Söker: socialt husdjur

Va?? Jag hörde om en artikel om en familj som hade en sgägagm ( en sorts ödla) och den var jätte social kan visa artikeln
Skäggagamer kan vara väldigt sociala och personliga! :heart Men de är också rätt avancerade att ta hand om (även om de ofta rekommenderas som första reptil.) och oförlåtande om det går fel. Reptiler kan vara svåra att läsa och det är problematiskt att hitta en kunnig veterinär Om olyckan är framme eller de blir sjuka.
Men om det är en reptil du intresserad av kan både den eller en leopardgecko vara lämpliga kandidater. Tänk dock på att du måste ha levande föda i huset och vara beredd på att hantera och ta hand om dem också.
 
Säger också marsvin! Hade ett när jag var liten (då var det inte lika noga att de ska vara två som nu). Vi hade jättekul ihop, jag byggde labyrinter till honom och han gosade med mig i sängen på kvällarna osv. :heart
Å det låter jätt mysigt min kompis hade en hamster men n man hålde den så liksom ville den inte vara stil utan framåt och framåt
 
men Kanske något exotiskt för en hund elr katt kan vi ju inte ha för jag måste gå i skolan och katt vill bara mamma inte ha fast ett marsvin låter faktiskt kul
 
Jag vill slå ett slag för tamråttor - sociala, pigga på "äventyr" och ofta aktiva husdjur. Jag har haft en flock hanar och de är ljuvliga :love: . Mina var helt orädda för andra djur tex, eftersom de aldrig blivit skrämda/jagade/hotade (jag hade inga andra djur samtidigt, utan de som de träffade på var hos vänner etc) visste de inte att stora hundar "är farliga" utan det var mer "hej, vad är du?" när en hund stack fram huvudet när de satt på min axel i sele - helt oberörda :rofl::D . Flera av mina satt gladeligen på min axel och följde med ut på promenader, när de tröttnade satte de sig och sov mellan mina boobs istället - till förbipasserande tanters förfäran (svansen hängde ofta ut framtill) . Råttor är dessutom proffs på att ha det mysigt, krypa ihop i nacken eller i ärmen på en varm tröja. Däremot tycker de kanske inte alltid att det är spännande nog att sitta stilla i knät och bli klappade.

En bör dock vara medveten om att de är flockdjur (minst två är alltså lagstadgat. Jag rekommenderar minst tre, så att en inte behöver leta i halvt panik efter en kompis om en blir sjuk eller avlider.). En bör köpa från en seriös uppfödare, inte djuraffär (gäller iofs alla djur imo, men just tamråttor är en väldig skillnad i bla mentalitet..). Och en bör också kolla upp tillgång till veterinär på förhand - råttor räknas nämligen som exotiska djur och inte alla veterinärer har koll på dem (bara en sån sak som vilken sort/styrka på Metacam de ska ha, tex...). Så att en vet vart en kan vända sig om det behövs.

Men som sagt, underbara husdjur! En behöver självklart läsa på ordentligt om deras behov och vad som är skadligt för dem osv, innan de flyttar in (här lämnar tyvärr djuraffärer generellt mycket att önska - sök andra källor!).
 
Mitt tips är att du tillsammans med dina föräldrar eller din mamma läser på om vad de olika djurarterna behöver för att må bra, och pratar om hur det passar ihop med er vardag ☺️ Till exempel behöver marsvin bo med minst en kompis, så det blir automatiskt mer än ett djur.
Menade inte att jag skulle ha alla dem utan räknade bara mina förslag jag fått
 
Tips jag fått: igelkott tamråtta marsvin gerbil ödla tanrek
( har fått tips på andra sajter)
Det här är inte riktat till dig eller menat som kritik, men är nyfiken på om det är lagligt att hålla igelkottar som husdjur i Sverige? Vet att folk gör det i andra länder, men det är väl ingen domesticerad art. Samma med tanrek (som jag fick googla).
 
Kolla
 

Bifogade filer

  • 6E2DA8B1-471F-4B2E-9CC1-630691E07D95.jpeg
    6E2DA8B1-471F-4B2E-9CC1-630691E07D95.jpeg
    77,5 KB · Visningar: 51

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 027
Senast: Scata
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 955
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 543
  • Artikel
Dagbok Jag älskar Bella, hon är en jätterolig hund! Men jag saknar så extremt mycket att ha ett litet plåster som hela tiden är med mig...
Svar
5
· Visningar
378
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp