Soleksem på vita ben

@TheRedLightning någonting åt det hållet, men inte alls så illa, mer som bild två och några få krustor som på första bilden.

Hade du något över honungen eller kletade du på som den var?
 
@TheRedLightning någonting åt det hållet, men inte alls så illa, mer som bild två och några få krustor som på första bilden.

Hade du något över honungen eller kletade du på som den var?
Det var någon sårsalva med honung i, minns tyvärr inte va den hette. Veterinären rekommenderade den, tror det funkar lika bra med helosan eller annan salva för sår. Viktigaste är nog tvätten.
 
Uppdatering; sockarna har hjälpt och hästen har inte blivit sämre, något ben har istället fått mindre besvär :) smörjer fortfarande som komplement.
@Rie

IMG_20190708_194430.jpg
 
Vi hade en ponny som brände av sig allt på alla fyra benen med höga strumpor + sin lykta. Det var p.g.a. vild/ falsk palsternacka som jag upplever inte många har koll på vad det är.
Tidiga år har hästar gått där utan relativt lite problem, mycket mark med lite växter, men han fixade inte det alls.
Vi har haft fruktansvärda problem i år på två fuxar m mkt vitt! Bränt sönder mular och mugg och rasp på alla ben! som fortfarande inte läkt på en av hästarna :( !! Hade ingen aning om Vildpalsternackan o precis som du upplever jag att folk inte känner till den. Den finns i MASSOR längs vägrenarna o sprider sig o fröar. Kontaktade trafikverket för att be dom putsa tidigare ! Får jag fråga hur ni läkte benen? Aloe fungerade bra på mularna upplevde vi. Smärtstillande också. Muggen kämpar vi m. Haft Ottomax i flera omg.
 
Hej! En fråga till er med fotosensibilitet... växer det bort på några av era hästar eller är detta för alltid återkommande på sommaren för era hästar?
 
Hej! En fråga till er med fotosensibilitet... växer det bort på några av era hästar eller är detta för alltid återkommande på sommaren för era hästar?

Det var jag som startade tråden 2019 och då vi hade problem, men 2020 minns jag inte att det var något speciellt. Dock är min hästs vita ben känsliga generellt liksom :)
 
Vi har haft fruktansvärda problem i år på två fuxar m mkt vitt! Bränt sönder mular och mugg och rasp på alla ben! som fortfarande inte läkt på en av hästarna :( !! Hade ingen aning om Vildpalsternackan o precis som du upplever jag att folk inte känner till den. Den finns i MASSOR längs vägrenarna o sprider sig o fröar. Kontaktade trafikverket för att be dom putsa tidigare ! Får jag fråga hur ni läkte benen? Aloe fungerade bra på mularna upplevde vi. Smärtstillande också. Muggen kämpar vi m. Haft Ottomax i flera omg.
Helt missat detta svar! Nu är det ju tyvärr något år sedan du gjorde inlägget.
Smärtstillande framförallt, vi använda zinksalva i så tjockt lager som möjligt. Fick såklart stå inne/ ev. gå ut på natten och är det började läka så var det solkräm på.
Det tog tyvärr nästan hela sommaren när det var ett faktum att han drabbats av fotosensibilitet. Han blev känsligare de kommande åren också, bytte såklart bete, men det var solhatt (som täcker mulen) med solkräm under.
Benen rakades och smörjdes med zinksalva, där var det inga problem året därpå, huden är ju mycket tunnare runt mule/ ögon, särskilt om det är rosa skinn runt om.
 
@Blyger Var det speciella sockar du använde eller klippte du till av vanliga strumpor? Detta är första sommaren med min rosa häst och det är stor skillnad på hans känslighet mot alla hästar jag nånsin haft🙈. Brände sönder nosen så fort vårsolen kom så smörjer med spf50 och han har nosnät. Men igår upptäckte jag muggkrustor på tre av fyra ben också. Kan var fotosensibilitet, kan vara solbränd. Vem vet. Men måste ha nåt skydd för honom och sockarna såg mycket smidigare ut än benskydd!
 
@Blyger Var det speciella sockar du använde eller klippte du till av vanliga strumpor? Detta är första sommaren med min rosa häst och det är stor skillnad på hans känslighet mot alla hästar jag nånsin haft🙈. Brände sönder nosen så fort vårsolen kom så smörjer med spf50 och han har nosnät. Men igår upptäckte jag muggkrustor på tre av fyra ben också. Kan var fotosensibilitet, kan vara solbränd. Vem vet. Men måste ha nåt skydd för honom och sockarna såg mycket smidigare ut än benskydd!

Vanliga herrsockar av billigaste storpack-sort :) de med ribbad resår upptill. Inbillar mig att de sitter bättre än helt släta.
 
Hej! En fråga till er med fotosensibilitet... växer det bort på några av era hästar eller är detta för alltid återkommande på sommaren för era hästar?
Om det kommit av alsikeklöver finns god chans att hästen inte drabbas om den inte får i sig just alsikeklöver kommande säsonger.

Min ponny fick nån konstig reaktion förra våren, redan i mars blev han "solbränd" på sin vita mule, såpass att vi såg huden spricka och sårvätska Stiga upp under en halvtimme vi var i hagen. Han svarade bra på veterinärens behandling men fick gå med uv-luva fram till oktober för att vara på säkra sidan. Var rätt säker på att problemet skulle blossa upp även i år men än så länge, peppar peppar, har han hållit sig fin. Pyttelite solbränna på en nosvinge nu efter de senaste heta dagarna, så det känns ju som att förra årets vallfoderskörd innehöll något som hans kropp reagerade på och han därför fick så otroligt kraftig fotosensibilitet.
 
Det här är en bra solkräm! Jag har den till gamla ärr som min häst har på benen, lägger sig som en hinna så det försvinner inte direkt. Inte ens av vatten.
6361A256-A20C-4766-8FCA-B5F00ECCCD10.jpeg


Edit. Bra att jag kollade hur gammal tråden var🙈
 
Hej! En fråga till er med fotosensibilitet... växer det bort på några av era hästar eller är detta för alltid återkommande på sommaren för era hästar?
Har fått det på en häst på ett bete där vi hittade pyttelite johannesört. Hela sommaren var hon känslig men sedan har det inte varit några problem åren efter det.
 

Liknande trådar

Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 761
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 766
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Min nuvarande rakapparat som jag använder främst till ben och bikinilinjen tar liksom inte bort allt. På benen är det nästan alltid små...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Lillefrun
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 305
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp