Sömnrestriktion

parellikusken

Trådstartare
Jag har läääänge haft problem med sömnen, att somna och att jag vaknar upp mycket på nätterna. Ätit sömnmedicin i typ 15 år och den hjälper hyfsat, men vill sluta äta den av olika orsaker.

Så när jag såg ett forskningsprojekt där man med hjälp av en app ska få bättre sömn anmälde jag mig direkt och kom med. Och idag börjar en fyra veckorsperiod med appen.

Appen använder sömnrestriktion som metod, kortfattat att man kortar med sin tid i sängen till enbart den tid man ska sova osv.

Är det någon här som använt sig av metoden? Har det hjälpt? Fick ni resuktat på lång sikt och kunde ni hålla i rutinerna?
 
Jag försöker att enbart ligga i sängen när jag ska sova för att hjärnan ska associera sängen med sömn. Vill jag ligga och slappa så ligger jag på soffan istället. Jag märker helt klart att min sömn påverkas om jag ligger i sängen även när jag inte ska sova. Är jag sjuk och "sängliggande" försöker jag ändå komma ur sängen och lägga mig i soffan istället om jag inte aktivt försöker sova just då. Att ligga i sängen en hel dag och titta på tv, knappa på mobilen eller läsa är förödande för min nattsömn sen.
 
Jag har läääänge haft problem med sömnen, att somna och att jag vaknar upp mycket på nätterna. Ätit sömnmedicin i typ 15 år och den hjälper hyfsat, men vill sluta äta den av olika orsaker.

Så när jag såg ett forskningsprojekt där man med hjälp av en app ska få bättre sömn anmälde jag mig direkt och kom med. Och idag börjar en fyra veckorsperiod med appen.

Appen använder sömnrestriktion som metod, kortfattat att man kortar med sin tid i sängen till enbart den tid man ska sova osv.

Är det någon här som använt sig av metoden? Har det hjälpt? Fick ni resuktat på lång sikt och kunde ni hålla i rutinerna?
Intressant, jag har hört om metoden i podcast. Den är väl ganska ny?
 
Intressant, jag har hört om metoden i podcast. Den är väl ganska ny?
Tror inte den är jätteny, mycket forskade på och visar sig vara en väldigt bra metod mot sömnsvårigheter.
Just det här forskningsprojektet jag är med i handlar om ifall metoden fungerar bra att använda via en app. Det verkar vars nytt.

Tror verkligen att detta kan hjälpa, gäller nog bara att stå ut med ännu sämre sömn en tid innan det vänder.
 
Jag var med i ett sådant projekt från UU för några år sedan. De kollade digital KBT mot sömnsvårigheter.
Först fick jag kartlägga hur mycket jag sov på en natt. I mitt fall var det fyra timmar (upphackat). Min period med sömnrestriktion började följaktligen med att jag bara fick ligga i sängen fyra timmar per natt. Sen ökade det med typ en halvtimme i veckan eller nåt sånt. Jag fick göra andra övningar också, typ avslappning, lägga bort mobilen från sovrummet osv.

Jag var så jäkla arg på sömnrestriktionen! Vansinnig!! Jag trodde inte alls att det skulle funka, jag var ju med för att få sova MER!!!

Men jag är så oändligt tacksam att jag inte hoppade av, för det känns som att det räddade livet på mig. Jag hade haft sömnstörning i många år och fått diverse mediciner som inte funkade, men det här funkade. Jag kan fortfarande få sömnstörning enstaka nätter om det är för mycket i livet, men mitt normalläge är att jag sover bra. Det är sömnrestriktionens förtjänst.
 
Jag var med i ett sådant projekt från UU för några år sedan. De kollade digital KBT mot sömnsvårigheter.
Först fick jag kartlägga hur mycket jag sov på en natt. I mitt fall var det fyra timmar (upphackat). Min period med sömnrestriktion började följaktligen med att jag bara fick ligga i sängen fyra timmar per natt. Sen ökade det med typ en halvtimme i veckan eller nåt sånt. Jag fick göra andra övningar också, typ avslappning, lägga bort mobilen från sovrummet osv.

Jag var så jäkla arg på sömnrestriktionen! Vansinnig!! Jag trodde inte alls att det skulle funka, jag var ju med för att få sova MER!!!

Men jag är så oändligt tacksam att jag inte hoppade av, för det känns som att det räddade livet på mig. Jag hade haft sömnstörning i många år och fått diverse mediciner som inte funkade, men det här funkade. Jag kan fortfarande få sömnstörning enstaka nätter om det är för mycket i livet, men mitt normalläge är att jag sover bra. Det är sömnrestriktionens förtjänst.
Åh! Vad glad jag blev av att läsa att det fungerar för dig. Nu blev jag mer peppad på behandlingen. 🙂
 
Det var skittufft, men jätte-värt.
Hoppas att det går bra för dig också :heart
Det hoppas jag på!
Dom tyckte jag skulle använda sömnmedicin under de fyra veckorna projektet håller på (sover dåligt med dom ändå..) och sedan när jag har en stabil sömnrutin så ska jag prata med min läkare och testa trappa ur långsamt.
Så jag tror inte de första fyra veckorna blir tuffast, utan att trappa ut medicinen sedan blir nog värst.
 
Sömnrestriktion är det enda jag inte provat, på inrådan av en läkare pga allt möjligt. Samtidigt borde jag verkligen för om det får ordning på sömnen vore det ju helt sjukt bra.

Frågan är bara om man ska vara inkompetent på jobbet några veckor eller offra semester.
 
Sömnrestriktion är det enda jag inte provat, på inrådan av en läkare pga allt möjligt. Samtidigt borde jag verkligen för om det får ordning på sömnen vore det ju helt sjukt bra.

Frågan är bara om man ska vara inkompetent på jobbet några veckor eller offra semester.
Det beror nog på vilket jobb du har och hur stora besvär du har. Jag är hemma de tre första dagarna och sedan jobbar jag som vanligt. Det går att vara trött och seg på mitt jobb.
 

Liknande trådar

Hemmet Någon som kan tipsa om en bra app för väckning, eller väckarklocka eller klockradio. Snooze ska vara reglerbart ned till 3 eller 5...
Svar
5
· Visningar
228
Senast: Badger
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 017
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 235
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp