Bukefalos 28 år!

Söka nytt jobb pga sjukdom/skada

Man kan ju jobba som personlig assistent där det inte ingår tunga lyft. Vill man jobba med människor kan man ju jobba på behandlingshem, inom kriminalvården, jobba på boenden för psykiskt funktionshindrade, läsa vidare till socionom eller liknande. Det finns många yrken som varken kräver tunga lyft eller stillasittande.
 
Mamma jobbade med utvecklingsstörda på ett boende. Hon omskolade sig för att jobba med detta just för att kroppen protesterade och varken lyft eller stillasittande fungerade. Vad hon hade för titel där vet jag faktiskt inte.
 
Finns ju massa jobb som stämmer in på det :). Om jag vore du skulle jag istället ställa mig frågan: vad är jag intresserad av? Vad vill jag arbeta med?
 
Agronom, djursjukvårdare, veterinär.
De agronomer som jag känner "sitter" lika mycket på kontor som de flesta byggnadsingenjörer.
Med det vill jag också ha sagt att kontor inte behöver vara stillasittande. Numera tror jag att de flesta arbetsgivare erbjuder/har möjligheten att stå och arbeta.
 
Jahapp. Då var man hos läkaren idag och fick höra att jag behöver söka nytt jobb p.g.a att jag inte kommer klara av belastningen som min nuvarande timanställning innebär.
Så nu sitter jag här funderar på vad sjutton man ska utbilda sig till när man inte längre kan jobba inom vården (som det var tänkt att jag skulle utbilda mig inom)
Ska enligt läkaren ha ett jobb där jag slipper kontinuerligt tunga lyft eller blir för stillasittande (ex kontor)
Så... Nu har jag suttit hela dagen och funderat. VAD FINNS DET ENS FÖR JOBB/UTBILDNINGAR? Där ovanstående kriterier efterföljs.
Tandsköterska , inte tunga lyft, samt ett varierande jobb där du både sitter en del samt rör på dig.
 
Utsättare, ute mycket, inga tunga lyft, massor med frisk luft och jag hade skitkul åren jag var på bygge. Kan sakna det emellanåt.
 
Man kan ju jobba som personlig assistent där det inte ingår tunga lyft. Vill man jobba med människor kan man ju jobba på behandlingshem, inom kriminalvården, jobba på boenden för psykiskt funktionshindrade, läsa vidare till socionom eller liknande. Det finns många yrken som varken kräver tunga lyft eller stillasittande.
Kriminalvården kräver en hel del fysik inte minst under utbildningen där görs både fys och psyk tester, en kriminalvårdare skall kunna hantera intagna som ger sig på både andra intagna och personal :)
 
Vad för utbildning krävs det för att bli utsättare?
Bygg? Vet inte riktigt vad de har för krav, jag har läst tekniskt men inte inriktning bygg, däremot så hade jag sommarjobbat som utsättare några år och eftersom de behövde folk fick jag jobbet samma dag som jag sökte. Det handlar ju om trigonometri men det finns väldigt fina instrument numera så du slipper sitta och räkna en massa vinklar hitan och ditan.

Fördelen är som sagt mycket motion, mycket frisk luft och jag gillade det nästan jämnt även om det är mindre roligt att vara ute i lera och regn och klafsa runt och jag har aldrig frusit så mycket någonsin som att stå på kalla betongvalv i skyddskor och göra avläsningar.
 
Det finns ju jobb inom vården som inte innebär tunga lyft, t.ex sjuksköterska. LSS kan vara en baggis att jobba inom rent fysiskt om man arbetar med väldigt självgående brukare.

Jag skulle inte rekommendera sjuksköterska om man inte får lyfta tungt! Jag har jobbat i 6 år och har aldrig varit på en arbetsplats där msn inte behöver lyfta, vända eller på annat sätt förflytta patienter.
Även om man efter examen tar ett mottagningsjobb där arbetet inte är fysiskt krävande, så måste man ju ta sig igenom 3 år med praktik på diverse enheter där man riskerar att behöva göra "vanligt" sjuksköterskejobb, dvs många tunga lyft.
 
Har samma problem med att de varken får vara för tungt eller för stillasittande, i sommar så tvättar jag kläder och diskar grejer som används i en livsmedelsfabrik, vad säger man ens? Det funkar rätt bra faktiskt även om det kan vara lite tyngre ibland att behöva bära en stor klädhög upp för en brant trapp ;)

För mig är det nästan värre om det är mycket samma rörelser hela tiden även om det inte är tungt i vikt, går fint att lyfta något som är hyfsat tungt nån/några gånger om jag sen kan sitta ner å pyssla med något litet, och sen resterande tid gör andra sorters rörelser.

Jobbade tidigare inom industri som både kontroll och maskinoperatör men fick sluta för kroppen inte höll vilket känns tråkigt för annars trivdes jag ju rätt bra.
 
Vad för utbildning krävs det för att bli utsättare?
Det finns YH-utbildningar till mättekniker. "Förr" var det en vanlig start för gymnasieingenjörer, men även då fanns kortare (2-årig?) utbildning. Fanns även en möjlighet att komma in i yrket som praktikant/"pinnpojke", vet inte hur möjligheterna till det är idag, numera är det mer datorberäkningar så kanske vill de att man har ngn form av utbildning (säkrare för en själv också). Å andra sidan behöver man inte handräkna som @Mia_R skrev. Men "pinnpojke" kan ju vara ett sätt att testa om man trivs med jobbet.
Arbetsmarknaden borde vara god, åtminstone på anläggningssidan.
 
Kriminalvården kräver en hel del fysik inte minst under utbildningen där görs både fys och psyk tester, en kriminalvårdare skall kunna hantera intagna som ger sig på både andra intagna och personal :)
Det finns många områden inom kriminalvården förutom vårdare.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 009
Skola & Jobb Jag har ända sedan jag började jobba på reception för ca 2 år sedan känt att det inte var rätt val, men har velat ge det en chans. Min...
Svar
1
· Visningar
1 116
Senast: Eurydome
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Snart har jag varit anställd på mitt nuvarande jobb i fem månader. Fem månader, och jag har ännu inte hittat min roll, min mening eller...
Svar
3
· Visningar
1 136
Senast: Javan
·
Skola & Jobb Skulle vilja byta karriär efter många år inom samma yrke. Jag har en universitetetsutbildning men jobbar idag inte inom det utan i ett...
Svar
2
· Visningar
824
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp