Tomatsoppa-utfyllnad

Är det egen tomatsoppa du gör? Jag brukar göra en på färdiga röda linser, morot och saffran. Passar även bra att ha rotselleri i efter orginalreceptet, men jag gör oftast av det jag har hemma. Chili är ett måste att ha i.
Jag vill helst ha ostmacka i ugn till.

Annars säger jag också zucchini! Jag skär ofta bort lite av det vita i mitten (jag delar den på längden och skär bort ett v innan jag hackar den). Då blir den krispig.
 
Tomatsoppa gillar jag med olivolja, basilika och rostade frön på. Samt att röra ner kvarg/ricotta/ost i själva soppan. Hållver även med att jag vill ha ostgratinerad smörgås till!!!
 
Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet att en del fått tomatsoppa och makaroner, men det fick som tur var aldrig jag) och jag har lyckats föra över min kärlek för tomatsoppa och ris till mina barn så vi har alltid ätit det så, men nu i kväll slog det mig, kanske för att jag är sugen och hungrig på något utan att förstå vad- vad kan man fylla ut soppan med utöver ris (EJ makaroner/pasta)? Vad för kött? Grönsaker? Linser och bönor har jag inte och är nog inget fan av eftersom jag inte har lagat sådan mat och inte har sådana varor hemma, men vad finns det annars? Eller finns det något med linser eller bönor som är trevligt så att jag skulle drista mig till att testa kanske?

Hur äter ni er tomatsoppa? Eller äter nig inte det alls? Hur åt ni den i skolan?

Mamma brukar säga att hon aldrig ätit tomatsoppa någonsin och aldrig i livet skulle testa för hon kan inte tänka sig att det är gott. jag brukar svara henne att hon VERKLIGEN har missat en enkel och god rätt där och hon som tvingade oss barn att smaka på allt som barn liksom. ;)

jag måste kolla när pizzadegen i kylen går ut ur datum, annars kanske jag kan äta tomatsoppa i morgon, är sugen!


Jag brukar toppa min tomatsoppa med färsk basilika, mozarella och krutonger. Såå gott tycker jag. Fetaost är ett alternativ till mozarella. Ibland köper jag Keldas italienska tomatsoppa på tetra för jag tycker den är ett bra alternativ ibland när jag vill ha lite variation i smakerna. Men vanlig tomatsoppa är ju också helt ljuvligt .

Går även att toppa med lite knaperstekt bacon om man gillar det. Jag tycker överhuvudtaget ha lite crunch på toppen är gott för texturerna ger lite annan smakupplevelse .
 
Jag tänker kyckling om man vill ha något kött. Lite neutralt. Steka halloumin och kycklingen och bara lägga i när soppan är varm.
Jag blir sugen på att testa men då måste jag handla typ allt 😁
Kyckling låter som jag är sugen på kanske!

Du får testa, det är ju gott, värt att handla :D
 
Röda linser kan du testa att ha i soppan. De är lätta att använda, behöver inte blötläggas och kokar sönder på typ 10 minuter, så att det blir som en lite tjockare soppa. De smakar inte särskilt mycket men fyller ut bra och tillför proteiner, fibrer och långsamma kolhydrater så att soppan blir mer mättande.
Vad bra! det var lite det jag funderade på, tomatsoppa i sig är inte så matig, i går fanns något speciellt sug efter tomatsoppa men också något riktigt matigt och mättande.
 
Min första tanke att det finns massor att fylla ut med.
Min andra tanke att det mesta jag skulle fyllt med nog hade gjort att det blev en gryta eller pastasås, istället för att fortsätta vara soppa. ;)
Ja jag tänkte också att det finns massor, men blev fundersam på vad som passar smakmässigt och tillför soppan något och gör den lite matigare.

Men fortfarande soppa då och inte gryta. ;)
 
Jag brukar ha i fylld tortellini i tomatsoppa, nu är ju det pasta men kanske inspirerar någon annan 😅
 
Tomatsoppa var det länge sedan jag åt, tack för påminnelsen! Får nog ta och göra det nästa vecka. Har alltid haft bröd till, ev krutonger och/eller riven ost på toppen. Rent teoretiskt sett borde man kunna pimpa den med nästan vad som helst. En av mina favoritsoppor med tomatbas innehåller även morot, lök, selleri, kål, bönor, persilja.. Och tomat passar ju bra med nästan alla slags kött också - fräs lite köttfärs och lägg i? Toppad med lite strimlad grillad kyckling e dyl? Det enda jag nog aldrig själv skulle komma på tanken att man kan ha i en tomatsoppa är just ris och pasta. :laugh:
Barnen kom hem och berättade att de serverats tomatsoppa med makaroner och jag gapade och trodde inte dem. Kollade matsedeln och jo, tomatsoppa med makaroner. Jag blev kränkt å risens vägnar! Det ska vara RIS, så jäkla gott. Jag har jasminris, det riset jag använder till "allt" och det passar fint ihop med tomatsoppan. Det är en mild rätt, riset har en mild smak, tomatsoppan mild syrlig smak, ibland är det så gott att äta något som inte väcker tiotusen smaklökar utan väcker bara vissa.:d
 
Tomatsoppa är riktigt gott och är det den tetra jag tänker på är den riktigt bra för helfabrikat.

Jag toppar oftast med någon kombo av pumpakärnor, örtolja, creme fraiche, brödkrutonger, smörstekta champinjoner, friterad svartkål.

Åsså en mjuk ostamacka att doppa så är njutningen fullständig.

Skolans tomatsoppa kan jag inte dra mig till minnes. Men jag åt och njöt av allt utom levergryta i skolan, med den numer utdöda fiskpuddingen med skirat smör som favorit.
Det är denna tror jag:
5760466878234.jpg

Har tyvärr inget bröd hemma och mina jäst fick jag slänga då de möglat och var både gröna och lurviga, kanske inte konstigt med bäst före 3 oktober 2023, men NÅGON gång i mitt liv ska jag väl lära mig att använda jäst INNAN den blivit totalt grön och luden.... I dag var inte dagen dock. Så jag har knäckisar hemma bara. Annars hade jag nog kunnat drista mig till att doppa ostmacka till, ost och tomat är gott!

Fiskpudding låter gott, godast var nog fiskgratängen med typ små små morötter på toppen och sky/smält smör. Kanske är det det du menar är fiskpudding? För när jag säger fiskgratäng vet aldrig någon vilken jag menar ens. De känner inte igen det när jag försöker förklara! När jag tänker på skolmat tänker jag på den och saknar den, otroligt gott!
 
Minestrone funkar super att göra med nästan vilken tomatbas som helst. Jag brukar ha i morot, zucchini, potatis och lök i min. Ibland bacon eller köttfärs om jag vill göra det ännu matigare, eller röda linser som vegetariskt protein. Jag har aldrig pasta i minestrone längre fast det är traditionellt, för den blir bara otrevlig i konsistensen om man inte äter upp all soppa ganska omgående.
 
Min favoritsoppa ända sedan jag var liten är mammas fisksoppa med tomatjuice som bas.

1 l tomatjuice/tomatsoppa
1 fiskbuljongtärning
1 stor gul lök
1 pkt djupfryst fiskblock
1 burk musslor
1 burk räkor
"Fyra kryddor"
Citronjuice
Salt

Finhacka löken och fräs den i en kastrull tills den är mjuk.
Häll på tomatjuicen och lägg i buljongen.
Dela fisken i lämpliga bitar och låt sjuda i soppan.
Tillsätt musslor och räkor inklusive spadet från burkarna (själv skippar jag musslorna).
Smaka av soppan med salt, citron och "fyra kryddor".

Mycket gott även efter att soppan frysts ned och värmts igen.
Tack flr receptet! Känner dock inte att fisk passar. Lite konstigt, men suget säger att jag inte är sugen på fisk i tomatsoppa! :rofl:
 
Det är denna tror jag:
Visa bifogad fil 138164
Har tyvärr inget bröd hemma och mina jäst fick jag slänga då de möglat och var både gröna och lurviga, kanske inte konstigt med bäst före 3 oktober 2023, men NÅGON gång i mitt liv ska jag väl lära mig att använda jäst INNAN den blivit totalt grön och luden.... I dag var inte dagen dock. Så jag har knäckisar hemma bara. Annars hade jag nog kunnat drista mig till att doppa ostmacka till, ost och tomat är gott!

Fiskpudding låter gott, godast var nog fiskgratängen med typ små små morötter på toppen och sky/smält smör. Kanske är det det du menar är fiskpudding? För när jag säger fiskgratäng vet aldrig någon vilken jag menar ens. De känner inte igen det när jag försöker förklara! När jag tänker på skolmat tänker jag på den och saknar den, otroligt gott!
Yes, den tetran är en favorit här hemma. Typ måndag eller tisdag varannan vecka går den ihop med någon annan soppa. Dottern älskar den.

Fiskpudding är ris och vit fisk och ägg i form, med skirat smör till. Inga grönsaker på toppen.

1706952901328.png
 
Är det egen tomatsoppa du gör? Jag brukar göra en på färdiga röda linser, morot och saffran. Passar även bra att ha rotselleri i efter orginalreceptet, men jag gör oftast av det jag har hemma. Chili är ett måste att ha i.
Jag vill helst ha ostmacka i ugn till.

Annars säger jag också zucchini! Jag skär ofta bort lite av det vita i mitten (jag delar den på längden och skär bort ett v innan jag hackar den). Då blir den krispig.
Jag köper färdig tomatsoppa. :) Har gjort egen en gång när jag var typ 20 år och den blev faktiskt helt ok, men mycket jobb när det finns färdig produkt bara att värma. :) Speciellt när barnen var små och allt behövde vara smidigare.
 
Visste inte att det var möjligt att bli sugen på tomatsoppa vid 08:30 på morgonen, men ok då 🤷‍♀️
Jag var sugen mitt i natta och är fortfarande sugen. Pizzadegarna, har två, går ut den 7 februari så jag får göra pizza och frysa in i matlådor en annan dag typ, för i dag blir det tomatsoppa. :D Det ska bli vääääldigt gott har jag bestämt!
 
Jag brukar toppa min tomatsoppa med färsk basilika, mozarella och krutonger. Såå gott tycker jag. Fetaost är ett alternativ till mozarella. Ibland köper jag Keldas italienska tomatsoppa på tetra för jag tycker den är ett bra alternativ ibland när jag vill ha lite variation i smakerna. Men vanlig tomatsoppa är ju också helt ljuvligt .

Går även att toppa med lite knaperstekt bacon om man gillar det. Jag tycker överhuvudtaget ha lite crunch på toppen är gott för texturerna ger lite annan smakupplevelse .
Ost och tomat går helt enkelt ihop kan man konstatera så här en del inlägg senare. Och bacon ja, det låter också gott!
 
Yes, den tetran är en favorit här hemma. Typ måndag eller tisdag varannan vecka går den ihop med någon annan soppa. Dottern älskar den.

Fiskpudding är ris och vit fisk och ägg i form, med skirat smör till. Inga grönsaker på toppen.

Visa bifogad fil 138166
Så gott det ser ut! Och likt min favoriträtt, min kommun kanske hade små morotsbitar på toppen. Minns sältan ovanpå av smöret som var där och som smält ner i fisken!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
23 361
Senast: SiZo
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 010
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 219
Senast: Blyger
·
Hundhälsa I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke. Har en terv på ca halvåret som magen krånglar...
Svar
5
· Visningar
2 051

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp