Bukefalos 28 år!

Sömn - vad gör man?

Saile

Trådstartare
Jag har förstått att sömnen är väldigt varierande hos bebisar och att det är helt normalt att vakna ofta och äta på natten m.m
Men nu undrar jag om det är "normalt" sovmönster min 6månaders har.

Första sovpasset på kvällen sover han oftast 3-4 timmar, äter och sen sover och vaknar för att äta varje/ varannan timma. Ibland kan han vakna och äta en gång i timmen hela natten. Han somnar om igen så det är ingen fara så sett, vi samsover så jag behöver inte hoppa upp och ner hela natten.

På dagen kan han inte sova längre stunder i ett kör, utan jag "måste" vara hos honom hela tiden så han får äta och somna igen. Oftast sover han var 30:e minut för att äta och somna om.

Är vi iväg kan han inte(!) sova. Han är otroligt lättväckt och lättdistraherad så det blir oftast väldigt oroligt för honom när man vart iväg iom att han är så trött, därför undviker jag att åka iväg längre stunder men det är ju svårt att undvika helt. Han somnar inte i vagnen heller. En tanke, kan man ha typ hörselskydd när man är iväg för att se om han somnar då? Erfarenheter?

Jag vill mest veta om det är såhär för andra? Har mest läst om bebisar som sover hela nätter och tre timmar i ett kör under natten.
Jag vill inte göra några hemska sovmetoder, sålänge han mår bra gör jag vad som krävs. Oroar mig dock för att han inte håller sig mätt iom att han vaknar så ofta även på dagen.
Tankar, idéer?
 
Testa att ta bort maten under natten, nu har vad jag hört bebisen inte näringsmässigt behov av mat nattetid eller vad man säger. Min inkl många jag känner har sovit otroligt mkt bättre sen man vänjde av vid mat nattetid. Försök få att sova med lite vatten, napp, vagga etc. Min gick från att ha vakna många ggr per natt till sova hela nätter, 10-12 h i sträck. :bow:
 
Jag har förstått att sömnen är väldigt varierande hos bebisar och att det är helt normalt att vakna ofta och äta på natten m.m
Men nu undrar jag om det är "normalt" sovmönster min 6månaders har.

Första sovpasset på kvällen sover han oftast 3-4 timmar, äter och sen sover och vaknar för att äta varje/ varannan timma. Ibland kan han vakna och äta en gång i timmen hela natten. Han somnar om igen så det är ingen fara så sett, vi samsover så jag behöver inte hoppa upp och ner hela natten.

På dagen kan han inte sova längre stunder i ett kör, utan jag "måste" vara hos honom hela tiden så han får äta och somna igen. Oftast sover han var 30:e minut för att äta och somna om.

Är vi iväg kan han inte(!) sova. Han är otroligt lättväckt och lättdistraherad så det blir oftast väldigt oroligt för honom när man vart iväg iom att han är så trött, därför undviker jag att åka iväg längre stunder men det är ju svårt att undvika helt. Han somnar inte i vagnen heller. En tanke, kan man ha typ hörselskydd när man är iväg för att se om han somnar då? Erfarenheter?

Jag vill mest veta om det är såhär för andra? Har mest läst om bebisar som sover hela nätter och tre timmar i ett kör under natten.
Jag vill inte göra några hemska sovmetoder, sålänge han mår bra gör jag vad som krävs. Oroar mig dock för att han inte håller sig mätt iom att han vaknar så ofta även på dagen.
Tankar, idéer?
Båda mina har varit så. Jag själv också tydligen. Jag har inga bra tips. Det har gått över.
Ettan visade sig vara allergisk mot ägg och mjölk och sov bättre när vi kommit på det.
 
Vad äter han? Är ni säkra på att han får i sig så att han blir mätt?

Han äter bröstmjölk. Får typ 2-4 msk gröt under dagen. Det är just det jag funderar på.
Han är förvisso rund och go och följer sin kurva men tänker att han kanske inte blir riktigt mätt för det?
 
Båda mina har varit så. Jag själv också tydligen. Jag har inga bra tips. Det har gått över.
Ettan visade sig vara allergisk mot ägg och mjölk och sov bättre när vi kommit på det.

När gick det över? Var dom lättväckta och/eller vaknade ofta?
 
Har ni börjat med annan mat än bröstmjölk?

Typ 2-4 msk gröt bara. Ska dock börja öka lite.

@Elisha
Har tänkt på det också. Gav honom lite vatten i nappflaska idag för att vänja honom lite vid det. Kanske att det kan funka senare. Napp tar han inte, tyvärr.
Vill inte att han ska bli ledsen bara och inte somna för det, han är ju lugn hela nätterna. Verkar mest hungrig.
 
Jättenormalt. Tycker inte att du ska ta bort varken mat eller närhet för hen under natten. "Hela nätter" är egentligen 5 timmar i sträck och det kommer med tiden.

Dagtid, har ni provat bärdon? Ergonomiska selar eller sjal :)?

Vi samsover och nattammar och hoppas kunna fortsätta minst ett år till :heart. Snart 14 månader.
 
Jättenormalt. Tycker inte att du ska ta bort varken mat eller närhet för hen under natten. "Hela nätter" är egentligen 5 timmar i sträck och det kommer med tiden.

Dagtid, har ni provat bärdon? Ergonomiska selar eller sjal :)?

Vi samsover och nattammar och hoppas kunna fortsätta minst ett år till :heart. Snart 14 månader.

Nä, jag vill sova med honom. Det känns tryggast för oss båda, han har visat från dag 1 att han vill vara nära. Han vill inte ens åka vagnen :p
Vi har en ergobaby 360 som vi bär i ute. När jag bär honom vill han oftast snutta sig till sömns där också, sen somnar han lätt. När min man bär somnar han lätt också.
Men vi ska helst inte prata med någon för då vaknar han OM man inte pratat från att han somnat. Det är oväntade ljud som han vaknar av,behöver inte vara höga ljud.

Han sover bäst inomhus där det är tyst och lugnt. Känns inte helt hållbart att bära i sele i typ 2 timmar och gå i skogen heller. Det blir ganska tungt efter en stund (9,5 kg).
 
Dottern var mkt lättväckt som baby, och ville dessutom ha närhet och snutta sig till sömns vid böstet.
Så vi samsov, så jag bara kunde lägga av bröstet när hon vaknade till, så att vi skulle få så mkt sömn som möjligt. (hon vägrade napp och flaska)
Hon gillade dock vagnen, och det var skönt att kunna gå ut och gå medans hon sov middag, dock vaknade hon lätt om man stannade vagnen ;) Ja lättväckt var det ja...

Men det blev bättre sakta men säkert... i stunden kändes det som en evighet men vi kände av henne och vad hon behövde, var det närhet och tutte ja då körde vi på det.
Det blev bättre när vi sedan succesivt bytte ut bröst mot mat, och först då kunde vi också börja prova att sova i egen säng.
Idag är hon 6 år och somnar i egen säng.. kommer dock smygande på natten och vill ligga i vår säng, det är mer eller mindre i perioder men då behöver hon tydligen lite extra närhet. Gissar att hon inte sover i vår säng när hon är tonåring ;)
 
Han äter bröstmjölk. Får typ 2-4 msk gröt under dagen. Det är just det jag funderar på.
Han är förvisso rund och go och följer sin kurva men tänker att han kanske inte blir riktigt mätt för det?
"Symptomen" får mig att tro att han inte blir helt mätt. Har ni provat om han tar flaska? Jag skulle rekommendera att stötta med mjölkersättning, ge 100-150 ml direkt efter kvällens sista amning och sen mer ersättning om han vaknar på natten. Amning är ju lite lurigt på så sätt att man inte ser hur mycket barnet får i sig. Du kanske har dåligt med mjölk på nätterna.

Om stödmatning inte får honom att sova bättre så är det inte hunger som är problemet och då kan ni testa det andra med vatten och skilda sovrum. Det är inget konstigt med 6-månaders som äter på natten men jag tycker inte att han ska behöva äta så ofta. Ni behöver ju få sova.
 
"Symptomen" får mig att tro att han inte blir helt mätt. Har ni provat om han tar flaska? Jag skulle rekommendera att stötta med mjölkersättning, ge 100-150 ml direkt efter kvällens sista amning och sen mer ersättning om han vaknar på natten. Amning är ju lite lurigt på så sätt att man inte ser hur mycket barnet får i sig. Du kanske har dåligt med mjölk på nätterna.

Om stödmatning inte får honom att sova bättre så är det inte hunger som är problemet och då kan ni testa det andra med vatten och skilda sovrum. Det är inget konstigt med 6-månaders som äter på natten men jag tycker inte att han ska behöva äta så ofta. Ni behöver ju få sova.

Han har aldrig ätit ur flaska innan men gav honom lite vatten igår på dagen för att se vad han tyckte. Verkade inte helt omöjligt!
 
Vi bytte tidigt ut sista kvällsmålet mot ersättning, då sov dottern nästan hela nätterna. Så skönt!
Försökte att pumpa ut motsvarande kvällsmål så att amningen skulle hålla igång.
Tyvärr så kunde jag inte amma så länge då ena bröstet sinade.
Men kan vara värt att prova ersättning bara för att se om hungern är problemet. :)
 
Jag håller med @hvala och @Sofie.S om att prova att ge ersättning först. Det är inte alls ovanligt att mjölken blir för omättande på nätterna. Jag skulle ge ersättning efter amningen vid alla mål efter kl 18 på kvällen.

Om du börjar ge vatten under natten och mjölken inte räcker till för att ge ökad mängd under dagen så kommer hen ju börja tappa vikt i och med att hen förlorar de måltider som förut behövts för att hålla kurvan. I mina öron låter det som en riktigt dålig idé att börja ge vatten i det här läget.
 
Som tvillingmamma vill jag dela med mig av mina bästa råd: gör ditt bästa för att möta bebisens behov och ha tålamod. Många resonemang förs i stilen "det måste du sluta med, tänk hur det blir när han blir äldre!!" Helt meningslöst enligt mig, då alla normala barn växer ifrån bebisstadiet och man behöver inte vara direkt orolig att de kommer stanna där. Så jag tycker du gör fullständigt rätt som finns där för din pojke och inte vill ta till några sk metoder.

Det låter som han är stor och välmående, så han får säkert i sig det han behöver. Men det är jättekämpigt att amma så mycket. Han är ju i en omställningsperiod med maten, och kommer säkert sova bättre efterhand som han äter mer annan mat. Kanske kunde du prova att ge ersättning också, så kanske han inte måste amma så tätt på natten? 9,5 kg är ju rejält för en 6-månaders och han har säkert behov av ordentligt med näring.

Våra flickor är snart ett och med tvillingar blir det tydligt hur olika barn är. Vi har hela tiden försökt möta deras behov och hitta lösningar som är så smidiga som möjligt för hela familjen. Ena sover nästan alltid hela nätter numera, medan andra nästan alltid dricker en flaska ersättning under natten. Sedan somnar hon om gott. De blir tryggare och sover lugnare för varje månad. Jag och pappan delar upp nätterna och i 6-månadersåldern var det många vakna stunder för oss. Det går upp och ner med utveckling, tandsprickning, magknip osv.

Min personliga känsla är att det är hårt att börja ge vatten på natten till en hungrig/törstig liten bebis. Jag tror de mår bra av den varma mjölken. De är fortfarande små. Man kan inte ha en generell gräns för alla barn att "efter 6 månader behöver de minsann inte äta på natten". Nej, inte för att klara sin viktuppgång kanske, men för att känna sig trygga och må bra. Bebisar manipulerar inte. Varje individ har sina behov. För vissa är det kanske rätt att göra så, och man kan alltid prova men lita på sin egen känsla om det blir rätt eller ej.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 691
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 304
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 474
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp