Bukefalos 28 år!

Soffa behöver imunitet mot katter

MissFideli

Trådstartare
Jag skulle vilja köpa nya soffor, har spanat in och bestämt mig för IKEA's Ektorp.
Men mina skrällen är ganska duktiga på att klösa och håra ner. Så funderinga finns då på att eventuellt sy en egen klädsel i nått bra tyg som inte suger åt sig katthår.
Men hur kan man bygga in den så dom inte kan klösa på den?

Har ni några idéer?
 
Sv: Soffa behöver imunitet mot katter

Taggtråd ;)
Det ska väl vara om du sätter något bord eller så på sidorna av den, det beror ju på vart de klöser.. äldsta katten klöser inte alls på min soffa medans lillen klöser på ena sidan av armstödet och favoriten: Ligga på rygg under och klösa sej fram i underedet av soffan :crazy:
 
Sv: Soffa behöver imunitet mot katter

Underedet går väl an, men här ryker sidorna, hörnen och baksidan.
Min lila kisse har börjat med det nya nöjet att gräva sig in i dynorna i soffan, inte kul alls.
Men jag är för slö för att uppfostra :angel:
 
Sv: Soffa behöver imunitet mot katter

Men jag är för slö för att uppfostra

Då är vi två :crazy: :smirk: Eller jo den äldsta har lärt sej en massa, för då hade jag bara honom att bry mej om (då när han var liten). Så han kan en massa saker och vet att man klöser på klösmöbler, inte går på borden etc. Det är den yngsta som är helt ouppfostrad :angel:
Jag har en mycket gammal och ful dock skön soffa :love: vill ha en ny fräsh men det känns som att jag inte vill slänga ut pengar på nått som kommer sabbas av vissa *host*Pipen *host* ;)
Fyspray??? kanske.. jag har aldrig använt det så jag vet inte hur det fungerar.
 
Sv: Soffa behöver imunitet mot katter

Man kan förebygga vässning av klorna med FY-SPRAY (finns massor av olika preparat), har fungerat för mig i alla fall men det där med håren är ju värre :crazy: I det läget är ju skinnklädsel det bästa men har man bestämt sig för annat så har man ;)
 
Sv: Soffa behöver imunitet mot katter

Skinn går väl ann, men jag tror inte det iaf. Det blir ju endel rivstarter och annat me dklor så jag tror att det inte blir så bra i längden. Iaf inte med tanke på att en skinnsoffa är bra mycket dyrare än en i tyg.
 
Sv: Soffa behöver imunitet mot katter

Jag känner en som hade problem med att deras hund alltid la sig i soffan på nätterna, på dagarna visste den att den inte fick vara där, men på natten tog den chansen. De la dit några råttfällor :eek: i soffan, fast på morgonen kom hunden, gäspande och sträckte på sig med råttfällorna hängandes i pälsen...... :D
 
Sv: Soffa behöver imunitet mot katter

MissFideli skrev:
Jag skulle vilja köpa nya soffor, har spanat in och bestämt mig för IKEA's Ektorp.

Om jag vore du skulle jag ta Tomelilla istället, skönare soffa har jag inte suttit i. ;)

De få gånger som Alfons fått för sig att klösa någon annan stans än klösträdet brukar jag använda vattensprutan eller fy-spray.
 
Sv: Soffa behöver imunitet mot katter

Tycker inte om kuddarna i ryggstödet, dom blir så fula efter ett tag. Soffan är väldigt fin ny, det håller jag med om.
 
Sv: Soffa behöver imunitet mot katter

Det är tur att det finns många soffmodeller så att alla kan välja "sin" favorit. :D Jag har en skinsoffa som jag äger i 3:e eller 4:e hand, nedsutten som tusan men den mår inte dåligt när katterna far fram. (En ny soffa står uppskriven på listan att göra efter examen, listan börjar bli ganska lång och jag har 2,5 år kvar :crazy: )
 
Sv: Soffa behöver imunitet mot katter

Japp. Det finns andra jag skulle vilja ha ännu mer, men dels ska dom ju passa i rummet (mitt är avlångt) och dels inte kosta för mycket. Dom allra finaste kostar ju multum, det orkar jag inte spara ihop till :smirk:
 
Sv: Soffa behöver imunitet mot katter

Vi har en Ektorp och har inte haft problem med att den drar åt sig katthår. Andra soffor har jag däremot haft väl behårade, så tyget på Ektorpen verkar funka bra i sådana sammanhang.

Om du inte har, så rekommenderar jag dig verkligen att köpa en borste att dra av hår från textil och mattor. Ser ut ungefär som att det sitter en bit heltäckningsmatta på borsten istället för hår... Vet du vad jag menar?
 
Sv: Soffa behöver imunitet mot katter

Japp, men det är ju massor av hår det handlar om. Jag gör av med en sån där klädrulle med limmat papper varje vecka och det bara på uniformen.
Men då kanske Ektorp duger då?
 
Sv: Soffa behöver imunitet mot katter

Ja, jag förstod det, men funderade på om en sån rår på allt hår. Men dte kanske dom gör :D
 
Sv: Soffa behöver imunitet mot katter

Sämskinn ska vara bra på att ta bort hår från soffor mm.
 
Sv: Soffa behöver imunitet mot katter

Det var nått nytt ! Får kolla upp det. Katterna har tagit min ena soffa nu och det är fullt med hår där som inte går bort när man dammsuger. Får lägga över ett lakan när jag har främmande, vilket jag tycker ser så trist ut.
 
Sv: Soffa behöver imunitet mot katter

MissFideli skrev:
Ja, jag förstod det, men funderade på om en sån rår på allt hår. Men dte kanske dom gör :D

Absolut, de är helt kanon!
Fattar inte hur jag har klarat mig utan min tidigare. :banana:

Den rullar loss/ihop håret i stora tovor som man bara plockar bort. :bump:
 
Sv: Soffa behöver imunitet mot katter

Ska du köpa soffa rekommenderar jag Big Boss 3 sits från Europa möbler. Köpte min direkt från affären för 10 000 :- Tog att tag att hitta den perfekta soffan då den ju ska passa i mitt avlånga vardagsrum, vara mjuk och man ska kunna både sitta, halvligga och ligga i den. Så ska den ha helt avtagbar klädsel, utan kemtvätt och så måste den ju vara snygg också. Denna stämde in på alla punkter, hade därinnan suttit i varenda soffa på ikea, mio, asko m.m....
Kolla in den, provsitt och förälska dig. Stort plus för att man kan ta av HELA klädseln och tvätta i maskinen hemma. Och rivs den mot förmodan sönder (vattensprutan har vant av dom med klösandet) så kan man köpa en ny klädsel, skönt att slippa byta hela soffan. :D Sedan har EM mycket större tyg och färgutbud än Ikea. :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 897
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 232
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 334
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 376
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp