Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Jag har som sagt försökt sova även när det är mörkt. Det hjälper inte det minsta. Och ljuset brukar inte vara något problem.

Nu kunde jag sova nästan 3 timmar iaf, framsteg! Efter att ha varit vaken 30 timmar O_o

Befinner mig fortfarande i sängen och slappar, och lär göra det ett antal timmar till. Blir man minsta sovtrött så lägger jag mig och blundar och försöker.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Jag har som sagt försökt sova även när det är mörkt. Det hjälper inte det minsta. Och ljuset brukar inte vara något problem.

Nu kunde jag sova nästan 3 timmar iaf, framsteg! Efter att ha varit vaken 30 timmar O_o

Befinner mig fortfarande i sängen och slappar, och lär göra det ett antal timmar till. Blir man minsta sovtrött så lägger jag mig och blundar och försöker.

Fast det där är en usel strategi. Utan att vara medveten om det, tränar du din hjärna att vara vaken i sängen. Här är mina råd:

1. Gå upp ur sängen så länge du är vaken. Annars blir du inte heller riktigt trött.

2. Gå och lägg dig klockan 2 om du somnar klockan 3. Stanna i sängen max 5 timmar per natt. Gå upp samma tid, oavsett hur du sovit.

3. Strunta i sömntabletterna om de inte hjälper. De leder bara till sämre sömnkvalitet.

4. Sjukskriv dig om du behöver, men gå upp ändå vid samma tidpunkt.

5. Skippa allt koffein efter 15.00.

6. Gå med i ett sömnprogram med KBT om du behöver. Läkaren kommer inte att hjälpa dig med särskilt mycket, om du inte har något underliggande problem.

Slutligen, det är jättevanligt att få sömnproblem helt enkelt för att man under någon/några nätter har sovit för mycket. Man blir helt enkelt jet-laggad. Det behöver alltså inte alls vara något fel kroppsligt. Men om du oroar dig för hjärnskador lär du inte somna! Släpp den oron, det är mycket osannolikt. Läs en bok, titta på tv, eller gör något annat som får dig att koppla av. Tänk inte på att sova förrän det blir dags.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Fast det där är en usel strategi. Utan att vara medveten om det, tränar du din hjärna att vara vaken i sängen. Här är mina råd:

1. Gå upp ur sängen så länge du är vaken. Annars blir du inte heller riktigt trött.

2. Gå och lägg dig klockan 2 om du somnar klockan 3. Stanna i sängen max 5 timmar per natt. Gå upp samma tid, oavsett hur du sovit.

3. Strunta i sömntabletterna om de inte hjälper. De leder bara till sämre sömnkvalitet.

4. Sjukskriv dig om du behöver, men gå upp ändå vid samma tidpunkt.

5. Skippa allt koffein efter 15.00.

6. Gå med i ett sömnprogram med KBT om du behöver. Läkaren kommer inte att hjälpa dig med särskilt mycket, om du inte har något underliggande problem.

Precis! Jag har haft sömnproblem i flera år. Det som hjälper mig är avslappningsövningar och att inte vara i sängen när jag inte sover. Att slappa funkar sämst av allt. Istället tydliga gränser. Dessutom gör jag tio minuters avslappning mitt på dagen, för att gå ner i varv emellanåt. Det verkar också ha bidragit till bättre sömn. Men latar jag mig och blir liggande en halvtimme så är det kört. Då blir det obalans i sömnen igen. Att vara rädd för hjärnskada tänker jag påverkar sömnen medvetet eller omedvetet. Några veckor lär inte vara någon fara. I så fall skulle det vara gott om hjärnskadat folk i det här landet...:o
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Jag är inte rädd för hjärnskada, och oroar mig inte det minsta över det. Däremot så är det fakta att man får det, ganska så fort tillomed.

Jag kan inte ha de rutinerna du beskriver eftersom jag jobbar både natt och dag. Och det har fungerat förut.

Skippa koffein efter kl 15? Det är inte ens normal tid att vara vaken för mig. Och i regel så använder jag ALDRIG koffein iaf. Jag behöver liksom inte det.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Jag är inte rädd för hjärnskada, och oroar mig inte det minsta över det. Däremot så är det fakta att man får det, ganska så fort tillomed.

Jag kan inte ha de rutinerna du beskriver eftersom jag jobbar både natt och dag. Och det har fungerat förut.

Skippa koffein efter kl 15? Det är inte ens normal tid att vara vaken för mig. Och i regel så använder jag ALDRIG koffein iaf. Jag behöver liksom inte det.

Jag tror att det är de oregelbundna tiderna som ger sömnbristen. Att det fungerat förut ja, men inte NU.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Din sömn har nog gått sönder.
Det har min med.
Men åt andra hållet, jag kan inte hålla mig vaken.

Du kan få litet sömn av mig.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

YES! Skickar du via sms eller? ;)

Korven: Helt plötsligt då eller? Nä, det köper jag inte. Jag hade inga som helst sömnproblem för en månad sen.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

YES! Skickar du via sms eller? ;)

Korven: Helt plötsligt då eller? Nä, det köper jag inte. Jag hade inga som helst sömnproblem för en månad sen.

Sömnproblem börjar alltid någon gång, och inte sällan, som många påpekat, vid oregelbundenhet. Jag såg inte att du jobbade både natt och dag, men jag skulle nog råda dig att sluta med det, och satsa på antingen eller. Annars kommer problemen att fortsätta, tror jag.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Jo det kan komma helt plötsligt.
Det håller och håller och håller och så plötsligt en dag så gör det inte det.

Men jag skulle gå till doktorn om jag var du.
Det gjorde jag med mitt problem att inte hålla mig vaken.
Jag sov 14 timmar/dygn och höll mig knappt vaken resten.
De tog mig på stort allvar.
Nu så var det inget fel på mig och domen blev då "För mycket, för fort och för länge - dags att vila".
Så då gör jag väl det då.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Kl

Jag har ju haft sömnproblem sedan tonåren i perioder. Den senaste perioden är nog den värsta för den har pågått i snart ett år. Och gett mig hjärtproblem vilket gör det svårare att testa mediciner.
Tyvärr kan jag inte ta bort det som ger mig sömnproblem utom en sak.
Men jag jobbar dagtid, har jobbat utan att sova, det går en el två dagar och sen måste jag vara hemma för det går inte.
Är remitterad till sömnkliniken nu, har varit där i Uppsala förut men.

Med sömntabletter kan det vara så att du måste äta dem några dar innan du får full effekt.
Men sök vård och testa på. Jag har testat nästan allt under åren... Men ger inte upp än :)
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Jag är inte rädd för hjärnskada, och oroar mig inte det minsta över det. Däremot så är det fakta att man får det, ganska så fort tillomed.

Jag kan inte ha de rutinerna du beskriver eftersom jag jobbar både natt och dag. Och det har fungerat förut.

Skippa koffein efter kl 15? Det är inte ens normal tid att vara vaken för mig. Och i regel så använder jag ALDRIG koffein iaf. Jag behöver liksom inte det.

Kan inte du ge mig en länk på att man får hjärnskador om man inte får sova. Det hade varit kul att visa den för min läkare. Jag tycker att det skulle vara mycket märkligt om man skulle få hjärnskador av för lite sömn med tanke på när jag sov en hel natt senast.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Googla själv istället. Jag är alldeles för trött i skallen för det.

Och sen är det lite skillnad på att ha sömnproblem och då kanske sova 4-5 h/dygn och att sova inte alls-2 h.

Om man är helt utan sömn så har jag för mig att det räcker med 5-7 dagar för att man ska riskera att börja hallucinera och få skador på hjärnan.

Och har du inte ens hallucinerat lite så tror jag inte du behöver oroa dig.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Jo, det kan komma som en blixt från klar himmel. Det gjorde det för mig när jag var i samma bransch som du är nu. Så jag omvärderade mitt liv och slutade jobba natt och sedan också slutade jag jobba med bevakning. Inte nog med att sömnen blev stora problem, magen gick sönder också, katarr typ. Livskvalitén höjdes markant.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

*kl*
Nu har jag googlat på alla möjliga sökord och jag hittar ingenting om hjärnskador pga sönmbrist. Däremot verkar det finns ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar och lite annat smått och gott.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Nu har jag tyvärr inga andra jobb att söka, som jag kan få, som ger tillräckligt bra betalt så jag har inte den möjligheten.

Jag får skaffa en sugardaddy och sluta jobba helt enkelt ;)
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Men du kan bara jobba dag? Så får din kropp chans att återhämta sig.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

(Varning för långt inlägg)

Så är det för min make oxå. Inga tabletter har någonsin fungerat på honom... Däremot har biverkningarna av tabletterna förstärkts, med ångest, hallucinationer och klarvakenhet, trots tunga sömntabletter.. Han har sovit dåligt sedan 14 års åldern (47 år nu) prövat alla huskurer, KBT, behandlingar som går att få tag på.

Efter sömnlabbets tester i Uppsala visade det sig att han har restless legs. Kroppen väcker honom hela tiden.

Nu äter han Parkinsonmed, den enda medicinen som har funkat och han har inte en enda biverknings känning. Men det var en lång väg dit och nu sover han upp till 6 timmar varje natt. En dröm för ett år sedan ( sov Max 4h/natt, eller inte alls) är nu verklighet...

Det var ngn som skrev om fasta rutiner och det är vad varenda läkare/ psykolog (KBT) och sömnlaboratoristerna (stavning, påhittat ord haha) helt överens om. Alla gav honom de råden att prova först, att aldrig använda sängen till annat än sömn och sex. Samma tid varje kväll och varje morgon. Motion ngn timme innan sänggåendet, absolut inte läsa/se ngt spännande på TV. Ha en kvällsrutin som varvade ner kroppen, lära den på sätt att slappna av osv. Gör ngt annat, om han inte somnade.

Men precis som du så jobbar han natt och har gjort det i nästan hela sitt yrkesverksamma liv. Så doktorerna sjukskrev honom ett halvår i taget så han fick prova allt detta med rutiner, (som inte funkade då det för honom var ngt annat som sagt.) Eftersom jag var tvungen att anpassa mig efter hans sömnvanor fick jag en mycket bättre sömn. Och insomnandet för mig går som en dans nu. Har inte haft problem själv, men han höll mig vaken pga oroliga rörelser, upp ur sängen, tillbak till sängen, lampan som tändes för nattläsning osv.

Så mitt råd till dig är att gå till doktorn och bli sjukskriven, så du kan få ngn form av rutin och lära kroppen igen att sova när den ska sova. Sedan återgå till natt jobbet då du har kommit tillbaka till gamla vanor igen :)

Ursäkta för långt inlägg, men jag kände verkligen med dig och vet hur frustrerande det är. Lycka till, jag hoppas verkligen du hittar en form som passar dig!
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Jag är behovare. Och du vet vad det innebär.

Ladyhelene: Nu har inte jag läst på om det du skriver. Men jag ligger väldigt still när jag sover, jag går ofta och lägger mig med blött hår just för att mitt hår är så satans snyggt när jag vaknar. Det syns att håret har fått ligga ifred och bara torka stilla, länge.

Så nej, det är nog tyvärr inte heller mitt problem.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Det beror ju helt på hur man definierar hjärnskador. Hjärnan reparerar sig under sömnen det är då celler återbildas om man inte sover reparerar sig hjärnan inte och de små skador man får dagligdags blir aldrig lagade. Man riskerar depression, dåligt minne etc, i princip alla symptom som hänger ihop med en uttmattningsdeppression. Så det är väll inte hjärnskada i klass med stroke men likväl en hjärnskada som kan ge besvär.
 

Liknande trådar

Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
586
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 355
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 119
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 363
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hage
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp