Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Jag är också en svår sovare, speciellt om det är stressigt i livet.

Efter många år har jag fått ordning på sömnen med hjälp av ett läkemedel som heter Valdoxan. Det hör till gruppen antidepressiva läkemedel, men som alla vet finns det fler användningsområden för antidepp.

Från att tidigare ha fått ta 20 mg Stilnoct + Seroquel + Stesolid och ändå vakna efter 3 timmar och ta mer Stilnoct, somnar jag numera helt naturligt med hjälp av två snälla mediciner, Valdoxan och Lergigan - och som inte ger utslag på drogtesterna du har på ditt jobb.

Propavan har aldrig funkat för mig, jag blir omtöcknad och orkar knappt stå på benen, men om jag väl ligger i sängen så börjar mina ben krypa och krampa och jag rycker till varje gång jag ska sova. Aldrig mer!
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Det beror ju helt på hur man definierar hjärnskador. Hjärnan reparerar sig under sömnen det är då celler återbildas om man inte sover reparerar sig hjärnan inte och de små skador man får dagligdags blir aldrig lagade. Man riskerar depression, dåligt minne etc, i princip alla symptom som hänger ihop med en uttmattningsdeppression. Så det är väll inte hjärnskada i klass med stroke men likväl en hjärnskada som kan ge besvär.

Nja, man får knappast hjärnskador av kortvarig sömnbrist. Det vill jag faktiskt se referens på. Hjärnan är bra på att ta igen sömnbrist, även om det tar längre tid ju mindre man sover.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Skadan orsakas inte av bristen på sömn, men den repareras inte pga av bristen på sömn. Så är det ju med hela din kropp. celler skadas av olika anledningar och under sömnen eller vilan repareras dom (ibland blir det fel då blir det en cancercell tex). Min referens är min husläkare men jag känner mig inte särskilt bekväm med att lägga ut hens namn här.

Här beskrivs processen http://www.psykologuppsala.se/vad-ar-somn/ i stadie 3 och 4 så skapar/byter kroppen ut hjärnceller och andra celler...

---
Om man vill se ett väldigt långsiktigt förlopp kan ju sömnbrist leda till stress, stress i sin tur till högt blodtryck och högt blodtryck till stroke = hjärnskada.

Men det var inte det jag menade med mitt första inlägg.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Står absolut ingenting där om det som både du o TS påstår.
Din läkares namn är jag totalt ointresserad av, jag vill ha vetenskapligt utförda studier som bevisar att sömnbrist leder till hjärnskador.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Motion ngn timme innan sänggåendet, absolut inte läsa/se ngt spännande på TV. Ha en kvällsrutin som varvade ner kroppen, lära den på sätt att slappna av osv.

Motion på kvällen funkar inte för alla, själv skulle jag bli vansinnigt uppvarvad av det. :eek:
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Det står beskrivet precis det jag skriver innan i texten att under steg 3 och 4 i sömncykeln går det ut tillväxthormoner som gör att det bildas nya celler i kroppen. Inget steg 3 och 4 ingen eller dålig tillväxt av nya celler.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Växthormoner står det, ingenting om att hjärn/nervceller förnyas.
Texten är lika upplysande som en artikel i Aftonbladet/Hälsa.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Vad är det du argumenterar emot nu? Att hjärnceller kan förnyas eller att de får förutsättningarna för att förnyas just under sömnen?
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Du menar alltså att inga sömnmediciner hjälper? Då är du nog rätt unik. Du har provat lugnande? Smärtstillande? Kan du inte sova pga smärta eller vadå?

Nja, jätte unikt är det nog inte. På vissa sömntabletter där man normalt somnar inom 30 minuter är jag klarvaken efter timmar. Efter ett par dagar hjälper de i princip inte alls. Haft flera olika sorter och läkaren var ganska förvånad att det fungerade så dåligt.

Till TS: Kan du inte komma på något alls överhuvudtaget som ändrats, förändrats, praktiskt, mentalt etc. Detta med dina hästar och utlån mm kanske kan påverka? Även om det också är en lättnad.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Sömnlöshet är inte det samma som stress o/e depression.

#48 i #40 skrev du: "Hjärnan reparerar sig under sömnen det är då celler återbildas om man inte sover reparerar sig hjärnan inte och de små skador man får dagligdags blir aldrig lagade."

Återkom gärna när du kan påvisa fakta bakom dina påståenden. Förklara hur allt går till o bifoga referenser som styrker dina påståenden.

Att långvariga sömnproblem kan leda till stress är välkänt, att stress kan leda till depression likaså, som t ex utmattningsdepression. Båda dessa brukar resultera i extremt mycket sovandes, som I_U beskrivit tidigare i tråden.
Att bra, regelbunden sömn är en förutsättning för tillfrisknade/bättre mående vid psykisk sjukdom har varit känt i århundraden.

Att man får hjärnskador av sömnbrist har jag inte hittat någonstans, inte heller att hjärnans celler repareras under sömn.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Har jag missat något, håller jag på och doktorerar här och nu? Är du min examinator?

Har du någon särskild målsättning med ditt korsförhör eller vill du bara dra ned mina "byxor" för att visa att min rumpa är bar?

Jag är en person med ett utmattningssyndrom som återger vad en läkare berättat för mig i samband med min utredning. Jag har fortfarande ingen anledning att misstro hen och tänkte att detta var det samband som TS syftade på när hon beskrev hjärnskador. Det har jag redan beskrivit för dig högre upp i den här tråden.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

FÖ eftersom vi gillar att peta i varandras texter här. Stress och depression kan leda till sömnstörningar. Dvs man kan sova extremt mycket eller inte alls, båda är lika vanliga. Ofta tappar man i djupsömn även när man sover extremt mycket. Anledningen till att man sover så mycket är att man aldrig får den väl behövda djupsömnen.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Jag är en person med ett utmattningssyndrom som återger vad en läkare berättat för mig i samband med min utredning. Jag har fortfarande ingen anledning att misstro hen och tänkte att detta var det samband som TS syftade på när hon beskrev hjärnskador. Det har jag redan beskrivit för dig högre upp i den här tråden.

Din läkare har rätt, utmattningssyndrom ger hjärnskador. Tyvärr vet nog inte så många om detta. kortvarig sömnbrist, däremot, har jag aldrig hört ger permanenta skador. Dessutom är det ju dumt att intala sig det, eftersom måste-tankar och katastroftankar ofta försämrar sömnlösheten.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Påstår man något som inte finns beskrivet inom medicinsk/psykiatrisk vetenskaplig litteratur så får man räkna med att bli ifrågasatt.

#54 Ungefär så, fast det hör inte till vanligheterna att man inte kan sova när man är deprimerad.
Bra regelbunden sömn behövs för att hjärnan skall återhämta sig från vakentidens alla intryck, detta gör vi med hjälp av drömmar, vi bearbetar våra intryck så som framkom i den första länken du postade.

Jag är ledsen om du fick en slev av irritationen som borde riktats mot TS, som var den som drog igång det o hänvisade till google.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Vad baserar du det på, de flesta jag känner som lider av depression i olika former (och jag har ett förvånansvärt stort underlag tyvärr) har svårt att sova. Man är trött jämt, ja men har svårt att sova och framförallt få kvalitativ sömn.
Och här kommer en referens på det: http://www.doktorn.com/artikel/nytt-läkemedel-mot-depression-ställer-dygnsrytmen

"En av de vanligaste symtomen som nämns vid depression är störd sömn – svårt att somna, många uppvaknanden, vaknar för tidigt samt för lite av det återhämtande djupsömnen."

Det finns ingen i den här tråden som refererat till någon medicinsk litteratur överhuvudtaget och jag har redan förklarat var jag har fått mitt påstående ifrån redan i mitt första svar till dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

JAg kan bara tala för mig själv, men mitt minne har ju blivit drabbat. Och min förmåga till fokus. Därav mitt ganska ofta eländiga språk här på buke, min akademiska bakgrund till trots. Orken räcker inte riktigt alltid.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

KL
Alla ni som påstår att inga preparat hjälper lär inte ha testat allt. Tex Nozinan, ovanligt att få utskrivet numera men förekommer, har flera användningsområden, funkar bra som sömnisar på vissa, för bra på somliga (jag sov 24 timmar på pyttedos och mådde som en förgiftad råtta när jag väl vaknade), inte alls på ytterligare en grupp. 30 mg Stesolid och tex Imovane eller Stilnoct klubbar de flesta tex. Vissa behöver dessa tämligen extrema doser för att få sova, men sömn är viktigt för att tex inte bli deprimerad. Min läkare är iofs ganska vid i att skriva ut olika preparat, men hon är angelägen att hjälpa.
 
Sv: Sömnbrist- när är det dags att söka vård?

Givetvis har jag inte testat allt. Men kemiska substanser brukar generellt aldrig någonsin fungera som de ska.

Det vore lite kul om någon forskade på varför det är så. För rimligtvis borde man kunna utvecka "speciella" mediciner till dessa personer, för inte kan vi vara immuna mot allt :p

Hur som helst så sov jag som sagt 2-2,5 h igår, och det var kvalitativ sömn, så jag är inte ens speciellt trött nu. Trots att det då är hööög tid att gå o lägga sig med normala mått mätt.

Fick tips av en kollega att testa att ta rosenrot innan sänggående. Och det hade jag ändå hemma (gratisprover is daaa shit ;) ) så det slank ner för ca 15 min sen.
 

Liknande trådar

Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
583
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 343
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 113
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 342
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • WE-tråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp