Solskydds faktor

C

Cronis

Min häst är ju lite känslig för solen, å jag har märkt att han får lite sol eksem på mule.
Ska köpa HelosanSol.

Jag har aldrig haft en häst tidigare med samma "problem", så hur mycket behöver man smörja? Hur tjockt?
Och eftersom det sitter på mulen, hur länge sitter det kvar, iom att han äter gräs/dricker osv. Jag är i stallet nästan varje dag, nu går han på bete, så jag rider inte varje dag, men stall ägaren ser till honom, å så. Han har semester från mig :D :angel:
Kan ju be henne smörja dom dagarna jag inte är där, annars.

Men hur gör ni?
Och vad har ni för kräm? Har ni helosan eller nån annan?
 
Sv: Solskydds faktor

Cronis skrev:
Min häst är ju lite känslig för solen, å jag har märkt att han får lite sol eksem på mule.
Ska köpa HelosanSol.

Jag har aldrig haft en häst tidigare med samma "problem", så hur mycket behöver man smörja? Hur tjockt?
Och eftersom det sitter på mulen, hur länge sitter det kvar, iom att han äter gräs/dricker osv. Jag är i stallet nästan varje dag, nu går han på bete, så jag rider inte varje dag, men stall ägaren ser till honom, å så. Han har semester från mig :D :angel:
Kan ju be henne smörja dom dagarna jag inte är där, annars.

Men hur gör ni?
Och vad har ni för kräm? Har ni helosan eller nån annan?
Helosan Sol är bara solskyddsfaktor 8,för mesigt!:smirk:
Jag har köpt en bra solskyddskräm för människa med solskyddsfaktor 25 o vattenfast,hittade ingen med högre..
Den funkar bra på min hästs lilla rosa mule.:p
Jag smörjer in på morronen,och även kväll om jag kommer ihåg.

Bättre investera i en med hög faktor,sen kan man ju dela tub med pållen om man själv skall typ ut på sjön, jag blir också lätt röd om näsan..:rofl:

Fast jag har tur min häst har bara en liten ruta på näsan..tur man inte har häst med stor bläs,vilket smörjande..:angel:
 
Sv: Solskydds faktor

Fast det är ju skillnad på soleksem och soleksem.
Min häst är liiiiiiite narig. Sen finns det dom som har stora sår.
 
Sv: Solskydds faktor

Jag använder Helosan Sol på min rosamulade häst. Han har inte riktigt eksem utan han blir lite lätt bränd/narig. Jag smörjer in nästan avrje dag, hoppar över ibland. Jag ser till att smörja in det i huden, lägger inte ett tjockt lager. Det räcker med solfaktor 8 för honom, och han har så fin mule så :D
 
Sv: Solskydds faktor

Skriver som jag skrev i en annan tråd.

Om hästen har flughuva/grimma på sig i hagen,sy på en tyglapp på "nosremmen" som hänger ner och skyddar mulen.
Slut på kludd med solskyddsfaktorn och missade soliga dagar.
 
Sv: Solskydds faktor

amkm skrev:
Skriver som jag skrev i en annan tråd.

Om hästen har flughuva/grimma på sig i hagen,sy på en tyglapp på "nosremmen" som hänger ner och skyddar mulen.
Slut på kludd med solskyddsfaktorn och missade soliga dagar.
Smart!Att jag inte tänkt på det förut..:o :angel: de e mkt nu..:D
Fram med lilla sylådan,lördagspyssel!:bow:Tack för tipset!:idea:
 
Sv: Solskydds faktor

amkm skrev:
Skriver som jag skrev i en annan tråd.

Om hästen har flughuva/grimma på sig i hagen,sy på en tyglapp på "nosremmen" som hänger ner och skyddar mulen.
Slut på kludd med solskyddsfaktorn och missade soliga dagar.

Jag har gärna inte grimma på i hagen, stor risk för att hästen fastnar, och får skav av grimman, iom att dom nu går på bete är risken ännu större eftersom det är mera objekt i beteshagarna i en vanlig rasthage.
 
Sv: Solskydds faktor

Skav av grimman är ganska lättfixat o där man sätter fast haken, kan man sätta en nyckelring som lätt går sönder om hästen fastnar.

Mössa är dock bäst.
 
Sv: Solskydds faktor

helson sol sitter ju bara kvar i 5 minuter :crazy:
använder solskydd från apoteket en blå tub med solskyddsfaktor 25, ganska tjock konsistens o den är vattenfast, sitter kvar hela dagen :)
 
Sv: Solskydds faktor

Bison skrev:
helson sol sitter ju bara kvar i 5 minuter :crazy:
använder solskydd från apoteket en blå tub med solskyddsfaktor 25, ganska tjock konsistens o den är vattenfast, sitter kvar hela dagen :)

Ja jag har ju inte behövt solskydd tidigare, så jag vet inte va jag ska använda. Jag vet bara att vänner å bekanta haft helosan till deras vita mular.

Ska kolla på apoteket.
 
Sv: Solskydds faktor

gör så, jag är jättenöjd iaf.
Blir inte så stor prisskillnad heller eftersom man inte bhöver smörja på lika mkt o ofta.
 
Sv: Solskydds faktor

Niva Sun children formligen vräker jag på mina hästars rosa nosar;) Funkar utmärkt:D
 
Sv: Solskydds faktor

Min herre får inte eksem han blir bara 'solbränd', dvs som när en annan lallar i solen. Först blir det rött, sen flagar det och i sinom tid blir man brun.

Jag använder helosan sol, kletar på tjockt lager på morgonen. Aldrig klockat hur länge det sitter kvar, men är ju borta när han kommer in (han hjälper nog till att klia bort det med misstänker jag, han tycker det är supermanligt med grisrosa bränd mule och att solskydd är för bögar eller nåt :devil: Avskyr när jag smörjer in mulen)
 
Sv: Solskydds faktor

Min ponny kan få fruktansvärda soleksem på mulen ibland, och det som hjälper bäst då är hydrokortisonsalva! Eksemen & såren är borta på 2 dagar! Funkar kanon. Annars brukar jag använda vanlig solkräm med hög solskyddsfaktor.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Hästvård Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :) Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång...
Svar
0
· Visningar
883
Senast: phie
·
Hästvård Jag har för fyra dagar sedan sålt en häst som äter och dricker mycket dåligt i sitt nya hem. Köparen gör det hon kan men hästen ratar...
Svar
17
· Visningar
1 945
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp