Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

SiZo

Trådstartare
De senaste 3 veckorna har jag max kunnat sova 2-2,5 h i sträck. Ibland kan jag då vara vaken 1-3 h och sova yttligare 2-2,5 h. Men oftast så går inte det. Som mest dessa veckor har jag sovit 5 timmar på ett dygn. Som minst, inte alls.

Natten som var sov jag 2 h. Natten innan det sov jag inte alls, natten innan det lyckades jag skrapa ihop 4 h tror jag.

Nu har jag börjar få en hemsk huvudvärk. Den kommer lite som i en attack och är EXTREM i några sekunder, nästan så man inte kan stå upp. Sedan släpper det nästan, och det känns som att den delen av huvudet är bortdomnad, men samtidigt gör det ont. Efter kanske 15 min så känns inget.

Sömntabletter funkar inte, de gör att jag blir klarvaken. Alkohol funkar inte. Motion funkar inte.
Och det spelar ingen roll vilken tid på dygnet jag försöker sova. (Jobbar natt för det mesta).

I vanliga fall sover jag DJUPT och kan få hur mkt sms som helst undertiden utan att vakna. Nu däremot så vaknar jag av minsta lilla grejj.

Jag börjar nu bli lite rädd att hjärnan ska skadas, och undrar därför när det är dags att söka vård.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Du behöver inte vara rädd att hjärnan skadas. Jag har inte sovit en hel natt på 12,5 år och jag har iallafall inte fått några skador och det är inget som någon läkare ens har andats om att man kan få. Däremot blir man seg och dåsig och det är lika farligt att köra bil trött som det är att köra full.
Kanske är det helt enkelt så att du behöver bli sjukskriven ett tag för att få ordning på sömnen.
Det är inte alls ovanligt att det blir som det har blivit för dig när man jobbar natt. Det är inte naturligt att sova på dagen och vara vaken på natten. Min sambo fick byta jobb för han kunde inte sova alls till slut. Nu jobbar han natt bara ibland och det tar alltid en vecka eller två innan han kommer in i normal rytm igen och kan sova.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Du måste komma fram till vad grundproblemet är. Varför kan du inte sova tror du? Vari ligger stressen eller felet?

Sen tror jag inte att din hjärna kommer att ta skada. Klart att man blir seg i skallen ifall man inte sover, men blir man tillräckligt trött kommer man ju att däcka. Och det är samma sak med sömntabletter eller alkohol. Tar du tillräckligt många eller dricker tillräckligt mycket kommer du att somna. Lovar! ;)
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

När man sover riktigt lite så får man hjärnskador, det är fakta, inget annat.

Jag sover alltså oftast 2 h/natt, emellanåt inte alls. Att det inte skulle vara skadligt tror jag inte på. Sen är frågan hur långt tid det tar innan det blir farligt.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

När man sover riktigt lite så får man hjärnskador, det är fakta, inget annat.
Ja, det är klart! Men då handlar det om långvarig sömnbrist. Och den långvariga sömnbristen är oftast pga någon typ av sjukdom eller droganvändande. Det är extremt sällsynt att friska människor som inte använder droger/kemikalier inte däckar av helt när de är tillräckligt trötta.

Men visst, är du frisk och drogfri och inte sovit mer än 3 timmar/natt i 3 veckor och sömntabletter inte fungerar så är det ju uppenbarligen någonting fel. Då hade jag gått till läkaren på en gång. Inte för att jag hade trott att det var farligt, utan eftersom livskvaliteten blir så kass.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Vad är det för typ av sömntabletter du provat? Alkohol är ingen bra idé, även om man kan bli trött så ger det bara sämre sömn.
Jag tycker du ska gå till läkaren. Jag har också sömnproblem periodvis och har provat många sömnpiller och de enda jag kan sova på är stilnoct. Tror jag har rätt mycket placeboeffekt av dem också men de ska ju vara effektiva insomningstsabletter.
Ibland kan man behöva insomningstablett i kombination med något mer långverkande, typ Propavan.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Hur är ditt psykiska mående?

Att inte kunna sova är inte ett normaltillstånd, utan beror på något. Kroppen är uppe i varv därför att den känner att den måste. Antingen av ångest, stress eller någon annan orsak där kroppen håller igång alla system eftersom den tror att det är farligt att pausa och låta dig sova.

Du måste börja i den änden.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Drogfri, absolut. Jobbar som väktare och de har surprise tester ;)

Frisk... Reumatism, som försvann nästan helt för några år sedan. Har lite symptom "nu", men inte speciellt farligt.

Tycker inte jag har så mkt stress i mitt liv nu. Har lånat ut ena hästen på foder, andra hästen åker om 2 veckor och ska stå i träning i ett halvår, så jag är helt hästfri 6 månader framöver. Och det känns jätte skönt då jag inte riktigt hunnit med dem som jag vill.

Sömntabletter funkar inget. De gör bara ont i hela kroppen, och jag MÅSTE röra på mig. Skitkonstig känsla, men sova finns inte ens med på kartan :eek:
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Men det finns många olika typer av sömnpreparat och alla reagerar lite olika så du kanske kan behöva testa andra preparat. Eller hitta grundproblemet.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Tabletter brukar inte funka.
Smärtstillande funkar inte.
lugnande funkar inte.
De sömntabletter jag har provat funkar inte.

Kort sagt, tabletter funkar aldrig någonsin som de ska på mig. :banghead:
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Du menar alltså att inga sömnmediciner hjälper? Då är du nog rätt unik. Du har provat lugnande? Smärtstillande? Kan du inte sova pga smärta eller vadå?
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Jag kan inte sova för att jag inte kan sova. (så vitt jag vet iaf).

Anledningen till att jag vet att smärtstillande och lugnande inte fungerar beror på div undersökningar av andra anledningar (Koloskopi, samt en hel drös smärtstillande under reumatismen). Inget har någonsin fungerat.

Jag kan som sagt inte se någon anledning. Jag är mindre stressad nu än vad jag har varit på länge, har mindre ansvar och mindre måsten. Säkrare ekonomi än någonsin osv osv.

Antingen så funkar inte tabletterna alls, eller så får jag helt sjuka biverkningar, ofta sånna där som ingen annan någonsin har fått, eller typ en enda i hela världen...
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Men meningen är väl inte att du ska somna av smärtstillande när du går på en undersökning? Jag förstår inte.
Gå till läkaren som sagt, försök få remiss till psykiatrin där man har bättre koll på sådana här problem.
O sitt inte framför datorn på nätterna ;) Försök gå o lägga dig samma tid varje dag, helst före kl 11. Starta inga projekt på kvällarna, titta bara på tv på sin höjd. Datorn höjer aktiviteten i hjärnan så den är bäst att låta bli. Undvik niktoin, alkohol och socker på kvällarna.
Se till att du har rätt temperatur i sovrummet och att sängen är lagom hård/mjuk för dig.

3 veckor är inte en jättelång period av sömnproblem men försök fundera på vad som ändrats i ditt liv och din livsstil. Förmodligen har du svaret där. Jag tror helt klart det är psykiskt om det inte är så att du äter massa mediciner som gör det svårare att sova.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Skriv upp i stället vad som inte har fungerat i tablettform.
Hur länge har du varit sömnmedicinerad för 3 veckor med 2,5 timmes sömn ger ju ingen fingervisning vad du har testat för så kort tid hinner man bara testa möjligen 2 kanske 3 av flera stycken olika.
Vissa sömnmediciner kan man behöva hålla upp med för att det skall få effekt igen för kroppen vänjer sig.

Varför har du sömnproblem?
Se till att göra en sömnutredning samt utredning på annat som kan störa sömnen.

Hur smärtstillande fungerar eller ej beror på vad för smärta man tar dem emot och vad för smärtstillande man använder. Tex voltaren var jättebra för inflammationen i mitt knä med dålig annars. Alvedon fungerar inte alls förutom afte i munnen. Fråga mig inte varför. Huvudvärk där är det bara treo som fungerar trots att jag har tramadol och tidigare ätit dexofen.
Så för att värkmedicinen inte fungerat vid en sak betyder det inte att det blir samma vid en helt annan smärta.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Anledningen till att jag vet att smärtstillande och lugnande inte fungerar beror på div undersökningar av andra anledningar (Koloskopi, samt en hel drös smärtstillande under reumatismen). Inget har någonsin fungerat.

Antingen så funkar inte tabletterna alls, eller så får jag helt sjuka biverkningar, ofta sånna där som ingen annan någonsin har fått, eller typ en enda i hela världen...

Fast det finns ju mängder med preparat, även sånt som traditionellt sett inte används som sömnmedicin men som kan användas till det också. Sen för vissa är det så att man måste klippa i ordentligt för att det ska fungera tillfredsställande.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Nu tror jag minsann det är någon som har gjort en tankevurpa ;)

Jag skrev att jag har testat detta i andra situationer, alltså saker som inte har med detta att göra. Och poängen är att min kemi verkar inte riktigt fungera som alla andras.

Jag är på jobbet nu, jag tror inte jag blir tröttare när jag går av passet om jag inte sitter vid datorn. Jag kan alltså ligga i sängen i 12 timmar utan att somna, helt stilla, förutom att jag vänder på mig ibland givetvis.

Sömntabletter har jag provat tidigare, när jag var sjuk, ingen funkade. Kommer ihåg att jag provade propavan, annars har jag ingen koll tyvärr. Riktigt snuskiga piller, kommer ALDRIG någonsin prova dem igen.

Stollan: Jag har provat det mesta i smärtstillande väg. En hel del narkotikaklassat, tramadol, morfin, citodon osv osv en hel drös. Kommer inte ihåg vad hälften heter ens. Och jag tror att chefsläkaren på US är kapabel till att veta vilken typ av smärtstillande jag skulle ha.

Jag tar inte sömnmedicin regelbundet, och har aldrig gjort. Vad är poängen med det när det ändå inte funkar liksom?

Jag har verkligen ingen aning om varför jag har sömnproblem. Det är inte så att jag ligger och tänker på något. Jag vänder och vrider inte på mig. Jag har samma rutiner som alltid. Jag blev mordhotad på jobbet förra veckan, men sömnproblemen började innan det så det känns inte relevant. Och det är inget jag tänker på, eller är upprörd över. Jag har heller inte ändrat beteende i mitt jobb efter händelsen, så jag tror inte jag är så påverkad av det.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Men det är väl för i helskotta inte meningen att tabletter är rätta sättet att somna och experimentera själv med :)

till ts. Jag vet absolut ingenting om sömnproblem men tycker du ska gå till läkare direkt ändå. Det verkar ju helt vansinnigt att inte sova mer än 2 timmar per natt och man får väl förmoda att du testat alla standardknep 1a som nämns ovan.

(Som extra träning o avslappningsband och gud vet vad)
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Det är inte bara så enkelt att det är ljuset som spökar?
Om du jobbar natt tänker jag, då är det ju ljust när du ska sova och vi är ju egentligen inte programmerade så.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Jag tycker du ska söka läkare direkt. Finns ingen anledning att vänta längre!
 

Liknande trådar

Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
546
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 219
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 072
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 781
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp