Som vuxen ser man livet med andra ögon?

Mamma tvingade mig att låsa en vettig linje på gymnasiet och i slutändan slapp jag komvux, när jag kom på vad jag ville plugga. Det är jag tacksam över.

Pappa lärde mig aldrig sitt hemspråk. Det tycker jag är tråkigt.
 
Jag är tacksam över att jag fått med mig en bra matkultur, ett naturintresse och en internationell bekantskapskrets från mina föräldrar.

Det som var dåligt var att jag fick ta för stort ansvar för tidigt. Jag var inte alls redo. Jag kommer göra mitt bästa för att curla mitt ege barn mer nu när jag ska bli förälder.
 
Som vuxen:
Vad är du tacksam för att dina föräldrar tvingade dig till som barn?
Vad hade du önskat att dina föräldrar tvingat dig till som barn?

1: Att de "tvingade" mig att plugga vidare efter gymnasiet.
2: Önskar att de hade tvingat mig att ha tandställning.
 
Jag blev aldrig tvingad till något av mina föräldrar vilket jag är tacksam för. Jag tycker att jag har fått med mig bra värderingar hemifrån och jag hoppas att jag för det vidare till nästa generation. Jag är också tacksam för att de alltid stöttat mina beslut i livet. Det har de alltid gjort. Det har ibland gått fel men jag har aldrig behövt höra något om "om du bara hade lyssnat på oss...".
 
Som vuxen:
Vad är du tacksam för att dina föräldrar tvingade dig till som barn?
Vad hade du önskat att dina föräldrar tvingat dig till som barn?

Inget, inget. Det var mycket tvingande och det hade varit behagligare för alla om det gått till på annat sätt. Även de tilltvingade saker som blev behagliga i slutändan (ex fjällresor), de hade en bitter eftersmak pga tvånget.
 
Inte tvingad men...
*Fick klara saker på egen hand; t ex ville jag till stallet 12 km bort var det bara att ta fram cykeln. Hade jag tråkigt fick jag hitta på något att göra osv. Blev tvingad att städa mitt rum, annars fick jag ingen veckopeng. Tråkigt, men vettigt. Hade ju ett val.
*Jag är ganska tacksam över att inte ha blivit curlad när det gäller skolan. Läxor skulle göras, gnälla på lärarna gick inte hem, stanna hemma kom inte på tal om man inte hade feber eller mega-mensvärk. Tänkte välja lättare linje/lättare mattekurs i skolan men det kom heller inte på tal - det är jag glad för idag. Jag hade inga svårigheter, var bara lite lat vilket min kära mor insåg.
 
Intressant tråd!

Jag är glad över att kunskap och tänkande var en så naturlig del av min uppväxt, att man kollar upp saker man undrar över, läser mycket, löser korsord, osv. Men det var inte ett tvång. Tvång tycker jag möjligen ska användas till det som är nödvändigt för att ett barn ska klara sig i framtiden, typ grundläggande ekonomi och lite hushållskunskap.
 

Vad är du tacksam för att dina föräldrar tvingade dig till som barn?

Ingenting, dom var rätt "slappa"

Vad hade du önskat att dina föräldrar tvingat dig till som barn?

jag önskar att dom hade sagt åt mig att ta t.ex ta reda på disken efter maten, man kan inte helt plötsligt kräva det när barnet är 16 år, då blir det helt plötsligt väldigt jobbigt, bättre att det blir en naturlig del att hjälpa till redan när man är liten.
Många saker, önskar att dom hade stöttat mig att plugga hårdare än bara "godkänt" särskilt på gymnasiet. Jag önskar att dom hade pratat med mig mer om vad jag ville jobba som när jag blev vuxen och resonerat kring hur jag skulle ta mig dit.

Jag önskar att dom hade sparkat ur mig tidigare ur boet och därmed blivit tvungen att ta tag i mitt liv (jobb eller plugg)
 
Jag blev aldrig tvingad till något, tack och lov.

Men jag önskar att mina föräldrar lärt sig ordet nej. Att de hanterat det på 2000-talet så totalförbjudna begreppet gränser på ett bättre sätt. Jag hade mått bättre senare i livet om jag fått sådana (så skjut mig :cool:)
 
Jag önskar att mina föräldrar tvingat mig att säga ja till tandställning. Det var ett alldeles för svårt beslut för mig att fatta och jag gjorde det på helt fel grunder. Där hade jag behövt en förälder som klivit in och tagit över.
 
Hm, vet inte om jag blev tvingad till så mycket. Mer än att mamma tvingade mig att fortsätta med hoppträningarna i 3 månader innan jag fick sluta efter att jag ramlat av och ville sluta hoppa. 3 månader senare var ju hoppning det roligaste som fanns.

Just ja, blev också tvingad att sluta umgås med ett gäng "vänner" på högstadiet. Inte så kul just då men tacksam för det idag med tanke på vad det gänget hamnade i för problem.

Men jag är väldigt glad att jag fått lära mig att föra mig, tex vad gäller bordsskick osv.
 
Vad är du tacksam för att dina föräldrar tvingade dig till som barn?
Det enda jag kan minnas att jag tvingades till var att gå i musikskolan (jag fick välja vilket instrument att spela utöver piano men lära mig spela skulle jag) och att ta hand om mina egna djur. Jag är idag glad över mitt musikintresse även om jag inte kan spela piano för fem övre och det skulle ta ett bra tags övande för att få flöjten att låta vettigt. Frågan är om jag hade spelat nåt och/eller haft intresset ändå, det vet man ju aldrig.

Vad hade du önskat att dina föräldrar tvingat dig till som barn?

Inget. Däremot önskar jag att de hade kunnat övertyga mig att spela mer mellan lektionerna och att fortsätta spela efter jag blev gammal nog att få välja själv. Jag tyckte att musiken tog för mycket tid från stallet. Tvång hade jag däremot inte reagerat väl på och det kan ha med tvånget att göra att jag var så motstridig att öva mellan piano/flöjtlektionerna.

Jag är däremot väldigt glad över de erfarenheter och möjligheter jag har fått liksom min uppfostran vad gäller bordsskick, allmänt uppförande och annan allmänbildning av det slaget.
 
Jag är glad att mina föräldrar tvingade mig att flytta hem igen när jag hade min första lägenhet.
Killen jag hängde ihop med då var allt annat än bra för mig, hade spritproblem och hade misshandlat tidigare tjejer. Han slog aldrig mig men fick en flygtur nedför en trapp en gång. Jag kan inte säga säkert huruvida jag ramlade på eget bevåg eller ej, men jag misstänker starkt att han hade med det att göra. Jag flög verkligen framåt och ner för trappen och han gick bakom mig. Men det var under en fest och ingen var nykter, inte heller jag så minnet är luddigt. Läskigt att tänka på nu.
Det var bara ungdomar sas i det huset, så det festades ganska ordentligt och mina föräldrar fick nog och flyttade helt enkelt hem mig. Jag hade inget att säga till om då och idag är jag tacksam för det. Vem vet var jag hamnat annars?
Men då var jag ju hur förbannad som helst såklart.

Kan önska att de propsat på tandställning, då hade mina tänder varit betydligt finare idag.
 
Mina föräldrar tvingade mig inte till någonting, men jag är tacksam över att de låtit mig ta lagom mycket ansvar, uppfostrat mig till att tro på mig själv och uppmuntrat mig till att bli det JAG ville, låtit mig få pröva mina egna vingar och göra min grej, även när det inte sammanfallit med deras önskan. Jag är också tacksam över att ha fått växa upp i en familj där min åsikt alltid räknats, där vi alltid diskuterat allting.

Jag önskar att de hade satt mig i simskola och tvingat dit mig. Jag kan visserligen simma, men är fortfarande rädd för att få huvudet under vatten och känner mig aldrig bekväm i bad- och vattensituationer.
 
Jag önskar att mina föräldrar tvingat mig att säga ja till tandställning. Det var ett alldeles för svårt beslut för mig att fatta och jag gjorde det på helt fel grunder. Där hade jag behövt en förälder som klivit in och tagit över.

Just ja, det blev jag tvingad till. Eller, tvinga är för starkt men jag hade en mycket viljestark mor och själv var jag inte så stark. Så efter mycket gråt och skrik gick jag med på att a) dra ut sex tänder :(( b) ha räls i två år, både uppe och nere. Idag är jag tacksam över det, och det var faktiskt inte så farligt.
 
Den här tråden känns lite som Vilka regler har ni i era förhållanden? Eller vad den nu hette. Ordet regler gjorde att ingen hade några regler. Här verkar ordet tvinga göra att ingen blivit tvingad. :D

Men @Karfitsa, inget illa ment, jag är bara intresserad - är inte det här väldigt nära tvång alltihop?

Inte tvingad men...
*Fick klara saker på egen hand; t ex ville jag till stallet 12 km bort var det bara att ta fram cykeln. Hade jag tråkigt fick jag hitta på något att göra osv. Blev tvingad att städa mitt rum, annars fick jag ingen veckopeng. Tråkigt, men vettigt. Hade ju ett val.
*Jag är ganska tacksam över att inte ha blivit curlad när det gäller skolan. Läxor skulle göras, gnälla på lärarna gick inte hem, stanna hemma kom inte på tal om man inte hade feber eller mega-mensvärk. Tänkte välja lättare linje/lättare mattekurs i skolan men det kom heller inte på tal - det är jag glad för idag. Jag hade inga svårigheter, var bara lite lat vilket min kära mor insåg.
 
Vad är du tacksam för att dina föräldrar tvingade dig till som barn?
Att uppföra oss mot andra människor tex tacka för maten. Samt ta ansvar för de djur vi skaffade oss.

Vad hade du önskat att dina föräldrar tvingat dig till som barn?

Att sköta skolan, jag och mina syskon gjorde som vi vill med skolan och ingen har av oss har gått gymnasiet. Jag och äldre syster jobbar, men vår 26 årige lillebror har inte haft ett jobb i sitt liv då vi är inpränta med att socialen betalar. Man behöver ingen utbildning eller jobb.
 
Vad är du tacksam för att dina föräldrar tvingade dig till som barn? Inget de tvingade mig till är något att vara tacksam över
Vad hade du önskat att dina föräldrar tvingat dig till som barn? Att de hade insett sin inkompetens och tvingat mig flytta till någon som var snäll mot mig.
 
Den här tråden känns lite som Vilka regler har ni i era förhållanden? Eller vad den nu hette. Ordet regler gjorde att ingen hade några regler. Här verkar ordet tvinga göra att ingen blivit tvingad. :D

Men @Karfitsa, inget illa ment, jag är bara intresserad - är inte det här väldigt nära tvång alltihop?

Njae - valet fanns ju, i alla fall beträffande fritiden (cykla till stallet eller stanna hemma). Skolan - där tvingades jag, men å andra sidan var väl inte motståndet så stort heller. Jag insåg nog redan då att de hade rätt.
 

Liknande trådar

Samhälle För jag fattar inte. Om en 15-åring begår ett grovt kan man inte dömas till fängelse om jag har fattat det rätt för då ä man inte vuxen...
Svar
8
· Visningar
1 018
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 154
Senast: Ramona
·
Mat Vad finns det för hjälp att få som vuxen/medelålders med selektiv ätstörning. Har varit inne på 1177 där selektiv ätstörning tas upp...
2
Svar
23
· Visningar
2 920
Senast: manda
·
Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp