Bukefalos 28 år!

Sömn - vad gör man?

Det stämmer INTE!! Mjölken anpassar sig efter barnets behov!

Men ersättning är mer svårsmält så visst kan man ge bebisen matkoma för att få några fler timmar ostörd sömn, om det känns bra.

Om du TS värdesätter amningen, ge inte ersättning! Och om du måste pga medicinska skäl prova isf att använda tillmatningsset eller kopp.

Appropå att söva i sele, jag går inte heller runt i 2 timmar ;). När hon somnat lägger jag ner henne i sängen. Kräver lite övning och går inte alltid men kan ju slänga fram tutten om hon vaknar till vid nerläggning.
 
Det stämmer INTE!! Mjölken anpassar sig efter barnets behov!

Men ersättning är mer svårsmält så visst kan man ge bebisen matkoma för att få några fler timmar ostörd sömn, om det känns bra.

Om du TS värdesätter amningen, ge inte ersättning! Och om du måste pga medicinska skäl prova isf att använda tillmatningsset eller kopp.

Appropå att söva i sele, jag går inte heller runt i 2 timmar ;). När hon somnat lägger jag ner henne i sängen. Kräver lite övning och går inte alltid men kan ju slänga fram tutten om hon vaknar till vid nerläggning.

Vad är det som inte stämmer?

Ja, mjölkens sammansättning ändras efter barnets behov. Men barnets totala näringsbehov är individuellt, precis som mängden mjölk mamman producerar.

Jag tycker att det är dumt och fördömande att kalla det för "matkoma" när en bebis blir mätt på ersättning och insinuera att det skulle vara ett egoistiskt val. Det blir krävande både för barnet och mamman om det krävs amning hela natten. Tycker man att det känns rätt är det förstås inget fel men det, men det är precis lika rätt att ge ersättning i mina ögon. Mammans sömn och mående är också viktiga för bebisen. Var och en måste få fatta sina beslut utan att andra ska pracka på sina värderingar. Vill du amma till 2,5 år så gör det, men visa respekt för att många andra inte gör likadant.
 
Många perioder med bebisar handlar om utveckling och successiva övergångar när det gäller sömn och vakenhet, mat, socialt liv osv. Eftersom alla är olika, både föräldrar och barn, så finns det ingen exakt mall att följa. Man får lära sig så gott man kan, lyssna på människor man har förtroende för och skapa sin egen lilla bana. Fokus ska självklart vara att barnet ska må bra. Barnet lever i ett sammanhang med föräldrar/förälder och familj och varje familj har sina förutsättningar.

Det jobbiga är att det är SÅ krävande i stunden. Vissa mammor mår bra av att ge hela sitt liv till barnet under amningsperioden. Vissa mår bra av att få pausa och ha lite mer frihet. INGEN ska fördöma någon annan för dessa val. Vi lever i ett samhälle med oändliga möjligheter och förutsättningar och det finns många bra sätt att ta hand om, och föda, våra barn. Såväl amning som ersättning duger fint i detta land. Sen blir barnen större och klarar sig mer och mer själv. Även då finns det alltid människor som ska tjafsa, lägga sig i och fördöma. Därför är det bra att redan från början följa sin övertygelse och inte ta åt sig personligt av diverse trams som andra sprider för att förhöja sina egna prestationer.
 
Det stämmer INTE!! Mjölken anpassar sig efter barnets behov!

Men ersättning är mer svårsmält så visst kan man ge bebisen matkoma för att få några fler timmar ostörd sömn, om det känns bra.

Om du TS värdesätter amningen, ge inte ersättning! Och om du måste pga medicinska skäl prova isf att använda tillmatningsset eller kopp.

Appropå att söva i sele, jag går inte heller runt i 2 timmar ;). När hon somnat lägger jag ner henne i sängen. Kräver lite övning och går inte alltid men kan ju slänga fram tutten om hon vaknar till vid nerläggning.
Om barnet får problem att smälta ersättningen så märks det så klart på barnet genom att de får magbesvär. Då kan man tex ge de ersättningarna som har sönderslagna proteiner. Att de skulle få "matkoma" är ju bara påhitt. Det finns det inget som helst belägg för.
 
Men ersättning är mer svårsmält så visst kan man ge bebisen matkoma för att få några fler timmar ostörd sömn, om det känns bra.

Där kan man ju lika gärna vända på det genom att säga att det är själviskt att inte låta barnet äta sig ordentligt mätt så att det får sova gott, bara för att man själv vill amma? :angel:

Tycker det är tråkigt att du uttalar dig så dömande om ersättning.
 
@Bambi
Jag kommer inte ge honom vatten, iom att han faktiskt verkar hungrig så känns det bara hemskt. För han ligger inte och snuttar utan han tömmer hela bröstet och somnar sedan om.

Jag har absolut inget emot att ge ersättning, det enda jag är orolig för är att han skulle få ont i magen Och/eller rata bröstet för nappflaskan.
Jag tycker det är oerhört mysigt att amma och vill gärna göra det ett tag till sålänge det fungerar.

Men är det så att han behöver extra, typ ersättning, ska han självklart få det. Tycker mest synd om honom att han får vakna så ofta och vara hungrig.
Får kanske ta upp det med BVC nästa gång, tycker bara att dom kan ha så konstiga idéer för sig ibland..

Tack för ditt svar :) skönt att höra att bebisar faktiskt är så olika!
 
Det stämmer INTE!! Mjölken anpassar sig efter barnets behov!

Men ersättning är mer svårsmält så visst kan man ge bebisen matkoma för att få några fler timmar ostörd sömn, om det känns bra.

Om du TS värdesätter amningen, ge inte ersättning! Och om du måste pga medicinska skäl prova isf att använda tillmatningsset eller kopp.

Appropå att söva i sele, jag går inte heller runt i 2 timmar ;). När hon somnat lägger jag ner henne i sängen. Kräver lite övning och går inte alltid men kan ju slänga fram tutten om hon vaknar till vid nerläggning.


Jag älskade ersättningen. Dels kunde jag inte amma ordentligt men att få ha en mätt bebis var riktigt trevligt. Man sover bättre om man är mätt, och jag var en bättre förälder när jag inte var totalt utmattad av att pumpa och mata nätterna igenom.
Är det fel att se även till sig själv?
Att ha barn kan vara tufft, så jag tycker man ska passa sig för att döma andra.
Min kompis som nyss fick barn fick dessutom rådet av BVC att aldrig amma mer än 20 minuter för att det skulle vara en bra stund och för att inte få helt trasiga bröstvårtor. Sen toppa med ersättning så barnet blev mätt. De har haft problem med viktnedgång och maratonamning.
 
Jag kommer inte ge honom vatten, iom att han faktiskt verkar hungrig så känns det bara hemskt. För han ligger inte och snuttar utan han tömmer hela bröstet och somnar sedan om.

Om han tömmer hela bröstet så verkar det som att mängden mjölk inte räcker till, provat att amma från bägge brösten?

Min son vägrade napp och jag vägrade användas som napp så han hade en snutteflilt i stället. Jag lät inte honom somna vid bröstet eftersom jag började jobba när han var 1 månad, jag jobbade på hemma på våran gård så jag fanns tillgänglig och åt lunch hemma och ammade honom då sedan pumpade jag ut från andra så det fanns ett mellanmål.
 
@Saile om du tycker att det är okej att amma som du gör så gör det. Tycker du inte det så är mitt förslag att du provar att öka på med vanlig mat successivt dagtid och även kompletterar med ett mål gröt strax innan sovdags för att på så sätt minska behovet av mat på natten.

Mitt ena barn var exakt likadan. Åt (dvs. ammade) en gång i timmen fram till han var 15 månader för att sedan börja sova hela nätterna. På henom hjälpte det inte att ge vanlig mat dagtid utan hen hade ändå behov av att amma på nätterna. Hen var också ganska stor så kanske beror det på det? Mitt andra barn sov hela natten, dvs minst 8-9 timmar i sträck utan uppvaknande eller ätande från hen var 14 dagar. Jag gjorde inget annorlunda utan barn är helt enkelt bara olika.
 
Om han tömmer hela bröstet så verkar det som att mängden mjölk inte räcker till, provat att amma från bägge brösten?

Min son vägrade napp och jag vägrade användas som napp så han hade en snutteflilt i stället. Jag lät inte honom somna vid bröstet eftersom jag började jobba när han var 1 månad, jag jobbade på hemma på våran gård så jag fanns tillgänglig och åt lunch hemma och ammade honom då sedan pumpade jag ut från andra så det fanns ett mellanmål.

Han somnar när han tömt det ena, annars hade jag låtit honom ta från båda.

Han vägrar ju också napp men snuttar på sin filt ibland men det är inget som han somnar till, tyvärr!
 
Han somnar när han tömt det ena, annars hade jag låtit honom ta från båda.

Han vägrar ju också napp men snuttar på sin filt ibland men det är inget som han somnar till, tyvärr!

Jag hade inte låtit honom somna, jag hade hållt honom vaken så han äter från bägge brösten och se om det påverkar sömnen på honom.
 
Jag har förstått att sömnen är väldigt varierande hos bebisar och att det är helt normalt att vakna ofta och äta på natten m.m
Men nu undrar jag om det är "normalt" sovmönster min 6månaders har.

Första sovpasset på kvällen sover han oftast 3-4 timmar, äter och sen sover och vaknar för att äta varje/ varannan timma. Ibland kan han vakna och äta en gång i timmen hela natten. Han somnar om igen så det är ingen fara så sett, vi samsover så jag behöver inte hoppa upp och ner hela natten.

På dagen kan han inte sova längre stunder i ett kör, utan jag "måste" vara hos honom hela tiden så han får äta och somna igen. Oftast sover han var 30:e minut för att äta och somna om.

Är vi iväg kan han inte(!) sova. Han är otroligt lättväckt och lättdistraherad så det blir oftast väldigt oroligt för honom när man vart iväg iom att han är så trött, därför undviker jag att åka iväg längre stunder men det är ju svårt att undvika helt. Han somnar inte i vagnen heller. En tanke, kan man ha typ hörselskydd när man är iväg för att se om han somnar då? Erfarenheter?

Jag vill mest veta om det är såhär för andra? Har mest läst om bebisar som sover hela nätter och tre timmar i ett kör under natten.
Jag vill inte göra några hemska sovmetoder, sålänge han mår bra gör jag vad som krävs. Oroar mig dock för att han inte håller sig mätt iom att han vaknar så ofta även på dagen.
Tankar, idéer?

Min tjej hade liknande på natten och för att sova på dagen var det bärsjal som gällde, stort närhetsbehov! I sjal kunde hon sova långa stunder och hon sover fortfarande gärna så även fast hon nu gärna sover mer själv också. Jag tror på att alltid möta barnets behov och inte styra mer än nödvändigt. Nu som 10 månader så vaknar hon oftast bara en gång på natten och ammar nån gång per kväll/natt. Aldrig nåt problem att somna utan lägger sig och vilar på soffan när hon börjar bli trött och somnar av sig själv efter en stund och hon kan alltid somna oavsett var vi är. Vi samsover fortfarande för det är så hon vill ha det.
 
Jag har förstått att sömnen är väldigt varierande hos bebisar och att det är helt normalt att vakna ofta och äta på natten m.m
Men nu undrar jag om det är "normalt" sovmönster min 6månaders har.

Första sovpasset på kvällen sover han oftast 3-4 timmar, äter och sen sover och vaknar för att äta varje/ varannan timma. Ibland kan han vakna och äta en gång i timmen hela natten. Han somnar om igen så det är ingen fara så sett, vi samsover så jag behöver inte hoppa upp och ner hela natten.

På dagen kan han inte sova längre stunder i ett kör, utan jag "måste" vara hos honom hela tiden så han får äta och somna igen. Oftast sover han var 30:e minut för att äta och somna om.

Är vi iväg kan han inte(!) sova. Han är otroligt lättväckt och lättdistraherad så det blir oftast väldigt oroligt för honom när man vart iväg iom att han är så trött, därför undviker jag att åka iväg längre stunder men det är ju svårt att undvika helt. Han somnar inte i vagnen heller. En tanke, kan man ha typ hörselskydd när man är iväg för att se om han somnar då? Erfarenheter?

Jag vill mest veta om det är såhär för andra? Har mest läst om bebisar som sover hela nätter och tre timmar i ett kör under natten.
Jag vill inte göra några hemska sovmetoder, sålänge han mår bra gör jag vad som krävs. Oroar mig dock för att han inte håller sig mätt iom att han vaknar så ofta även på dagen.
Tankar, idéer?

Hur länge har det varit såhär på natten?

Min första tanke är att han kanske är i en tillväxtfas nu. Har för mig att jag fick lite jobbigt med amningen runt halvåret och att det var kämpigt att hålla i där ett tag.

Så, det kanske är en fas just nu där han växer fortare och behöver mer mat-diar oftare för att öka produktionen?
 
Du älskar verkligen att slänga skit på de som ger ersättning, va?

Ja jag tycker att det behövs som motvikt.
Jag blev själv lurad av BVC att börja ge ersättning och det höll på att paja vår amning helt, helt i onödan.

Det är så "förbjudet" att kritisera ersättning att det håller på att bli vanligare att flaska än att amma.
 
Ja jag tycker att det behövs som motvikt.
Jag blev själv lurad av BVC att börja ge ersättning och det höll på att paja vår amning helt, helt i onödan.

Det är så "förbjudet" att kritisera ersättning att det håller på att bli vanligare att flaska än att amma.

Det är stor skillnad mellan att föra en kritisk diskussion kring ersättning som produkt och företeelse och att, som du, angripa den som i sådana fall skulle ge ersättningen ("... om det känns bra.").

Om du känner dig lurad av BVC när det gäller ersättning, kan det då vara så att du inte ser på det här med objektiva ögon?
 
Hur länge har det varit såhär på natten?

Min första tanke är att han kanske är i en tillväxtfas nu. Har för mig att jag fick lite jobbigt med amningen runt halvåret och att det var kämpigt att hålla i där ett tag.

Så, det kanske är en fas just nu där han växer fortare och behöver mer mat-diar oftare för att öka produktionen?

Han har alltid varit så på natten. Det varierar lite, nu inatt vaknade han en gång i timmen och åt natten innan det sov han 4 h, åt, sov 2, åt, sov 2, åt, sov 1.
Och så brukar det vara.
 
Ja jag tycker att det behövs som motvikt.
Jag blev själv lurad av BVC att börja ge ersättning och det höll på att paja vår amning helt, helt i onödan.

Det är så "förbjudet" att kritisera ersättning att det håller på att bli vanligare att flaska än att amma.

Tycker du att det behövs rent allmänt eller anser du detta pga din personliga upplevelse av BVC?

Rent generellt så behövs väl i ärlighetens namn ingen motvikt i amningsfrågan gällande bröstmjölk kontra ersättning?

Jag födde barn 2009 och nu 2016. Jag är väldigt tacksam för att amningshysterin bland barnmorskor har lagt sig. Nu känns det mer som om balans uppnåtts genom att fokus ligger på att ALLA ska må bra, 2009 skulle man amma till varje pris!
 
Ja jag tycker att det behövs som motvikt.
Jag blev själv lurad av BVC att börja ge ersättning och det höll på att paja vår amning helt, helt i onödan.

Det är så "förbjudet" att kritisera ersättning att det håller på att bli vanligare att flaska än att amma.

Tycker du det är rätt att fördöma och skuldbelägga endast för att du själv följt ett råd som av någon anledning blev fel?

Du har ju helt rätt i att flaskmatning kan försvåra amningen på olika sätt. Men varför måste du lägga till nedlåtande och helt felaktig "fakta" om ersättning?

Jag är övertygad att nästan alla mammor på denna jord gör sitt bästa för att ta hand om sina små bebisar. Så otroligt trist och ofeministiskt att uttala sig kategoriskt och fördomsfullt i sådana här frågor.
 
Våra småflickor på 11 mån har faktiskt sovit gott hela nätterna utan mat flera gånger sista tiden, vilket är helt fantastiskt för hela familjen.

Vi har kämpat och slitit på alla sätt för att komma dit vi är nu, där barnen är mätta, lugna och trygga. Våra ansträngningar är såklart en jättestor del i detta, men lika stor del är tiden. Varje tid har sina krav. Vissa barn sover gott hela nätterna nästan från start medan det för vissa tar flera år.

Jag delar gärna med mig av råd om hur vi har gjort (borde kanske bli den nya officiella motpolen till Anna Wahlgren :D dvs hur man får lugna sovande barn utan psykisk misshandel), MEN jag tycker fortfarande det viktigaste är att TÄNKA --> en sak är inte rätt för alla. Tänk på vad ditt barn behöver, tänk på vad du kan göra och gör det bästa utifrån det. Börjar man följa alltför fasta regler och principer slutar man tänka och blir fast i det svartvita.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 264
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 327
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 822
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 367
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp