkningsfråga beroende på perspektiv) vilket jag tror är en fördel i yrket.

Arbetsuppgifter jag tänker mig är att ta emot och lämna resenärer på flygplatsen. Service på hotell, utflykter, säkert en del administrativa uppgifter etc.
 
Jag tänker mig att det är hos de vanliga charterbolagen jag bör söka mig till. Finns det olika typer av guider? /.../
Arbetsuppgifter jag tänker mig är att ta emot och lämna resenärer på flygplatsen. Service på hotell, utflykter, säkert en del administrativa uppgifter etc.
Ah okej, då är jag med. Och ja, jag tänker att reseledarjobbet ser väldigt olika ut beroende på branschen. Är man inom chartern så är det nog precis som du beskriver ovan, är du mer inne på olika temaresor där man anställs för att man är 'expert' på landet så är det ju lite annorlunda. Just chartern har jag ingen koll på men det låter ju absolut som att det skulle passa dig! Har du tittat på AMS? De har reseledarannons ut för jobb på Teneriffa (tror jag) ute nu!
 
Ah okej, då är jag med. Och ja, jag tänker att reseledarjobbet ser väldigt olika ut beroende på branschen. Är man inom chartern så är det nog precis som du beskriver ovan, är du mer inne på olika temaresor där man anställs för att man är 'expert' på landet så är det ju lite annorlunda. Just chartern har jag ingen koll på men det låter ju absolut som att det skulle passa dig! Har du tittat på AMS? De har reseledarannons ut för jobb på Teneriffa (tror jag) ute nu!

Ja jag såg det! Kan ju alltid börja där :)
 
Ja jag såg det! Kan ju alltid börja där :)
Ja, och så tänker jag att det kan finnas andra vägar in också. Jag spånar fritt nu (och har full förståelse för om det inte är nåt du är intresserad av) men en grej kan ju vara att åka och jobba på exempelvis ett hostel eller hotell någonstans? Många hostel anställer ofta och där kan du säkert jobba i en sex månader eller så, fräscha upp engelskan lite mer samt få lite 'internationell' erfarenhet. Jag hade i ditt läge sökt lediga jobb på ams som reseledare, mailat företag direkt med spontanansökan och utöver det kontaktat lite hostel i olika länder som intresserade mig. Och sen sett i vilken ände jag skulle börja :).
 
Min vän som är och hälsar på mig för tillfället låter hälsa att livet som reseledare på charterresor är tufft men roligt. I hennes fall var det 6 dagars arbetsvecka med långa dagar (lämna på flygplatsen tidigt på morgonen, vara med på middagsevent sent på kvällen, jourpass etc.) och väldigt lite privatliv som gällde, men det var värt det tyckte hon. Att prata flera språk hjälper ju förstås, men i min väns fall hamnade hon i Portugal trots att hon talar spanska och tyska i princip flytande, så det verkar inte spela in så mycket på var i världen man hamnar trots allt. Hon låter också hälsa att Apollo sökte folk för inte så länge sedan, kolla upp om det fortfarande gäller?
 
Min vän som är och hälsar på mig för tillfället låter hälsa att livet som reseledare på charterresor är tufft men roligt. I hennes fall var det 6 dagars arbetsvecka med långa dagar (lämna på flygplatsen tidigt på morgonen, vara med på middagsevent sent på kvällen, jourpass etc.) och väldigt lite privatliv som gällde, men det var värt det tyckte hon. Att prata flera språk hjälper ju förstås, men i min väns fall hamnade hon i Portugal trots att hon talar spanska och tyska i princip flytande, så det verkar inte spela in så mycket på var i världen man hamnar trots allt. Hon låter också hälsa att Apollo sökte folk för inte så länge sedan, kolla upp om det fortfarande gäller?

Ska absolut spana in det! Jag är mitt upp i en separation så det är en del som varit i vägen den här veckan, men jag ska som sagt dubbelkolla med charterbolag. Mitt alternativ är att försöka hitta ett jobb i Norge som passar, och sedan får jag rikta in mig på att spara pengar så jag kan semestra först och vidga mina vyer lite.

Fortsätt gärna fyll på med tips och historier som kan peppa mig lite till! :)
 
@Strindlund Om du behöver någon form av norgetips är det bara att PM:a mig, eller skriva här såklart, för jag har erfarenhet därifrån. Tjänade snorbra med pengar där i somras.
 
En av mina bästa vänner jobbar som guide (och tidigare på barnklubben) på ett av det stora svenska charterbolagen. Hon trivs hur bra som helst! Ansökningsprocessen uppfattade jag som ganska hård, med flera gallringar.

Gällande språk så har min vän nog haft mer nytta av det faktum att hon är född norsk men har bott i Sverige sen hon var tio år, än sitt år som au pair i USA. Engelskan är ju väldigt... turistanpassad och det är främst busschaufförer och hotellpersonal hon behövt prata engelska med. Däremot så har hon gäster från hela norden så att hon är flytande i både norska och svenska har varit ett + för henne. :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 606
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 252
Skola & Jobb Jag upplever att det nu är färre jobb att söka än när jag sökte jobb i början av året. Så jag funderar på vad mer man kan göra för att...
2
Svar
29
· Visningar
2 789
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 649
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp