Sömnproblem

Trolla

Trådstartare
Har en 4 årig dotter som "alltid" sovit ganska bra, dock ej det senaste 7-8 månaderna...
Hon somnar i sin egen säng utan bråk eller problem för det mesta, men sen vaknar hon efter 2-4 h och verkligen skriker, mamma mamma mamma... Jag kan sitta hos henne så bli hon lugn o somnar om, men bara för att vakna igen efter en stud o skrika mer.... Till slut ger jag upp (vill sova själv också ju...) och så får hon sova i vår säng och då vaknar hon inte en gång...

Men min nattsömn, eller vår, blir allt annat än bra eftersom hon inte alls ligger still... Tyvärr är sovrummet såpass litet att vi inte kan ha större säng eller ha en säng till henne där inne.

Jag brukar prata mycket med henne om det typ: Ikväll/natt när du vaknar så bara kom in i vårt sovrum utan att skrika först. Det funkade i typ 1 v sedan var vi tillbaka i skriket igen.

Hon frågar dock varje morgon "Skrek jag inatt?"

Tycker jag provat "allt" snart, hon är absolut inte otrygg annars, trivs i sitt rum osv osv

Vad kan man göra för att hon ska sova lugnt och tryggt nätterna igenom alt kunna somna om utan att vrålskrika?
 
Sv: Sömnproblem

Låta henne sova i er säng redan från början? Så slipper ni stiga upp under tiden ni väntar på att hon ska börja sova bättre. Alternativt ha det tänt i hennes rum när hon sover, så att hon genast ser var hon är och kan gå in till er. Eller, om inte hennes säng får plats i ert rum, att en av er föräldrar börjar sova i hennes rum. Jag skulle inte heller försöka få henne somna om i sin egen säng om det ändå inte går, utan genast lyfta över henne till er så ni får sova så mycket som möjligt.
 
Sv: Sömnproblem

Undrar om det inte är en period vid 4-5 år som är lite oroligare.
Våran kille på 4½ år går gärna upp och tänder sin lampa på nätterna. Trots två nattlampor. Så gissar att det är någon monster/lejon under sängen period nu.
 
Sv: Sömnproblem

Min nyss fyllda femaring borjade fa nattskrack och dromma mycket mardrommar for 8-9 manader sedan. Jag kopte en leksaksdrake i plysch till henne och sade att han skulle skydda henne mot alla onda drommar, och han doptes snabbt till "Magic Dragon". Det hjalpte! Inte sa att vi blev av med drommarna helt, men mycket mycket battre blev det.

I julas byttes Magic Dragon ut mot T-Rex, som ar betydligt storre och ratt hard i materialet men hon sover med honom varje natt och tycker sjalv att det hjalper.

Just inatt sover hon med bada tva :D

I vilket fall sa tror jag ocksa att i den har aldern borjar de dromma mycket och det kan vara jobbigt. Min flicka sover for ovrigt i min sang ocksa i princip varje natt, fran ca 02, men det stor inte sa vi later henne hallas.
 
Sv: Sömnproblem

Hon behöver nog den där extra närheten, så håller helt med Mabuse.

Under denna period för att ni alla ska få sova kanske någon av er föräldrar kan sova i dotterns säng och så sover den andra föräldrern med dottern i den större sängen.
 
Sv: Sömnproblem

Jag tycker också att det låter som att det är en period där er dotter helt enkelt behöver den närheten av er. Även om ni inte sover helt bra med henne i er säng, så verkar det ändå det mest lämpliga om ingen av er skall få helt störd nattsömn. Alternativt att någon av er sover inne hos henne då, som Mabuse också rekommenderade. Vad säger hon om ni pratar med henne om vad hon tycker att sova i er säng en period?

Jag tror personligen att det är väldigt viktigt att ge dem den där extra närheten vid just sådana här perioder.
 
Sv: Sömnproblem

Vi körde på någons slags medelväg... förklarade att hon fick gärna komma in till oss MEN hon fick inte skrika o väcka oss.

När hon vaknade i panik så gick någon av oss in till henne och oftast somnade hon om då. Sen brukade det dröja en stund o då kom hon tassande och la sig hos mig. Det funkade ok iaf!

Idag har jag dock en strålande stolt dotter! Hon har sovit hela natten i sitt eget rum och utan att panikskrika! Första gången i hennes 4 åriga liv som hon sovit en hel natt i egen säng :bump:
Hon blev mycket förvånad imorse när jag kom in och väckte henne :)

Nu håller jag bara tummarna för att det fortsätter såhär!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Söker konkreta tips på hur man kan få en 7,5 åring att sova hela natten i egen säng i eget rum. Självklart kommer han vara välkommen vid...
2
Svar
20
· Visningar
5 307
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Hej allihopa. Detta blir mitt första inlägg här på forumet, dock har jag jämt läst här när någon fråga dyker upp! Nu är det såhär...
Svar
2
· Visningar
1 201
Senast: dobbis
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp