Bukefalos 28 år!

Söka tillstånd om man har 4 hästar

D

Dwight

Kollade efter tips på jordbruksverkets hemsida idag, om man förvarar eller utfodrar fyra hästar eller fler räknas det som verksamhet av större omfattning!
Har dock hört något liknande tidigare att man ska anmäla om man har fem eller fler hästar men det här var helt nytt för mig.
Dock är klasulerna lite förvirrande.
"Häst
paragraf 3
följande verksamheter med häst ska anses vara av större omfattning:
1. hållande av 10 eller fler hästar äldre än 24 månader,
2. uppfödning av 4 eller fler hästar per år,
3. upplåtande av 4 eller fler hästar per år,
4. försäljning av 4 eller fler hästar per år från egen uppfödning,
5. försäljning av 4 eller fler hästar per år från annans uppfödning,
6. förvaring eller utfodring av 4 eller fler hästar."
När jag läser detta som lekman vill jag dock tyda det som att jag igår i klasulen (1)- hållande av häst, inte (6)-förvaring och utfodring.
Någon som vet vad som gäller? Jag har tre hästar och en ponny, tar ett föl nu och då på en av hästarna som jag dock säljer. Hur ska jag tyda texten?
 
Sv: Söka tillstånd om man har 4 hästar

Har du 4 hästar eller fler så faller du under punkt 6 och ska söka tillstånd, för det är väl du som ger dem mat och husrum? Om du inte fyller i SAM och får EU-bidrag för åkrar och inte har kryssat i hästarnas pass att de inte får bli livsmedel ska du även skicka in papper att du är foderleveratör!! Dessa regler:eek: Det är krångligt att ha häst.
 
Sv: Söka tillstånd om man har 4 hästar

"Förvarar eller utfodrar" gäller andras hästar, dvs inackorderingar och liknande. "Håller" gör du med dina egna. Uppfödning och försäljning är precis som det låter och "upplåtande" är om man tex hyr ut hästarna eller har turridning eller nåt sånt.

Dvs med 4 egna hästar + ett föl behöver du inte det där tillståndet.

Tillägg: om det är yrkesmässigt så ska man ha tillstånd från första hästen.
 
Sv: Söka tillstånd om man har 4 hästar

Ja siffrorna stämmer. Det kallas "tillstånd enligt 16§" (djurskyddslagen).
Här är en liten förklaring av vad definitionerna betyder:
Hålla djur: Ta hand om egna eller andras djur, äger/på foder, du ansvarar för djuren och dess skötsel.
Upplåta djur: Hyra ut
Förvara/utfodra: Regelbundet ta emot djur mot ersättning eller för förmedling. tex uthyrning av boxplatser.

Jag tolkar det alltså som att du inte behöver tillstånd! Efter som du "håller" hästarna. Men det är nog bäst att höra efter med Djurskyddsmyndigheten (eller om SJV redan tagit över?).

Oops, såg att Anna skrivit i princip samma sak. Sorry
 
Sv: Söka tillstånd om man har 4 hästar

Jag ringde ner till SJV och där sa de att jag skulle söka tillstånd hos kommunen för de fyra hästar jag då hade att det spelade ingen roll om det var mina eller någon annans så länge jag tog hand om dem. Kan jag ha fått ett felaktigt svar av dem? Ingen är gladare än jag i s f. Ett papper mindre. . .
 
Sv: Söka tillstånd om man har 4 hästar

Du får ju ha 9 egna hästar över 24 månader samt en under 24månader utan att behöva söka tillstånd.
 
Sv: Söka tillstånd om man har 4 hästar

Jag ringde ner till SJV och där sa de att jag skulle söka tillstånd hos kommunen för de fyra hästar jag då hade att det spelade ingen roll om det var mina eller någon annans så länge jag tog hand om dem. Kan jag ha fått ett felaktigt svar av dem? Ingen är gladare än jag i s f. Ett papper mindre. . .

Du får ha 9 egna vuxna hästar utan att söka tillstånd enligt 16§ såvida du inte har yrkesmässig hästhållning, så i det här fallet är det nog ett papper mindre.
 
Sv: Söka tillstånd om man har 4 hästar

Jag ringde till jordbruksverket idag och talade med dem.
Fyra egna hästar faller under punkt 1.
Behövs inget tillstånd för att ha (hålla) fyra egna hästar som du även (självklart) utfodrar. Får ha upp till 9 stycken utan tillstånd om man inte har någon form av verksamhet med dem, turridning, lektioner etc.
Självklart egentligen, jag "förvarar" inte mina hästar, jag "håller" dem för mitt egna höga nöjes skull.
 
Sv: Söka tillstånd om man har 4 hästar

Jag har sökt och även fått tillstånd (var tvungen till det enl. djurskyddsinsp.), och så här ser det ut hos oss: Jag har en egen häst + 4 inack. Förut hade jag två egna och tre inack., då behövde jag inget tillstånd. Så eftersom det handlar om dina egna hästar så gäller punkt 1!
Mvh. Matten
 
Sv: Söka tillstånd om man har 4 hästar

Kompisen kollade samma sak med jordbruksverket och fick som svar att man visst får ha 9 hästar utan tillstånd MEN bara fyra boxar!!!!!!!!!!!!!!! Sedan måste tillstånd sökas.
Hur in i heeeeelskotta fungerar huvet på myndigheter egentligen??? Någon som visste detta? Varför skriver de inte fyra häst rakt av i alla lägen ang tillstånd? Grubbel...
Ok, skit sak samma egentligen, har bara fyra men ändå....
 
Sv: Söka tillstånd om man har 4 hästar

Jag gissar att det är två tillstånd som blandats ihop: paragraf 16-tillståndet som diskuteras i den här tråden, och antalet boxar man kan bygga utan att det behövs förprövning hos länsstyrelsen (vilket krävs om det finns plats för minst 5 hästar) :idea:

Det finns många olika tillstånd och regler att hålla reda på... :crazy:
 
Sv: Söka tillstånd om man har 4 hästar

Jag gissar att det är två tillstånd som blandats ihop: paragraf 16-tillståndet som diskuteras i den här tråden, och antalet boxar man kan bygga utan att det behövs förprövning hos länsstyrelsen (vilket krävs om det finns plats för minst 5 hästar) :idea:

Det finns många olika tillstånd och regler att hålla reda på... :crazy:

Ja du har rätt det är nog två olika tillstånd som blandas ihop. Och det här med förprövning gäller bara om man bygger om eller bygger till.
 
Sv: Söka tillstånd om man har 4 hästar

Förprövning krävs också om du bygger ett stall med endast 2- 4 boxar, om du har fler hästar på gården än antalet boxar,,, t.ex på lösdrift.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 433
Senast: Anna-Bella
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 876
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 924
Senast: Mia_R
·
Okej. Det är massa saker som jag undrar. 1. Hur funkar det när alla i ett stall har olika ”pass” att utfodra hästarna? Hur vet de hur...
Svar
11
· Visningar
1 125
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp