Tomatsoppa-utfyllnad

Jag har keso i min tomatsoppa. Gillar Keldas Toscanska tomatsoppa, som är lite starkare.
Det är nog den jag fått fel på någon gång och inte riktigt uppskattat, den har inte den syrliga smaken som jag tänker på när jag tänker på tomatsoppa. :)
 
Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet att en del fått tomatsoppa och makaroner, men det fick som tur var aldrig jag) och jag har lyckats föra över min kärlek för tomatsoppa och ris till mina barn så vi har alltid ätit det så, men nu i kväll slog det mig, kanske för att jag är sugen och hungrig på något utan att förstå vad- vad kan man fylla ut soppan med utöver ris (EJ makaroner/pasta)? Vad för kött? Grönsaker? Linser och bönor har jag inte och är nog inget fan av eftersom jag inte har lagat sådan mat och inte har sådana varor hemma, men vad finns det annars? Eller finns det något med linser eller bönor som är trevligt så att jag skulle drista mig till att testa kanske?

Hur äter ni er tomatsoppa? Eller äter nig inte det alls? Hur åt ni den i skolan?

Mamma brukar säga att hon aldrig ätit tomatsoppa någonsin och aldrig i livet skulle testa för hon kan inte tänka sig att det är gott. jag brukar svara henne att hon VERKLIGEN har missat en enkel och god rätt där och hon som tvingade oss barn att smaka på allt som barn liksom. ;)

jag måste kolla när pizzadegen i kylen går ut ur datum, annars kanske jag kan äta tomatsoppa i morgon, är sugen!
Jag gillar att ha i grillade grönsaker som broccoli/blomkål/vitlök/paprika tex ärtor eller gröna bönor och gärna några färska coctailtomater och sedan en bit fetaost.
 
Äter ofta färdig tomatsoppa och piffar gärna till med,

Fetaost som smulas på toppen, lite örter, rostade solrosfrön och olivolja

Stekt köttfärs med tacokrydda

Creme fraiche (med)utan vitlök i), krutonger och lite örter

Vissa dagar är det lite gått med hackat kokt ägg i med ^^

Äter gärna varm macka med ost lr tortillabröd med ost mellan som steks i pannan lr pita bröd på sidan om, tycker om att doppa nått i soppan och ost är så gott till tomater 😊
 
Jag gillar att ha i grillade grönsaker som broccoli/blomkål/vitlök/paprika tex ärtor eller gröna bönor och gärna några färska coctailtomater och sedan en bit fetaost.
Gott! Ser fram emot middag i kväll alltså. Om jag inte redan har gjort det sedan i natt förstås :D
 
Äter ofta färdig tomatsoppa och piffar gärna till med,

Fetaost som smulas på toppen, lite örter, rostade solrosfrön och olivolja

Stekt köttfärs med tacokrydda

Creme fraiche (med)utan vitlök i), krutonger och lite örter

Vissa dagar är det lite gått med hackat kokt ägg i med ^^

Äter gärna varm macka med ost lr tortillabröd med ost mellan som steks i pannan lr pita bröd på sidan om, tycker om att doppa nått i soppan och ost är så gott till tomater 😊
Tortillabröd har jag ju, det kunde jag ju testa! Hur gör du det?
 
Nästa fråga är väl då om man kan frysa överbliven färdig tomatsoppa....? Lär ju inte kunna äta upp allt med min lilla matsäck.
 
Tortillabröd har jag ju, det kunde jag ju testa! Hur gör du det?
Lägger egentligen bara ett bröd i botten på med riven ost också ett bröd över, har på ganska hög värme tills osten smälter då vänder jag på det och steker lite på andra sidan med. Har inget fett i pannan, tycker det blir godast utan. man får ha lite koll så inte bröden bränns men dom tål endel värme. :)
 
Lägger egentligen bara ett bröd i botten på med riven ost också ett bröd över, har på ganska hög värme tills osten smälter då vänder jag på det och steker lite på andra sidan med. Har inget fett i pannan, tycker det blir godast utan. man får ha lite koll så inte bröden bränns men dom tål endel värme. :)
Mums!!! Måste testa!
 
@sjoberga har du något bra recept på fiskpudding? Något där man inte misslyckas? Jag blev sugen! Kan ju ha det någon dag! Kan man frysa in det i matlådor? Vad serverar man det till? Som det? Till potatis? Sallad kanske är bättre eftersom det redan är ris i?
 
Röda linser kan du testa att ha i soppan. De är lätta att använda, behöver inte blötläggas och kokar sönder på typ 10 minuter, så att det blir som en lite tjockare soppa. De smakar inte särskilt mycket men fyller ut bra och tillför proteiner, fibrer och långsamma kolhydrater så att soppan blir mer mättande.
Precis vad jag tänkte skriva. :up:
 
Jag gillar tomatsoppa, till och med "snabbsoppor" fran affaren sa lange de inte ar ur burk, for de far en speciell smak. Jag har aldrig hort nagot sa vansinnigt som att ha pasta, eller ris, i tomatsoppa.🤢 Tur jag inte behovde uppleva det nar jag bodde i Sverige.

Jag brukar smaksatta soppan med lite kryddor, cellery salt, svart peppar, och framfor allt ett par nypor cayenne pepper eller ibland nagot annat jag kommer pa.
Jag har ofta ost eller creme fresh i soppan, crutonger, pepitas (pumpkin karnor) eller vad jag rakar ha hemma ... Serverar jag soppan till middag har jag ocksa oftast en "macka" till. smor pa ena sidan av brodet. Man lagger smorsidan ner i en mellan varm stekpanna, har pa senap och mayo pa andra sidan, en eller ett par ostskivor pa brodet, ett par skink skivor pa osten och ytterligare ett par ostsivor innan man omsluter det hela med en till smorad och senap/mayonasad brod skiva till. Vander det hela sa aven den andra sidan blir rostad och krispigt god.


images.jpg
 
Jag har en grej där jag äter tärnad gurka och smulad fetaost i tomatsoppan? Oklart var jag har fått det påhittet ifrån?
 
@sjoberga har du något bra recept på fiskpudding? Något där man inte misslyckas? Jag blev sugen! Kan ju ha det någon dag! Kan man frysa in det i matlådor? Vad serverar man det till? Som det? Till potatis? Sallad kanske är bättre eftersom det redan är ris i?
Jag gör den här någon gång ibland men alltför sällan eftersom ingen annan ens vill komma i närheten.

https://www.koket.se/margit_eliasson_och_gunilla_lindeberg/middag/fisk_och_skaldjur/fiskpudding

Utan tillbehör, det viktiga är att ha god mängd smält smör på.

Frysa har jag inte provat men i kylda matlådor funkar det utmärkt. Jag tror att det är svårt att misslyckas.
 
Jag gör den här någon gång ibland men alltför sällan eftersom ingen annan ens vill komma i närheten.

https://www.koket.se/margit_eliasson_och_gunilla_lindeberg/middag/fisk_och_skaldjur/fiskpudding

Utan tillbehör, det viktiga är att ha god mängd smält smör på.

Frysa har jag inte provat men i kylda matlådor funkar det utmärkt. Jag tror att det är svårt att misslyckas.
Tack! Ska absolut göra den! Det låter jättegott!

Nu äter jag i alla fall tomatsoppa, med lite kyckling och lite bacon samt ost. Resterna av bacon och kycklingen ska jag ha på en av pizzorna i morgon, zucchini och halloumi på en annan. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
23 358
Senast: SiZo
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 004
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 211
Senast: Blyger
·
Hundhälsa I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke. Har en terv på ca halvåret som magen krånglar...
Svar
5
· Visningar
2 051

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp