Solskydd för ansiktet

Bukefalos 30 år!

ICA har en solkräm för ansiktet som jag gillar, på mig sjunker den in bra :) Lätt att köpa och inte superdyr!

Jag använder Paulas Choice Resist Skin Restoring Moisturizer med spf 50 på morgonen. Tycker att den sjunker in snabbt i huden, smörjer in den och det går max någon minut innan jag kan sminka mig ovanpå.
Den har en ganska krämig konsistens dock, men fungerar bra för min blandhy.

Jag använder ACO Sun mattifying face fluid (faktor 50), en av få som jag vare sig blir kladdig eller får finnar av. Jag har fet hy som reagerar på solsken med att mångdubbla fettproduktionen (och därmed finnarna), så försöker komplettera med solhatt om jag behöver vara ute mycket.

Har samma känslighet. Så himla drygt. Tycker moussen från EVY är helt ok, i alla fall i förhållande till motståndet att testa flera. Tillräckligt för att jag ska använda den i alla fall och ett lypsyl med solskydd från Ica.

Vill tacka så mycket för denna tråden!! Min mousse från EVY la helt plötsligt av och ville inte komma ut ur flaskan så jag fick nog och beställde typ 5 olika utifrån denna tråden och andra tips. Hittade hela TRE jag nästan GILLAR att använda! Och de andra tyckte en kollega var helt ok att ta över. Insåg att jag också är känslig för hur de doftar men inte av parfymerade per se (favoriten doftade mycket tycker jag men inte äckligt). Känslan på huden var ändå mycket bättre med de flesta än jag vågade hoppas på.

Så nu äntligen använder jag solskydd så gott som alltid när jag är ute på dagtid, tack @Hazel o bästa buke 💛

Detta blev favoriten:
1781273170744.webp

Vill tacka så mycket för denna tråden!! Min mousse från EVY la helt plötsligt av och ville inte komma ut ur flaskan så jag fick nog och beställde typ 5 olika utifrån denna tråden och andra tips. Hittade hela TRE jag nästan GILLAR att använda! Och de andra tyckte en kollega var helt ok att ta över. Insåg att jag också är känslig för hur de doftar men inte av parfymerade per se (favoriten doftade mycket tycker jag men inte äckligt). Känslan på huden var ändå mycket bättre med de flesta än jag vågade hoppas på.

Så nu äntligen använder jag solskydd så gott som alltid när jag är ute på dagtid, tack @Hazel o bästa buke 💛

Detta blev favoriten:
Visa bifogad fil 186537

Det är intressant hur olika man är för jag köpte med denna och gillade inte den ALLS. Ser ut som jag hällt olja i ansiktet en bra stund efter och efter det ser det ok ut men känns otroligt oljigt. Har köpt denna istället och tycker den är helt ok, är lite orolig att SPF kanske inte är lika säker på en så billig produkt. Men det är ju bättre än att inte ta på nån alls för man tycker det känns så obehagligt

Bifogade filer

• Screenshot_2026-06-20-10-50-12-190_com.android.chrome.webp
    Screenshot_2026-06-20-10-50-12-190_com.android.chrome.webp
    49,1 KB · Visningar: 34
Jag HATAR solskydd men min pappa har också fått ta bort massor av fläckar så jag vet att jag borde bli bättre på det. Mitt största problem är dock ansiktet, till kroppen har jag hittat en spray med högt skydd som jag står ut att ha men i ansiktet tycker jag det känns otroligt obehagligt och oljigt. Förra året provade jag också ett stift, tänkte det kunde kännas lättare att använda än kräm som jag tycker är obehagligt att använda i ansiktet pga hur fet huden blev direkt (har autism och hade aldrig använt lotion i ansiktet tex) för att vara mer besvärlig klarar jag dessutom inte att ha på mig varken keps eller hatt...

Finns det något solskydd som inte får den där obehagliga oljiga känslan? jag tror stift hade funkat bäst men det jag provade va verkligen hemskt, oljan försvann inte ens efter jag tvättat ansiktet. Jag solar generellt inte men speciellt nu på våren är jag ute mycket i trädgården och märker jag får mycket sol i ansiktet
Jag hatar alla krämer men denna står jag ut med.
IMG_5090.webp
IMG_5090.webp

K-beauty: https://glowid.se/collections/solskydd-2?sort_by=price-ascending (leta runt efter bättre priser men det där är en bra samling av vad som finns)

Jag har supertorr och superkänslig hud och älskar Cosrx Ultra Light Invisible, Beauty of Joseon, https://www.apotea.se/beauty-of-joseon-relief-sun-rice-probiotics-spf-50-50-ml , samt Dr Ceuracle Hyal Reyouth Moist Sun.
@Hazel Beauty of Joseon som tipsas om är även mitt tips. Drar in i huden direkt och man blir varken vit, glansig eller får en hinna på huden.

Det är intressant hur olika man är för jag köpte med denna och gillade inte den ALLS. Ser ut som jag hällt olja i ansiktet en bra stund efter och efter det ser det ok ut men känns otroligt oljigt. Har köpt denna istället och tycker den är helt ok, är lite orolig att SPF kanske inte är lika säker på en så billig produkt. Men det är ju bättre än att inte ta på nån alls för man tycker det känns så obehagligt

Eller hur!! Och nu med två varma dagar i sträck med behov av solskydd så inser jag att jag gillar Nivean när jag inte riskerar att bli svettig (blir lätt välsigt torr på kinderna) men denna nedan är betydligt skönare och mindre oljig när det är såhär varmt, ser fräschare ut nu än när jag haft vanlig ansiktskräm osv bara!:

Jag hatar alla krämer men denna står jag ut med.
Visa bifogad fil 186933Visa bifogad fil 186933

La Roche Posay Anthelios körde jag också med en längre tid och trodde den var den bästa för min extremt feta hud även om den inte var optimal den heller. Dock är Beauty of Joseon mycket bättre för mig. Nu har jag köpt en ny variant Relief sun Aqua Fresh som också är jätte bra. Evys mousse och Acos mattifying face fluid kommer inte i närheten och nog inte Anthelios heller.

Sen har Beauty of Joseon ett stift som är otroligt. Huden känns alldeles len utan en tillstymmelse till kladd som är bra att bättra på med under dagen.

Sen har Beauty of Joseon ett stift som är otroligt. Huden känns alldeles len utan en tillstymmelse till kladd som är bra att bättra på med under dagen.
Åh det visste jag inte! Har tänkt att det är smidigt med stift för att bättra på. Även om jag också är förtjust i diverse mistar för att bättra på under dagen.

La Roche Posay Anthelios körde jag också med en längre tid och trodde den var den bästa för min extremt feta hud även om den inte var optimal den heller. Dock är Beauty of Joseon mycket bättre för mig. Nu har jag köpt en ny variant Relief sun Aqua Fresh som också är jätte bra. Evys mousse och Acos mattifying face fluid kommer inte i närheten och nog inte Anthelios heller.
Ska prova joseon nästa gång jag köper tror jag. Vill verkligen använda upp det jag har men det är så svårt att använda nåt som känns obehagligt

Vilken Joseon köper du? Den jag blev tipsad av är den med blått lock. Den är dock så himla mycket dyrare så jag får nog prova den "vanliga"

Ska prova joseon nästa gång jag köper tror jag. Vill verkligen använda upp det jag har men det är så svårt att använda nåt som känns obehagligt

Vilken Joseon köper du? Den jag blev tipsad av är den med blått lock. Den är dock så himla mycket dyrare så jag får nog prova den "vanliga"
Jag har haft den vanliga men nu köpte jag den som har blå kork. Det är den som är den där " aqua fresh" varianten. Det är inte jätte stor skillnad mellan dem även om jag tycker att den är bättre.

Jag HATAR solskydd men min pappa har också fått ta bort massor av fläckar så jag vet att jag borde bli bättre på det. Mitt största problem är dock ansiktet, till kroppen har jag hittat en spray med högt skydd som jag står ut att ha men i ansiktet tycker jag det känns otroligt obehagligt och oljigt. Förra året provade jag också ett stift, tänkte det kunde kännas lättare att använda än kräm som jag tycker är obehagligt att använda i ansiktet pga hur fet huden blev direkt (har autism och hade aldrig använt lotion i ansiktet tex) för att vara mer besvärlig klarar jag dessutom inte att ha på mig varken keps eller hatt...

Finns det något solskydd som inte får den där obehagliga oljiga känslan? jag tror stift hade funkat bäst men det jag provade va verkligen hemskt, oljan försvann inte ens efter jag tvättat ansiktet. Jag solar generellt inte men speciellt nu på våren är jag ute mycket i trädgården och märker jag får mycket sol i ansiktet
Ren har ett fysiskt skydd.
https://www.apotea.se/ren-clean-skincare-clean-screen-mineral-spf-30-face-sunscreen-50-ml

Haken är att den inte alls är oljig men ligger som ett lager som man svettas under, :( men om man inte svettas så mycket så kanske, den är i alla fall inte oljig.

Den har också fördelen att inte döda vattenlevande organismer så den är ok på alla stränder.

Nu har jag hittat! Denna håller mot svett och ser inte glansig ut oavsett. Ligger inte som en hinna heller och det är inget problem att lägga på fler lager. Om man redan har torr hud tror jag inte den är så behaglig men för mig som alltid är lite oljig är den toppen. Fanns för hyfsat pris på Normal just nu

Bifogade filer

• Screenshot_2026-06-30-20-21-36-222_com.android.chrome.webp
    Screenshot_2026-06-30-20-21-36-222_com.android.chrome.webp
    18,3 KB · Visningar: 62
Ja till ansiktet tycker jag om:

Garnier Ambre Solaire Super UV Over Makeup Protection Mist with Hyaluronic Acid SPF50+ 75 ml​

Till kroppen:

NIVEA SUN Protect & Dry Touch Sun Mist SPF30 200 ml​

Jag grundar alltid mer kräm och sedan använder jag mist för att bättra på.
Den till kroppen ska jag kolla på, tack!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka