Bukefalos 28 år!

Sofiero slottsträdgård

Thaliaste

Trådstartare
Någon som besökt Sofiero slottsträdgård? Jag funderar på att göra ett besök där i sommar, men när är bästa tiden att åka dit? Är trädgården värd att resa över halva landet för? Är den stor? Behöver man en hel dag för ett besök? Är slottet och restaurangen också värd ett besök när man ändå är där?

Berätta allt ni vet! :D
(Utom det som står på hemsidan, för det har jag redan läst...:p)
 
Jodå! Jag är oftast där på trädgårdsfesten i augusti, då skulle jag nog kunna avsätta en dag men det är ju för allmän trädgårdsshopping också. I fjol avbröts dumt nog shoppingen efter att jag hade åkt kollektivtrafik dit och alldeles för tidigt "råkat" handla på mig två bautakrukor Afrikas blå lilja, som jag inte orkade kånka runt på så länge sedan. I år ska jag satsa på mindre skrymmande inköp!

Det klart mäktigaste är ju att gå i ravinen under rhododendronblomningen som pågår nu men trädgården är i fint skick och sevärd när som helst, stora blomsterkvarter och fina dahlior bland annat. Jag är en nörd när det gäller guidade vandringar och tycker därför att det är självklart att ta en sådan på slottet också, restaurangen har jag inte varit på på länge men den har ett gott rykte. Möjligen om det är mer prisvärt att äta någon annanstans i Hbg men miljön är ju också värt något och den är topp på Sofiero.

De senaste veckorna har det varit vandringsteater där, vilket jag verkligen hade sett fram emot bland rhododendronblomningen. Men sedan har jag inte haft någon möjlighet och i kväll är det sista föreställningen - och nu är det slutsålt. :rage:

Om det är värt att resa över halva landet, tja, det beror ju lite på hur länge man vill gå och kika på allt och hur superträdgårdsfanatiker man är. Även om jag är mycket förtjust i trädgårdsevenemang och besöksträdgårdar så skulle jag föreslå att man kombinerar ett dags besök med något annat. Typ tura till Helsingör/en helg i Danmark eller - om du hade rest den här helgen - trädgårdsrundan med en massa öppna privata trädgårdar. Jag sitter just och drar upp planerna inför dagens trädgårdsrundtur, det blir nog inte Sofierobesök för min del idag men ska bli mycket trevligt!

Är du intresserad av köksträdgårdar så skulle du t ex lätt kunna kombinera ett besök på Sofiero med ett besök på Fredriksdals friluftsmuseum i Helsingborg som har mäktiga odlingar men också fina rosenkvarter. Det brukar vara rosdagar på Fredriksdal en helg i början på juli (i år 2-3 tydligen), det är mycket fint, en del trädgårdsföredrag och försäljningar samtidigt. Det skulle kunna vara ett bra tillfälle att slå ihop med besök på Sofiero.

(Och skulle du behöva en lokal trädgårdsfantast som guide, så finns det en här som sannolikt kommer att besöka både rosdagar och trädgårdsfesten på Sofiero :D )
 
Jodå! Jag är oftast där på trädgårdsfesten i augusti, då skulle jag nog kunna avsätta en dag men det är ju för allmän trädgårdsshopping också. I fjol avbröts dumt nog shoppingen efter att jag hade åkt kollektivtrafik dit och alldeles för tidigt "råkat" handla på mig två bautakrukor Afrikas blå lilja, som jag inte orkade kånka runt på så länge sedan. I år ska jag satsa på mindre skrymmande inköp!

Det klart mäktigaste är ju att gå i ravinen under rhododendronblomningen som pågår nu men trädgården är i fint skick och sevärd när som helst, stora blomsterkvarter och fina dahlior bland annat. Jag är en nörd när det gäller guidade vandringar och tycker därför att det är självklart att ta en sådan på slottet också, restaurangen har jag inte varit på på länge men den har ett gott rykte. Möjligen om det är mer prisvärt att äta någon annanstans i Hbg men miljön är ju också värt något och den är topp på Sofiero.

De senaste veckorna har det varit vandringsteater där, vilket jag verkligen hade sett fram emot bland rhododendronblomningen. Men sedan har jag inte haft någon möjlighet och i kväll är det sista föreställningen - och nu är det slutsålt. :rage:

Om det är värt att resa över halva landet, tja, det beror ju lite på hur länge man vill gå och kika på allt och hur superträdgårdsfanatiker man är. Även om jag är mycket förtjust i trädgårdsevenemang och besöksträdgårdar så skulle jag föreslå att man kombinerar ett dags besök med något annat. Typ tura till Helsingör/en helg i Danmark eller - om du hade rest den här helgen - trädgårdsrundan med en massa öppna privata trädgårdar. Jag sitter just och drar upp planerna inför dagens trädgårdsrundtur, det blir nog inte Sofierobesök för min del idag men ska bli mycket trevligt!

Är du intresserad av köksträdgårdar så skulle du t ex lätt kunna kombinera ett besök på Sofiero med ett besök på Fredriksdals friluftsmuseum i Helsingborg som har mäktiga odlingar men också fina rosenkvarter. Det brukar vara rosdagar på Fredriksdal en helg i början på juli (i år 2-3 tydligen), det är mycket fint, en del trädgårdsföredrag och försäljningar samtidigt. Det skulle kunna vara ett bra tillfälle att slå ihop med besök på Sofiero.

(Och skulle du behöva en lokal trädgårdsfantast som guide, så finns det en här som sannolikt kommer att besöka både rosdagar och trädgårdsfesten på Sofiero :D )
Åh jag hade gärna åkt 2-3 juli om ngn vill ha sällskap på det evangemanget.

Älskar rosor och grönsaker
 
Jodå! Jag är oftast där på trädgårdsfesten i augusti, då skulle jag nog kunna avsätta en dag men det är ju för allmän trädgårdsshopping också. I fjol avbröts dumt nog shoppingen efter att jag hade åkt kollektivtrafik dit och alldeles för tidigt "råkat" handla på mig två bautakrukor Afrikas blå lilja, som jag inte orkade kånka runt på så länge sedan. I år ska jag satsa på mindre skrymmande inköp!

Det klart mäktigaste är ju att gå i ravinen under rhododendronblomningen som pågår nu men trädgården är i fint skick och sevärd när som helst, stora blomsterkvarter och fina dahlior bland annat. Jag är en nörd när det gäller guidade vandringar och tycker därför att det är självklart att ta en sådan på slottet också, restaurangen har jag inte varit på på länge men den har ett gott rykte. Möjligen om det är mer prisvärt att äta någon annanstans i Hbg men miljön är ju också värt något och den är topp på Sofiero.

De senaste veckorna har det varit vandringsteater där, vilket jag verkligen hade sett fram emot bland rhododendronblomningen. Men sedan har jag inte haft någon möjlighet och i kväll är det sista föreställningen - och nu är det slutsålt. :rage:

Om det är värt att resa över halva landet, tja, det beror ju lite på hur länge man vill gå och kika på allt och hur superträdgårdsfanatiker man är. Även om jag är mycket förtjust i trädgårdsevenemang och besöksträdgårdar så skulle jag föreslå att man kombinerar ett dags besök med något annat. Typ tura till Helsingör/en helg i Danmark eller - om du hade rest den här helgen - trädgårdsrundan med en massa öppna privata trädgårdar. Jag sitter just och drar upp planerna inför dagens trädgårdsrundtur, det blir nog inte Sofierobesök för min del idag men ska bli mycket trevligt!

Är du intresserad av köksträdgårdar så skulle du t ex lätt kunna kombinera ett besök på Sofiero med ett besök på Fredriksdals friluftsmuseum i Helsingborg som har mäktiga odlingar men också fina rosenkvarter. Det brukar vara rosdagar på Fredriksdal en helg i början på juli (i år 2-3 tydligen), det är mycket fint, en del trädgårdsföredrag och försäljningar samtidigt. Det skulle kunna vara ett bra tillfälle att slå ihop med besök på Sofiero.

(Och skulle du behöva en lokal trädgårdsfantast som guide, så finns det en här som sannolikt kommer att besöka både rosdagar och trädgårdsfesten på Sofiero :D )

Dito. :love: Vi kanske får ihop till en liten Buketräff på Fredriksdal för trädgårdsfantasterna?

Åh det vore ju fantastiskt! :bump: Själv kan jag typ ingenting om växtlighet annat än att konstatera vad jag tycker är fint och inte. Men jag njuter av att gå runt och bara titta på allt vackert :love:

Trädgårdsfesten är tydligen i slutet på augusti, min semester är tyvärr slut då men jag ska fundera på om jag ska åka ner över helgen. Det är ju jubileumsår i år så det känns som ett bra år för ett besök :up:

Stort tack för dina tips! Rosdagarna i Fredriksdal är samma vecka som Falsterbo, så det skulle kunna gå att kombinera som Skåne-resmål. Jag har inget större intresse för kryddor (som det låter som att det ingår i en köksträdgård...?) men jag fullkomligen älskar rosor :love: Har dock ingen egen trädgård att shoppa till, så jag antar att rosorna finns att beskåda och lukta på även veckan innan eller efter helgen? Eller är de ditkörda...?
 
Rosorna växer och kan ses året om på Fredriksdal, rosdagarna är bara lagda när man sannolikt tänker sig att så många som möjligt blommar så mycket som möjligt. Och så att det är lite extra aktiviteter och föredrag och sånt.

Men nyss hemkommen från en ljuvlig eftermiddag med trädgårdsrundan i Nordvästskåne - vilka alldeles fantastiska privatträdgårdar det finns! - så kan jag konstatera att en hel del rosor börjat blomma redan.
 
Åh vad det låter härligt @Lillgrådis ! Synd att det är så långt bort, vad kul att få gå in i trädgårdar som annars inte är öppna...! Är det varje år?
 
Ja det är varje år i början på juni, några trädgårdar har jag besökt 4-5 gånger och tröttnar aldrig på och andra kan man kosta på sig att variera lite med.... lite som konstrundan. En kväll i oktober är det en annan lite mindre variant på trädgårdsrundan kallad "månskensrundan". I fjol var jag och besökte en sådan i Hov utanför Båstad. En helt magisk stilla och stjärnklar kväll med marschaller och lite belysning och poesi och lite musik från ett lusthus. Och så grusgångar med sittplatser lite varstans och något varmt att dricka medan man satt och lyssnade. Det ska jag absolut göra om i år om vädret är någorlunda. :love:
 
@Lillgrådis Åh, så härligt det låter! Bra att känna till inför kommande år :up: Konstrunda har jag varit på, ganska länge sedan nu men det var mycket trevligt.
 
Och jag blir sugen på att bli trädgårdsmästare, eller kanske ha ett litet trädgårdscafé med fantastiska smörgåsar och hembakta godsaker. :( Men jag får sträva efter att få ordning på trädgården så att jag kan visa upp den på trädgårdsrundorna när jag blir pensionär! Så kan jag då sälja hembakta rabarbermuffins och surdegsbröd med ägg och räkor och hemmaodlad sallad. :)
 
Och jag blir sugen på att bli trädgårdsmästare, eller kanske ha ett litet trädgårdscafé med fantastiska smörgåsar och hembakta godsaker. :( Men jag får sträva efter att få ordning på trädgården så att jag kan visa upp den på trädgårdsrundorna när jag blir pensionär! Så kan jag då sälja hembakta rabarbermuffins och surdegsbröd med ägg och räkor och hemmaodlad sallad. :)

Tricket är att ha en fin sjöutsikt, då fokuserar folk på den och inte den stökiga trädgården ;) :laugh:

Jag har varit till slottsträdgården en gång som ung tonåring och det var fantastiskt. Vi besökte också Norrvikens trädgårdar i Båstad som var ännu mer fantastiskt (semestrarna i Skåne bestod av arabhäststuterier, slott och trädgårdar :D).
 
Och jag blir sugen på att bli trädgårdsmästare, eller kanske ha ett litet trädgårdscafé med fantastiska smörgåsar och hembakta godsaker. :( Men jag får sträva efter att få ordning på trädgården så att jag kan visa upp den på trädgårdsrundorna när jag blir pensionär! Så kan jag då sälja hembakta rabarbermuffins och surdegsbröd med ägg och räkor och hemmaodlad sallad. :)

JA!! Jag kommer! :bump:
 
Någon som besökt Sofiero slottsträdgård? Jag funderar på att göra ett besök där i sommar, men när är bästa tiden att åka dit? Är trädgården värd att resa över halva landet för? Är den stor? Behöver man en hel dag för ett besök? Är slottet och restaurangen också värd ett besök när man ändå är där?

Berätta allt ni vet! :D
(Utom det som står på hemsidan, för det har jag redan läst...:p)
När Rododendron blommar rekommenderar jag definitivt, det är ju det de är kända för såvitt jag förstått.

Värd ett besök, säkert, men jag skulle inte resa över halva landet (fast jag är inte trädgårdsintresserad på den nivån heller). Har varit där några gånger men inträdet är lite väl saftigt för att besöka den varje år. Brukar sticka in i deras affär däremot som har gammeldags rosor.

Slottet vet jag inte om jag sett, restaurangen tror jag är vanlig. Skulle i så fall åka förbi Systrarna på skäret (fin trädgård, gammeldags perenner bakom huset, goda kakor) och Rut på skäret istället om jag ändå var där. Och så skulle jag åka förbi och titta på Krapperups slott (utsidan) och slottsträdgården där :) där är jag varje år, flera gånger.
 
Absolut värt ett besök, den är stor och vacker, var där när det ösregnade men det gjorde inget, åkte från halva landet för att komma dit. Blev många fina bilder
 

Liknande trådar

Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 730
Senast: Paddington
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 070
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 542
Senast: Gunnar
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 250
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp