Bukefalos 28 år!

Sömn - vad gör man?

@Saile lider du av de upphackade nätterna?

När det gäller ersättning kontra amning så har jag gjort båda sakerna, med första barnet fick vi inte amningen att fungera, alltså fick hon ersättning istället. Det betydde inte att hon sov hela nätterna i sin säng dock... ;) Hon åt ersättning på natten rätt länge för att hon behövde det.
Med barn nummer två så fungerade amningen till den milda grad att han vägrade allt annat än just amning och kunde från runt 6 mån acceptera vatten i nappflaska. Han sov stabilare det första halvåret jämfört med dottern, sen har han varit orolig på nätterna långt upp i åldrarna.

Den ena är varken bättre eller sämre än det andra, och det finns för och nackdelar med båda varianterna så jag förstår inte kriget där emellan. Så länge föräldrar och barn trivs så är allt bra!
 
@Saile lider du av de upphackade nätterna?

När det gäller ersättning kontra amning så har jag gjort båda sakerna, med första barnet fick vi inte amningen att fungera, alltså fick hon ersättning istället. Det betydde inte att hon sov hela nätterna i sin säng dock... ;) Hon åt ersättning på natten rätt länge för att hon behövde det.
Med barn nummer två så fungerade amningen till den milda grad att han vägrade allt annat än just amning och kunde från runt 6 mån acceptera vatten i nappflaska. Han sov stabilare det första halvåret jämfört med dottern, sen har han varit orolig på nätterna långt upp i åldrarna.

Den ena är varken bättre eller sämre än det andra, och det finns för och nackdelar med båda varianterna så jag förstår inte kriget där emellan. Så länge föräldrar och barn trivs så är allt bra!

Nja, lider gör jag väl inte. Vissa dagar vill jag typ hetsäta choklad och gråta för jag är helt slut :angel: men så hade det kanske vart ändå.
Så länge jag vet att jag inte gör något fel och att HAN mår bra så är jag nöjd.
Sen att man hade velat sova EN hel natt eller ha sovmorgon någon dag är en annan femma... :p
 
Nja, lider gör jag väl inte. Vissa dagar vill jag typ hetsäta choklad och gråta för jag är helt slut :angel: men så hade det kanske vart ändå.
Så länge jag vet att jag inte gör något fel och att HAN mår bra så är jag nöjd.
Sen att man hade velat sova EN hel natt eller ha sovmorgon någon dag är en annan femma... :p
Då tycker jag inte att du ska hetsa med att göra några förändringar, öka på matmängden som du har tänkt för att han ska tycka att det är kul med mat, men inte för att han ska sova hela natten. Använd ersättning om det passar er, låt bli annars. Känn efter själv vad som känns rätt, så länge han är glad och nöjd och håller sina kurvor är det ingen fara. ;)
 
Helt normalt!
Min dotter var också ganska lika. Jag visste knappt hur ofta hon åt på natten för jag sov ofta när jag gav henne bröstet till slut. Det fina med att samsova. ;) Hon satt alltid hos mig, hade svårt att somna borta, ammade ofta - ja utan problem 1-2 ggr i timmen. Korta matstunder, hon åt kanske 5 minuter eller 10 max. Sån var hon. Alla är olika och det måste vi få vara. Låt ditt barn få ha sin rytm, förr eller senare är h*n stor och varken ammas eller sover längre. :p Njut över att du kan låta bebis välja sin takt själv.

Tillägg: Att hetsäta choklad för att man är helt slut är också HELT normalt när man är småbarnsförälder. Det ger inte med sig på några år kan jag intyga. :p
 
Helt normalt!
Min dotter var också ganska lika. Jag visste knappt hur ofta hon åt på natten för jag sov ofta när jag gav henne bröstet till slut. Det fina med att samsova. ;) Hon satt alltid hos mig, hade svårt att somna borta, ammade ofta - ja utan problem 1-2 ggr i timmen. Korta matstunder, hon åt kanske 5 minuter eller 10 max. Sån var hon. Alla är olika och det måste vi få vara. Låt ditt barn få ha sin rytm, förr eller senare är h*n stor och varken ammas eller sover längre. :p Njut över att du kan låta bebis välja sin takt själv.

Tillägg: Att hetsäta choklad för att man är helt slut är också HELT normalt när man är småbarnsförälder. Det ger inte med sig på några år kan jag intyga. :p

Åh vad skönt att höra att det inte bara är min lilla gosse :) jag vill ju bara njuta av att ha honom hos mig men kan inte låta bli att bli lite stressad när man hör av andra och typ på BVC att det ska vara på ett visst sätt. HAN är ju glad och verkar må bra, det är trots allt huvudsaken. Sen att jag är lite trött ibland.. ;) det är då man tackar gudarna (eller mannen) för att det finns choklad hemma ibland. :D
Hur har det gått med din dotter? När började hon sova nätter utan att äta?
Lite nyfiken på hur länge det kan pågå. Vill ju inte neka honom bröstet så hoppas att han själv väljer bort det så småningom :)
 
Min dotter fyller ett om några veckor och hon ammas fortfarande. Och utöver slurkarna hon tar sig dagtid när andan faller på så minst en gång per natt, oftast två. Jag hade gärna slutat vid det här laget men hon vill fortsätta så vi kör på det. Hon tar oftast flaska så ibland får hon välling av sin pappa, men hon föredrar att amma.

Bry dig inte så mycket om hur andra säger sig ha det, gör det som passar er :).
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 665
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 264
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 330
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 822

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp