Solo comb från hööks.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Grevinnan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 964
G

Grevinnan

Är det någon som har en sån???
Plus och minus...
Hur gör ni som ska korta manen på era pållar och som inte rycker den av en eller annan anledning.

Sv: Solo comb från hööks.

Jag har den vanliga klassiska varianten av trimkniv med trähandtag.
Klipper först med sax och sedan tar jag med trimknviven tills det inte ser klippt ut längre ;)

Använd inte solo comben. Min häst hatar att få manen ryckt och glad i hågen började jag använda en solo comb. OK när det var nygjort men när de korta stråna började växa ut stod manen som en kvast. Det har nu gått ett år sedan jag använde den sist och manen har äntligen lagt sig igen. Så jag rekommenderar det inte.

Jag har alltid ryckt manen på min, men hon tycker inte om det... Sen fick jag ett tips av nån här på Buke att man kan kamma manen på fel sida halsen och sen klippa. Manen ser ryckt ut, det blev faktiskt jättebra. Man måste bara vara noggrann och inte ta för mycket. Sen tog jag det sista med trimkniv, hästen var nöjd och glad hela tiden...

Thera>> Det måste jagf prova, min darling hatar verkligen att få manen ryck, och jag förstår honom, ajaj :crazy:

Jag har en solocomb och jag tycker den funkar jätte bra på min häst! Hon hatar och bli ryckt, och med solocomben tycker jag manen ser fin ut! Min häst har iofs tunn man, så jag kan tänka mig att på en häst som har tjockare man blir det kanske spetigt och fult när manen börjar växa ut. Men jag är hur nöjd som helst med min solocomb! Flinar för mig själv varje gång jag använder den eftersom det är så lätt och blir så fint! :)

Nu ska jag både gå emot övriga i tråden och sticka ut hakan lite : man ska RYCKA manen, det är det enda som verkligen blir snyggt ! Alla andra förenklings-verktyg blir bara fult.
Kan man inte får man be om hjälp eller lära sig, hatar hästen det får man vänja den eller bremsa den :devil:
Blev "lurad" att använda solocomb på min häst en gång, och den åkte ut efter ett 'klipp' fy vad fult det blev !

Jag måste säga att jag har ingen lust att plåga en häst i över en timme bara för utseendets skull. Och att till och med ta till bremsen för att kunna rycka häststackarn är ju absurt! Då är det bättre att låta manen vara.

Använder du rätt teknik syns ingen skillnad, och dessutom har du en glad häst efteråt....

Thera skrev:
Jag måste säga att jag har ingen lust att plåga en häst i över en timme bara för utseendets skull. Och att till och med ta till bremsen för att kunna rycka häststackarn är ju absurt! Då är det bättre att låta manen vara.

Använder du rätt teknik syns ingen skillnad, och dessutom har du en glad häst efteråt....

Håller med! :bow: Går att få det lika snyggt ändå! Utan att behöva pina hästen :crazy:

domino skrev:
Håller med! :bow: Går att få det lika snyggt ändå! Utan att behöva pina hästen :crazy:

ABSOLUT! Jag klipper min hästs man, den är jättetunn och han är enormt öm. Dagarna efter ser det lite lustigt ut (spikrak kant lixom), men det växer fort ut. Ska man iväg, t.ex. på tävling får man väl klippa med lite framförhålling.

Och kolla på topphästarna i hoppning, där ser manarna verkligen klippta ut.

Kan det ha varit jag som tipsat dej om det?

Hur gör man med denna solocomben ? Har funderat på att köpa en men vill först veta hur man gör. Kan någon vara snäll och berätta ?

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Rycka manen tips

För er som har hästar som inte gillar att få sin man ryckt har jag ett litet tips som kanske hjälper?

Min egen häst tycker inte alls om att rycka manen. Han skakar med huvudet oavbrutet hela tiden så det tar en evighet att få den ryckt.
Försökte vara försiktig, försökte rycka snabbt och få det ur världen och höll på med olika knep men det blev inte bättre.
Sen ryckte jag manen en dag i sommras och fick massa ryckt man (alltså småhår) under linnet...(linne=inte bra! :smirk: )
DÅ kom jag på att det kliar nåt FRUKTANSVÄRT och STICKS med dessa tagelhår på sej!!
Numera borstar jag halsen efter varje ryck och vips har jag en häst som står still och njuter av att blir ryckt i manen! Eftersom det var alla stickande små tagelhår han ville vifta bort!
Visst, de första gångerna skakade han på huvet bara han såg trimkniven och skakade på huvet bara för sakens skull. Men det blir alltid mindre och mindre trassel nu när det inte sticks längre.
Och vad kan man vänta sej efter att det gjort så i 12 års tid?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
736
Senast: Masse
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
919
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp med diarré?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈