Sövning av hund osv

Jenka

Trådstartare
Det verkar som att Sigge kommer sövas och opereras nästa vecka (han har fått en knöl på nosen).
Kommer givetvis ställa frågor till veterinären när vi är där men tänkte fråga lite här i förväg.

Vad är det för risker med sövning osv? (hunden ifråga är 5 mån gammal).
Hur brukar de vara när man får hem dem?
Hur brukar de vara dan efter? (har tid för trimning för första gången...)
Någon aning om vad liknande ingrepp brukar kosta? Visst borde det väl gå på försäkringen?

Förhållningar ang mat på morgonen etc har vi fått.
 
Sv: Sövning av hund osv

Det är inte så stor risk att söva en hund nu för tiden, kan vara svårare med små gnagare osv men hund är ca som människor. Det dör ca 1 av 50.000-100.000

De som det går illa för är som regel sjuka eller gamla när de bedövas, så även om man alltid ska ha respekt för att bedöva ett djur ska du ska inte vara så orolig.
Han kommer va trött när du får han hem, men han ska va sig själv igen dagen efter, iallafall om det är ett relativt liten op som din.

Men jag skulle nog ändå rekomendera att vänta ett par dagar med att trimma honom om det är forsta gången.. man vill ju ändå passa extra noga på att undgå för mycket stress och dåliga upplevelser för en så pass ung hund..
Det ska normalt sett gå på försäkringen :)
 
Sv: Sövning av hund osv

Sövning innebär alltid en risk. Men är hunden ung, som din är, och i god fysik så är risken mycket liten. De har god koll på hunden s hjärta och andning medan den sover - åtminstone om det görs på en klinik.

Jag har lite olika erfarenheter av hur hunden har varit när man får hem den. Ibland har den hunnit piggna till ordentligt, andra gånger har den varit väldigt såsig. Reagera dock på om hunden verkar ha ont, för det ska den inte ha. Då kan det vara ett tecken på att hunden inte får tillräcklig dos smärtstillande. Ring veterinären i så fall för att höra om du får höja dosen. Ett litet tips i förbifarten: De brukar få ett recept på Rimadyl el.dyl. med sig hem, så ordna gärna med någon som kan hämta ut tabletterna på Apoteket samma dag så du slipper lämna hunden ensam hemma. De tillfällen jag har haft svårt att ordna någon som kan hämta medicinen så har jag bett att få receptet när jag lämnar in hunden.

Dagen efter så har det varit nästan som vanligt. Verkar hunden må dåligt eller har ont så får du rådfråga veterinären.

Kostnaden går med all säkerhet på försäkringen.
 
Sv: Sövning av hund osv

Det beror ju också på vilken bedövelse man väljer, hur den är när den kommer hem. Om den ska ligga på gas blir dom alltid lite tröttare, än om det är tillräckligt med sedation och lokalbedövelse som man ju ibland väljer om det bara är en liten knöl som är enkel att ta bort..
 
Sv: Sövning av hund osv

kl

Okej, tack för svar. Man bör alltså se till att kunna vara hemma resten av dagen?

Får ringa och kolla vad de tycker ang. trimning då.
 
Sv: Sövning av hund osv

Ja, du ska alltid ha hunden under uppsyn hela dagen efter op. Om det skulle uppstå komplikationer kan du skynda dig att åka tillbaka till veterinären, och så ska du kunna kolla att han inte biter/slikkar i såret. Iallafall innan du vet säkert att skärmen/bandaget inte kommer åka av osv..
 
Sv: Sövning av hund osv

Men dagen efter bör vara ok att lämna de eller? (förutsatt att det inte blir några komplikationer eller så)? *planerar veckan*

Kom på att de lär ju raka runt knölen. Som sitter i skägget. Han kommer se förjävlig ut :rofl:
Ska boka om tiden hos trimmaren också.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Acto
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 715
Senast: escodobe
·
Hundhälsa Det är fanimej inget slut på skruttskrällets krämpor. Vi var till fysio igår som konstaterade korsbandsskada. Troligtvis inte helt av...
Svar
10
· Visningar
1 611
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 081
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp