Soffa i skinn eller tyg

Vad för soffa ska jag köpa?

  • Skinn

    Röster: 26 23,9%
  • Tyg

    Röster: 82 75,2%
  • Skinnimitation

    Röster: 1 0,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    109
Vi älskade vår skinnsoffa, men den hade nackdelar.
Dels att sköta om den....*host*, dels att skinnet bev större allt eftersom och även om det inte besvärade oss blev det veck till sist där det nöttes mer och blev hål (visserligen efter väldigt många år - den var 5-10 år när vi köpte och vi hade den i 20 år).
Dessutom är det hopplöst att få kuddar att stå snyggt i soffan. De halkar bara ned och läger sig platta på sitsen....
 
Går mot strömmen och röstar på skinn! Snyggt (tycker de flesta blir bättre av att åldras), praktiskt och ofta väldigt lång livslängd. Jag är aldrig naken i soffan och har inga problem med att det skulle vara kallt eller kletigt. Känns trevligare än tygsoffor, ligger solen på "rätt" i rummet ser man molnet av damm och partiklar som bolmar upp när man sätter sig. Att tvätta en soffklädsel har jag gjort två gånger och aldrig mer, det var ofattbart att de olika delarna hörde ihop när man skulle tråckla på den igen och in med dynorna. Skinn känns som en barriär mot att smuts och skit tränger ner i soffan för gott, men kanske inte något jag satsat mycket pengar på med katt.
 
Tycker tvärtom att skinnsoffor är sjukt dryga att städa och hålla rena och fina. Fläckar stannar för alltid etc. En tygsoffa kan man ju bara ta av klädseln på kuddarna och tvätta liksom..
 
Går mot strömmen och röstar på skinn! Snyggt (tycker de flesta blir bättre av att åldras), praktiskt och ofta väldigt lång livslängd. Jag är aldrig naken i soffan och har inga problem med att det skulle vara kallt eller kletigt. Känns trevligare än tygsoffor, ligger solen på "rätt" i rummet ser man molnet av damm och partiklar som bolmar upp när man sätter sig. Att tvätta en soffklädsel har jag gjort två gånger och aldrig mer, det var ofattbart att de olika delarna hörde ihop när man skulle tråckla på den igen och in med dynorna. Skinn känns som en barriär mot att smuts och skit tränger ner i soffan för gott, men kanske inte något jag satsat mycket pengar på med katt.

Om man ser ett moln av damm och partiklar när man sätter sig borde man verkligen ha städat soffan oftare 😅
Har aldrig hänt här och vi har stora fönster med mycket släpljus där allt syns.
Dessvärre när jag är pedant som inte kan koppla av om jag ser att tv-bänken är dammig eller om det ligger katthår där 😑
 
Skinn alla dagar i veckan!
Men vi köper bara begagnade skinnsoffor pga hundar. Hämtade en soffgrupp i går, en 3-sits och en 2-sits i ljusbrunt skinn. Kostade 650 kr!

Soffa.jpg
 
Säger skinn. Jag har en jätteskön som jag köpte på Ikea för kanske 12-15 år sedan, nu har det börjat bli skador i skinnet på det stället jag alltid sitter på, medan den andra dynan ser som ny ut 😅 lätt att städa, jag stör mig inte på att det kan bli klibbigt på sommaren om man sitter barbent i den.
 
Om man ser ett moln av damm och partiklar när man sätter sig borde man verkligen ha städat soffan oftare 😅
Har aldrig hänt här och vi har stora fönster med mycket släpljus där allt syns.
Dessvärre när jag är pedant som inte kan koppla av om jag ser att tv-bänken är dammig eller om det ligger katthår där 😑
Jag är mycket långt ifrån pedant men har heller aldrig sett några såna moln.
 
Svart skinnsoffa - alla dagar i veckan!
Jag kommer aldrig mer köpa en tygsoffa. Fy sjutton för slitet att hålla de fräscha i ett hem fullt med djur.
Våra katter klöser på tyg men inte på skinn! :)
 
Jag rakade ga in pa Finlandia i Stockholm for manga herrans ar sedan. Jag behovde mobler ... i Florida, men tankte mest titta runt lite. Dar stod en gul, kyckling gul, soffgrupp ... som jag bums foralskade mig i och absolut maste ha. En tresit soffa och tva fatoljer. Soffan inkoptes och skickades till Florida (skatten som drogs av for utforsel tackte precis frakten over atlanten)

Jag har nu haft soffgruppen i over 21 ar :crazy: Jag forsokte "ta hand om den" i nagot ar ... men sedan glomdes det bort i vardagen. Skinnet haller sig mjukare om man anvander alla preparat och smorjer sa ofta som man "ska" ... men det kan ju ocksa vara sa att nen blir mer "nedsutten" med ett mjukare skinn. I 15 ar var det soffgruppen som anvandes varje dag, har i Oregon tillbringar Maken och jag mest tid i tv-rum och office. Soffgruppen ar absolut inte nedsutten nagon stans ... jag tror att det beror pa att ladret ar sa valdigt tjockt och "rejalt".

Jag kom just ihag att jag gav bort en fullt fungerande soffgrupp i lader nar vi kom till Oregon for 6 ar sedan ... fran IKEA. Soffgruppen inkoptes pa -70 - 80 talet och var nagot nedsutten i en sits av den 3-sitsiga, men det var mest for att man kunde se, da de var sida vid sida. Fotolj och 2-sits sag hur fina ut som helst. Det ladret tvattades ofta av nar vi hade smabarn ... med en disktrasa och diskmedel (och ibland diskborste beroende pa vad som solats i sommar och sa. Det smorjdes ALDRIG in i min ago och var i perfect "shape" nar jag gav den till ena avkomman. Inga sprickor eller laderskador.

edited to add: Visst ja, katter. Inga katter har klost pa lader soffor har i huset ... men en kattunge satt sma, sma, hal i ena sidan pa toppen av den gula 3 sits soffan. Han var forliten for att kunna hoppa sa hogt utan att ta fast med klorna. Det slutade han med nar han hade blivit nagot storre och det syns bara ett par av halen nu, resten var sa smatt att de drog ihop sig av sig sjalv. Inte for att jag nagon gang har behandlat ladret sedan det hande for en 15 ar sedan eller sa.:p
 
Tycker tvärtom att skinnsoffor är sjukt dryga att städa och hålla rena och fina. Fläckar stannar för alltid etc. En tygsoffa kan man ju bara ta av klädseln på kuddarna och tvätta liksom..

Jag forstar inte riktigt hur man far flackar pa en skinnsoffa. Inte ens min kyckling gula soffgrupp har fatt flackar, trots att den inte ar "mattad" med skinn fett-olja och da har det spullits en hel del rod vin och annat intressant i den soffan.
 
Jag forstar inte riktigt hur man far flackar pa en skinnsoffa. Inte ens min kyckling gula soffgrupp har fatt flackar, trots att den inte ar "mattad" med skinn fett-olja och da har det spullits en hel del rod vin och annat intressant i den soffan.
Håller med! Dessutom undrar jag över skinnsoffor där skinnet blir för stort :confused: Vi har skinnsoffa och skinnfåtölj i biblioteket (det rum vi häckar mest i) som är runt 20 år gamla, tv-soffan är i skinn och har ca 15 på nacken och ingen av dessa sittmöbler har något av de problem som radas upp (fläckar, stort skinn eller nedsuttna ens). Dom har dessutom aldrig *host* sett röken av någon lädervård :bag: Men jag kanske bara har haft tur ;)
 
Skinn om man vill ha det praktiskt. Vi har två väldigt fällande hundar och ett litet barn - och svart skinnsoffa. Skulle aldrig orka hålla rent en tygsoffa. Men vill man ha en skön soffa att sova på är tyg i regel snäppet skönare. Sover man helst i sängen spelar det ju dock mindre roll. ;)

Att det blir klibbigt med shorts har jag bara upplevt i Singapore, med 30 grader varmt dygnet runt och en luftfuktighet på 80-90%. Sällan ett problem i Sverige.
 
Håller med! Dessutom undrar jag över skinnsoffor där skinnet blir för stort :confused: Vi har skinnsoffa och skinnfåtölj i biblioteket (det rum vi häckar mest i) som är runt 20 år gamla, tv-soffan är i skinn och har ca 15 på nacken och ingen av dessa sittmöbler har något av de problem som radas upp (fläckar, stort skinn eller nedsuttna ens). Dom har dessutom aldrig *host* sett röken av någon lädervård :bag: Men jag kanske bara har haft tur ;)
Samma här. Enda riktigt nedsuttna skinnsoffan jag sett var väl en sisådär 30 år gammal. Fortfarande fräsch dock. Men på den tiden blir nog även en tygsoffa ganska nedsutten. Funderar på om det är vad som åsyftas med att skinnet ”blir för stort”? Att soffkuddarna blir ihoptryckta? Det kanske är vanligare på skinnsoffor i så fall i och med att de i regel har betydligt längre livslängd?
 
Jag forstar inte riktigt hur man far flackar pa en skinnsoffa. Inte ens min kyckling gula soffgrupp har fatt flackar, trots att den inte ar "mattad" med skinn fett-olja och da har det spullits en hel del rod vin och annat intressant i den soffan.
haha. Märkligt det där! Jag har nästan bara sett skinnsoffor med fläckar överallt av typ bara vatten XD För att inte tala om repor från klor och naglar och typ, spännen? Vet inte riktigt hur det gått till.
 
Jag tittar på soffor då jag ska köpa en men funderar på om jag ska ha en i skinn eller tyg. Det har varit lite av en dröm att ha en skinnsoffa någon gång, men det verkar lite opraktiskt samtidigt som den är praktisk på andra sätt?

Fördelen är ju när man spiller eller liknande så går det lätt att torka bort det. Jag har även en katt som luddar av sig i massor, och då vore det väldigt(!) skönt att det inte liksom klistrar sig fast som det gör på tyg.
Nackdelarna verkar dock vara att man behöver ta hand om skinnet, olika ofta beroende på vad för skinn man köper. Och när jag tittar på begagnade skinnsoffor så verkar skinnet bli liksom pösigt (inte så snyggt)? Är det jag som inbillar mig? 🤔 Har tittat på soffor av bonded läder som ska kräva mindre omskötsel och är mera miljövänligt, men de är ju dyrare..
Plus apropå nämnda katt, det vore ju inte så bra om hon skulle få för sig att prova sina klor på den nya skinnmöbeln 😬 även om jag planerar att ha en klösmöbel intill.

Ni hör, jag har skitsvårt att bestämma mig :arghh: vad tycker ni om de två olika sofforna, läder eller tyg?

I övrigt är mina krav att den ska vara mjuk och skön. Plus ha hög rygg för jag vill gärna kunna luta tillbaka huvudet.

Jag har hittat en soffa som är i tyg men verkar likna skinn, typ skinnimitation. Men jag är osäker på hur kattens ludd skulle fastna på den, vet någon hur det skulle gå?
Skinn, det är alltid häftigare med läder när man har sex.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp