Bukefalos 28 år!

Sökfigurant

usch så svårt! oftast blir det litet tidspress att hinna hitta nåt ställe att gömma sig på eftersom man blir utskickad när påvis av föregående figge är. Har faktiskt bara en enda gång blivit ordentligt anvisad en plats annars har det varit mer diffust, gå ut en bit däråt typ. Kanske överdrev lite med 5 -10 meter, kanske snarare rör sig om 2-3 eller så. Jag har kass avståndsbedömning tyvärr.

Jag är inte så noga alls! :D. Så hade du varit figge åt mig hade det varit struntsamma om du legat på rätt plats eller 15 m åt "fel" håll. Det är så mycket som spelar roll för hur hunden arbetar som jag inte kan styra över, vinden kan ju snurra bakom en sten etc och det har jag kanske ingen aning om borta på stigen. Mina hundar gör inte heller några exakt spikraka skick men jag menar det är ju ingen tävling i hur hunden går ut, bara den går ut och inte lämnar oavsökt område och hittar sina figuranter. Jag tänker (än så länge) inte annorlunda i söket än i spåret, att alla för hunden positiva erfarenheter är bra erfarenheter för den att ha i bagaget. Oavsett om det var så jag hade planerat just den dagen.
 
Om ni är ett gäng oerfarna träningskompisar tycker jag ni skall hyra in en erfaren sökmänniska för en dag. Det kan vara värt varenda krona. Jag har tränat och tävlat en del, men får ett enormt utbyte av sådana tillfällen.
 
@Milosari Precis så var Toka också i början. Skittråkigt med hitta-övningar och hon förstod inte alls poängen att leta efter okända när matte var kvar på stigen. Men när skallet kom till då blev det en helt annan attityd i hunden och hon går numera riktigt bra även om vi troligtvis aldrig kommer kunna konkurrera med andra duktiga ekipage.
 
Hur gör du när du är figurant? Vad tycker du är viktigt att tänka på? Att undvika? Hur kan figuranten hjälpa hunden?

Jag gör som föraren säger. Ska jag kampa gör jag det, ska jag kasta köttbullar eller boll gör jag det.
Vi kör ofta med en figge på varje sida som faller framåt hela tiden så man behöver oftast inte springa in till stigen mellan varje skick. Vi har bara skallhundar i vår grupp. Viktigt att aldrig belöna i legan utan kliva ur och belöna.

Vi bryr oss oftast inte så mycket om hur man går till legan eftersom vi ser till att ha tillräckligt med driv i hunden så den springer rakt ut och inte har tid att spåra. Jag är dock väldigt noga att figgen alltid ligger rakt ut från stigen och i princip alltid på minst 50 meters djup.
 
Av ren nyfikenhet; varför?
Vi är ett gäng nybörjare som kör på aktiveringsnivå o detta har vi aldrig tänkt på:o
Därför att hunden aldrig får vara på figuranten eller vara inne i legan på tävling. Hunden ska hålla avstånd till figuranten. Särskilt viktigt på skallhundar som ibland vill "smaka" lite på figgen i ren upphetsning. Om man vill belöna direkt när hunden kommer så kasta ut belöningen så fort hunden har koll på var man ligger gömd, gå sedan ut och lek/kasta godis eller mata godis.
På rullhundar kanske man får vara extra noga med att hunden verkligen har lokaliserat figgen innan belöningen kommer så de inte börjar blinda....
 
Därför att hunden aldrig får vara på figuranten eller vara inne i legan på tävling. Hunden ska hålla avstånd till figuranten. Särskilt viktigt på skallhundar som ibland vill "smaka" lite på figgen i ren upphetsning. Om man vill belöna direkt när hunden kommer så kasta ut belöningen så fort hunden har koll på var man ligger gömd, gå sedan ut och lek/kasta godis eller mata godis.
På rullhundar kanske man får vara extra noga med att hunden verkligen har lokaliserat figgen innan belöningen kommer så de inte börjar blinda....




Tack då förstår jag :up:
 
@Milosari Precis så var Toka också i början. Skittråkigt med hitta-övningar och hon förstod inte alls poängen att leta efter okända när matte var kvar på stigen. Men när skallet kom till då blev det en helt annan attityd i hunden och hon går numera riktigt bra även om vi troligtvis aldrig kommer kunna konkurrera med andra duktiga ekipage.

Blev lite nyfiken, hur vanligt är det skallhundar i rena söket? Finns det SM-ekipage? Och varför är rulle dominerande egentligen?
 
Blev lite nyfiken, hur vanligt är det skallhundar i rena söket? Finns det SM-ekipage? Och varför är rulle dominerande egentligen?
Visst finns det skallhundar i det vanliga söket! Hur vanligt det är vet jag dock inte men det finns absolut sm-ekipage som kör skall. I mitt sökgäng är det bara skallhundar men det beror ju på att de flesta satsar på skyddet. Men tror också att det smittar av sig på rent sökfolk om det finns skallhundar i ens närhet. Man blir helt enkelt påverkad av sin omgivning :)
Jag kommer troligtvis aldrig ha en rullhund. Tycker söket blir tråkigt och hundarna blir lojare jämfört med en skallhund. Om man går på stigen på tävling tycker jag man ser en markant skillnad på skallhundarnas attityd jämfört med rullhundarna. Sen kan givetvis rullhundarna gå jättebra och även såklart bättre än skallhundarna men attityden är oftast inte densamma.
 
Visst finns det skallhundar i det vanliga söket! Hur vanligt det är vet jag dock inte men det finns absolut sm-ekipage som kör skall. I mitt sökgäng är det bara skallhundar men det beror ju på att de flesta satsar på skyddet. Men tror också att det smittar av sig på rent sökfolk om det finns skallhundar i ens närhet. Man blir helt enkelt påverkad av sin omgivning :)
Jag kommer troligtvis aldrig ha en rullhund. Tycker söket blir tråkigt och hundarna blir lojare jämfört med en skallhund. Om man går på stigen på tävling tycker jag man ser en markant skillnad på skallhundarnas attityd jämfört med rullhundarna. Sen kan givetvis rullhundarna gå jättebra och även såklart bättre än skallhundarna men attityden är oftast inte densamma.

Tack för svar! Intressant!
Ja, definitivt blir man påverkad, ingen jag tränar med kör skall, tanken slog mig inte ens att det var ett alternativt nu när jag började!
 
Mitt ex sa att de bästa ekipagen körde med rulle. Han körde naturligtvis med rulle själv ;). Nej men en varm sommardag är det nog svårt för många hundar att behålla ett bra skall på sista figgen. Ska man köra skall så tycker jag det ska vara med en hund som inte behöver anstränga sig så mycket för att skälla och som kan skälla även när de är väldigt flåsiga. Sedan kan man såklart träna upp skallet så det blir bättre också!
 
usch så svårt! oftast blir det litet tidspress att hinna hitta nåt ställe att gömma sig på eftersom man blir utskickad när påvis av föregående figge är. Har faktiskt bara en enda gång blivit ordentligt anvisad en plats annars har det varit mer diffust, gå ut en bit däråt typ. Kanske överdrev lite med 5 -10 meter, kanske snarare rör sig om 2-3 eller så. Jag har kass avståndsbedömning tyvärr.
Men ser ni inte till så att ekipaget är kvar på påvisat tills man är redo på andra sidan? Och har ni inte någon på stigen som kan berätta vart du ska ta vägen?
 
Men ser ni inte till så att ekipaget är kvar på påvisat tills man är redo på andra sidan? Och har ni inte någon på stigen som kan berätta vart du ska ta vägen?

Jag vet inte om det är för att man från stigen inte kan se ordentligt var figgen tar vägen eller varför det inte hålls bättre koll. Kanske för att man ofta flyttar sig framåt utan att gå tillbaka till stigen? Som sagt jag sa att det var litet diffusa anvisningar. De brukar ändå ha koll nog att kunna visa på vartåt man ska skicka hunden. Men tror att de glömmer bort hur grön man är trots att jag frågar en del just för att veta mer exakt.
 
Men ser ni inte till så att ekipaget är kvar på påvisat tills man är redo på andra sidan? Och har ni inte någon på stigen som kan berätta vart du ska ta vägen?
Hos oss brukar det fungerar det för det mesta bra. Vi brukar markera bakkanten så man har ett hum om djupet och riktningen även om terrängen är sådan att man inte ser stigen. Sedan finns det ju bra eller mindre bra stighållare.
 
Jag vet inte om det är för att man från stigen inte kan se ordentligt var figgen tar vägen eller varför det inte hålls bättre koll. Kanske för att man ofta flyttar sig framåt utan att gå tillbaka till stigen? Som sagt jag sa att det var litet diffusa anvisningar. De brukar ändå ha koll nog att kunna visa på vartåt man ska skicka hunden. Men tror att de glömmer bort hur grön man är trots att jag frågar en del just för att veta mer exakt.
Vi har alltid radios så att vi kan kommunicera med varandra. Ibland gör det ju inget om man inte riktigt vet var figgen tar vägen, men merparten av mina träningskompisar vill ha välplanerade skick rakt ut, och då får man helt enkelt gå ut och titta om det blir svårt att se.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 214
Senast: ako
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 256
Senast: lilstar
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: Acto
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 191
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp