Soffa i skinn eller tyg

Vad för soffa ska jag köpa?

  • Skinn

    Röster: 26 23,9%
  • Tyg

    Röster: 82 75,2%
  • Skinnimitation

    Röster: 1 0,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    109
Läderimitation är ju plast, lite förenklat. Det skulle jag personligen nog inte välja på en soffa, baserat på min erfarenhet av hur kläder, väskor och tex klädseln på dynorna på gymmens maskiner ser ut efter några år. Men det beror lite på kvalitet också (hur länge det håller sig fint) - det (vinyl) används också till tex klädsel i bilar (alltså till säten mm). Vad jag förstått kan den av bra kvalitet vara riktigt dyr, dock, så jag hade nog fortfarande valt skinn eller tyg just till en soffa (en stor, dyr möbel som jag är sjukt osugen på att klä om). Jag har ingen lust att betala hur mycket som helst för en soffa i läderimitation, liksom, men det är förstås en personlig preferens. På stolar etc som är lätta att klä om själv, hade jag absolut kunnat ha det.

Dock är ju de allra flesta tygsoffor också plast. Även om det finns naturmaterial också.
 
Dock är ju de allra flesta tygsoffor också plast. Även om det finns naturmaterial också.

Ja, absolut. Jag var nog lite otydlig. Jag syftade på att ytan tenderar att spricka/krackelera med tiden på den typen av material, alltså på hur materialet åldras/slits - baserat på min erfarenhet. (Sen gillar jag inte känslan av läderimitation riktigt, jämfört med läder, men det är ju personlig preferens så klart.)
 
Skinn är snyggt, men inte mysigt att ligga och dega i.

Står en Chesterfieldgrupp i kafeterian i ridhuset, den passar bra in i miljön och är trevlig att sitta i prata.
Men hemma?
Hell no, har aldrig suttit i en skinnsoffa som varit skön att ligga och slöa i.
Jag vill ha en djup soffa, cozy corner, härliga kuddar osv. Sitter ytterst sällan lutad mot ryggstödet med fötterna på golvet hemma. Där knölar jag upp mig i hörnet eller ligger och halvsover 😍
 
Säker på att det har varit äkta skinn då, och inte konstläder? Eller mocka?

Mjukt anilinskinn (som är det enda som i mitt tycke funkar att sitta i) blir både fläckigt och repigt om man inte är försiktig. (Men åldras å andra sidan snyggt om man puttat in rejält med pengar från början och är någorlunda försiktig.)

Täckfärgat läder, eller ännu värre med olika "avstötande" ytskikt är bara vidrigt att ha mot huden. Tyg alla gånger i så fall, väljer man ett bra tyg är det inga som helst problem att hålla rent med katt. Möbeltvätt och ångtvätt brukar funka bra också.
 
Jag städar ju kanske inte så ofta eller dedikerat men har aldrig sett min tygsoffa som ett problem ur den aspekten. Samtidigt har jag ju inte katt iofs. Men kan tänka mig att det borde räcka med att dammsuga? och det blir väl päls på en skinnsoffa med som måste dammsugas?

Är det typ en chesterfield du är ute efter eller är det mer av en vanlig med fluffiga kuddar?
På skinn så halkar pälsen av mera, det är lätt att plocka upp den i tussar som på tex golv. Medan på tyg så fastnar det där det faller, det blir som en tunnare utspridd yta som kan krångla sig fast i de små små vecken av trådarna i tyget. Man behöver dammsuga tyg ordentligt eller liknande vis, medan på läder så går det att plocka upp i förbifarten typ.

Jag gillar chesterfield, men då jag vill ha en mjuk och med hög rygg för att kunna vila huvudet bakåt så går de bort.
 
Skinn alla dagar i veckan!
Men vi köper bara begagnade skinnsoffor pga hundar. Hämtade en soffgrupp i går, en 3-sits och en 2-sits i ljusbrunt skinn. Kostade 650 kr!

Visa bifogad fil 106291
Samma här. Enda riktigt nedsuttna skinnsoffan jag sett var väl en sisådär 30 år gammal. Fortfarande fräsch dock. Men på den tiden blir nog även en tygsoffa ganska nedsutten. Funderar på om det är vad som åsyftas med att skinnet ”blir för stort”? Att soffkuddarna blir ihoptryckta? Det kanske är vanligare på skinnsoffor i så fall i och med att de i regel har betydligt längre livslängd?
Ursäkta att jag använder ditt foto som exempel @Fabian In Memoria när jag svarar på @Hedinns fråga :o
Jag tycker personligen att det syns på ryggkuddarna att lädret har blivit "för stort" där, som du säger @Hedinn så beror det nog på att dynorna blivit ned"suttna".

Men jag vet inte hur gammal den här soffan är @Fabian In Memoria? Det skulle vara intressant att få veta.
 
För allmän information så tänker jag mig att om jag ska köpa en soffa i tyg så blir det Ektorp från IKEA med vitt tyg :angel:

Jag vet.. Vitt! :eek:😅 Men katten är vit så jag tänker att hennes päls syns minst på det, plus så gillar jag ljust tyg. Hade valt beige annars men jag är inte så förtjust i deras beige färger, de känns inte helt rätt av vad jag kan se på deras hemsida.
 
Jag har en gammal skinnsoffa, i blått skinn. Hörnsoffa. Den är helt okej. OM jag skulle klaga på något så är det väl att kuddarna (jag ligger i "svängen" ;) ) kan vilja glida ibland. Annars ser jag inget speciellt konstigt med en skinnsoffa. Det här att den skulle låta och knarra som någon nämnde känner jag inte alls igen...
 
Håller med! Dessutom undrar jag över skinnsoffor där skinnet blir för stort :confused: Vi har skinnsoffa och skinnfåtölj i biblioteket (det rum vi häckar mest i) som är runt 20 år gamla, tv-soffan är i skinn och har ca 15 på nacken och ingen av dessa sittmöbler har något av de problem som radas upp (fläckar, stort skinn eller nedsuttna ens). Dom har dessutom aldrig *host* sett röken av någon lädervård :bag: Men jag kanske bara har haft tur ;)
Samma här. Min gamla skinnsoffa som med säkerhet måste vara minst 20 år gammal har inga av dessa problem heller. Men den var nog väldigt dyr en gång i tiden, så jag tror att skinnet är av riktigt bra kvalitet. Jag fick den av min bror och hans fd sambo när de flyttade till hus och tyckte att den inte funkade där pga svängd (hörnsoffa) på fel håll.....
 
Skinnsoffor är snyggt på bild och hos andra 😁
Obekvämt, kallt eller klistrigt, oskön känsla att ligga i, knarrar och låter när man rör sig.
Har inga problem att hålla tygsoffan ren och fri från hår trots tre katter och en hund.
Valde tyg med väldigt hög slitstyrka som samtidigt är mjukt.
Har rengörings kit för soffa som är väldigt lättanvänt och effektivt.
Jag gillar choklad och är en klant så lyckaas allt tappa något som smälter och ger en fläck 😅
Vad är det för rengöringskit?
 
Har betat av 3 begagnade skinnsoffor på 25 år. Av bra kvalitet. Men dom 2 som var skötta av noggranna människor med speciella rengöringsmedel var mycket sladdrigare och blev slitna fortare i vårt stökiga hus med hundar o ungar o kladd. Nu har vi en soffa som är äldre än barnen. Förra ägaren hade den i tvrummet i 22 år. Dom tyckte det var svårt att sälja den, nästan så dom blev rörda när den bars ut. Den har en reva i en söm. Annars i finfint skick, nu 25 år gammal. Mellan skinnsofforna hade vi en Miosoffa i från deras halvdyra sortiment. Den fick eldas upp efter 5 år. Nedsutten, skrynkliga dynor. Fläckig och full med sticksiga hundhår. Syrran har två sandbeiga skinnsoffor som hon älskat i över 15 år. Dom är verkligen superbekväma och cozy. Trots hundar katter o barnbarn är där inga fläckar.
 
Vad är det för rengöringskit?

Detta, fungerar så himla bra!
Impregnering och rengöring. Fungerar även till bilklädsel 😁
Jag hällde en halv redbull i sätet, såg ut som någon kissat ner sig 😅
Blev som nytt 🤩
IMG_20221126_095907.jpg
 
Har betat av 3 begagnade skinnsoffor på 25 år. Av bra kvalitet. Men dom 2 som var skötta av noggranna människor med speciella rengöringsmedel var mycket sladdrigare och blev slitna fortare i vårt stökiga hus med hundar o ungar o kladd. Nu har vi en soffa som är äldre än barnen. Förra ägaren hade den i tvrummet i 22 år. Dom tyckte det var svårt att sälja den, nästan så dom blev rörda när den bars ut. Den har en reva i en söm. Annars i finfint skick, nu 25 år gammal. Mellan skinnsofforna hade vi en Miosoffa i från deras halvdyra sortiment. Den fick eldas upp efter 5 år. Nedsutten, skrynkliga dynor. Fläckig och full med sticksiga hundhår. Syrran har två sandbeiga skinnsoffor som hon älskat i över 15 år. Dom är verkligen superbekväma och cozy. Trots hundar katter o barnbarn är där inga fläckar.
En av skinnsofforna jag sett ut är från Mio, var den du skrev om från Mio en skinnsoffa? 🤔
Vore det bättre att köpa en begagnad skinnsoffa än en ny tycker du alltså? 🤔
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp