Sommar-/höstföräldrar -25

Bukefalos 30 år!

Jag tror inte du behöver oroa dig för att bebis fryser, har du långärmad body och sovpåse med lite foder i, plus att han sover i er säng om jag förstår det rätt, så borde det räcka. Känn på ryggen hur han känns där, är det lagom där så fryser han inte. Bebisar kan ju kännas kalla om tex händer och fötter, utan att vara det. Tipset om att använda ryggen som måttstock funkar bra 😊 min grabb är inte heller varm om hela armarna trots sin mundering, men han sover bra och har bra temp på ryggen, då är jag nöjd 😊

Han sover med bara mig, min man har fått flytta till gästrummet, sängen är för liten (plus att min man ibland har rejält livliga drömmar, så det känns säkrast).

Men han känns kall om ryggen :(.
Han blir varm om händer, fötter och framsida, men ryggen och armarna känns kalla.
Får kanske prova typ pyjamas, tröja och täcke/filt.

Jag tycker bebisar ofta känna kalla om händer och fötter när de är lagom.
Jag testar något nytt här. Ta hand om 5 veckors med närmare 40 graders feber. Det är grymt jobbigt i kombination med maxad ångest för att smitta
Men åh 😔 stackars liten!

Vi har sovpåse (tog 1,0) och pyjamas. Nu när det blev lite kallare har vår innetemp inte hängt med och det är lite kyligt och då har vi haft en body i merinoull under pyjamasen för att få henne lagom så funderar på en tjockare sovpåse för att slippa flera lager. Jag märker att bebis fryser när hon kryper närmare mig på natten och vaknar oftare. Men tycker det är lite knepigt, särskilt då hon kan vara varm och go när hon läggs för natten och ett par timmar framåt och sen på tidig morgon så känns hon kall och som sagt vill ligga väldigt nära. Men mer kläder skulle hon svettas i på kvällen.

Tillägg: skulle inte gå på hur händer och fötter känns utan känner på bröstet och på övre ryggen beroende på hur hon ligger. Det verkar ge bäst indikation tycker jag.

Ja, visst är det så? Har tänkt så jag med, men sen är han liksom ändå vanligt kall också...
Hade jag haft på honom mindre känns det som om han blivit helt iskall. Har provat pyjamas och en bomullströja och ett par tunna bumollsbyxor över också, men tyckte ändå han blev kall. Provade merino-underställ, tyckte han blev kall i det också.😅 Fast ska kanske pröva de tjockare merinounderställen vi har, de ska ju andas och bli svala om han blir för varm... fleecepåsarna (och fleecepyjamas har jag också provat, den har dock knappar istället för dragkedja iaf) andas ju inte (väl?) så han blir kanske varm=kallsvettig=kall.
Vet inte vad det är för tog på våra påsar tyvärr.

Nej, han verkar inte frysa, har aldrig huttrat vad jag sett. Sover bra. Så jag ska kanske låta det vara?

Tack, men blir inte armarna kalla? Och låg hon på rygg eller sida?
Om jag känner i nacken när min ligger på rygg känns det förstås varmare än om han ligger på sidan... Vet inte riktigt vad jag ska prova... eller hur jag ska tänka. Filt/täcke hade ju ändå inte hjälpt armar och axlar.
Näe, tyckte det funkade väldigt bra! Kollade tillbaka på bilder nu, och på vintern hade vi pyjamas (med långa ärmar och ben) under sovpåsen och på sommaren långärmad body. Hon låg på rygg.

Dagens mest onödiga inlägg, men alltså - tänk att ett hjärta kan rymma så mycket kärlek? Grabben fem veckor har börjat le och det ofta, det är så förbaskat fint ❤️ och innan han kom fanns det en oro för att hans syster skulle få mindre tid, tycka det var jobbigt med lillebror mm.. Men hon är så söt, när han gnyr klappar hon honom på huvudet, försöker ge bort sin napp och blir upprörd om hon inte får krama på honom (hon är lite hårdhänt, så jag måste säga nej). Det är så fint att se, jag hoppas, hoppas att jag gett dem en fin gåva - varandra. Även om jag vill ha lillebror liten så länge som möjligt kommer det (förhoppningsvis) bli så fint att se dem leka ihop sen ❤️

Vissa dagar sliter jag mitt hår, men fan vad det är fint att få vara mamma ❤️

Vi har sovpåse (tog 1,0) och pyjamas. Nu när det blev lite kallare har vår innetemp inte hängt med och det är lite kyligt och då har vi haft en body i merinoull under pyjamasen för att få henne lagom så funderar på en tjockare sovpåse för att slippa flera lager. Jag märker att bebis fryser när hon kryper närmare mig på natten och vaknar oftare. Men tycker det är lite knepigt, särskilt då hon kan vara varm och go när hon läggs för natten och ett par timmar framåt och sen på tidig morgon så känns hon kall och som sagt vill ligga väldigt nära. Men mer kläder skulle hon svettas i på kvällen.

Tillägg: skulle inte gå på hur händer och fötter känns utan känner på bröstet och på övre ryggen beroende på hur hon ligger. Det verkar ge bäst indikation tycker jag.

Okej! Ja men eller hur visst blir man kallare där typ tidig tidig morgon?!

Inatt hade han merioullsunderställ på sig, men ryggen kändes inte varm för det. Men han sov gott.
Sen kräktes han på den, då fick han sin vanliga mundering pyjamas och kortärmad sovpåse, sov gott då med.
Sen råkade han visst få mitt täcke på sig, inte upp till axlarna, men på sig, har aldrig hänt förr, men då var han faktiskt varm om ryggen när vi vaknade, fast han låg på sidan! Så ska han vara varm får han nog få ett eget täcke... annars sover han som sagt gott ändå. Ska fråga på bvc på tisdag.

@Stålvilja Inget onödigt inlägg alls ❤.
Jag älskar när min ler o skrattar, han är glad nästan jämt 🥰😍. Och när han testar hur han kan låta, verkligen liksom prövar olika läten o hittar nya varje dag.
Och när han ler mot sig själv i spegeln... och och... 😍

Hur går det med sjuka lill-plutten @Libbsticka ?

-----

Igår var vi till bvc, morfar fick följa eftersom pappa är sjuk. Lite kul ändå på ett sätt.
Och bäbisen får börja smaka på mat nu😮. Jösses. Snart börjar han gymnasiet ju.

Nej. Bäbisen är frisk. Det är jag som haft. 40 graders feber. Nu är det bara hosta kvar. Men jag kan känna mig lite lätt desperat när nattens hostattacker väcker bäbisen. Ganska trött här nu.

Annars har min lilla 6 veckors börjat le. Mysigt :)

Nej. Bäbisen är frisk. Det är jag som haft. 40 graders feber. Nu är det bara hosta kvar. Men jag kan känna mig lite lätt desperat när nattens hostattacker väcker bäbisen. Ganska trött här nu.

Annars har min lilla 6 veckors börjat le. Mysigt :)

Åh, jaha! Skönt att bäbisen är frisk och du också snart då :).

-------

Asså e de nån mer som drömmer ofta att man glömmer bort eller tappar bort bäbisen? :S
Läste på nåt annat forum att det är vanligt, men är inte kul för det. :/

Men blä.
Smorde in bäbisens ben med Miniderm. Stod att man skulle läsa bipackssedeln, men det följde inte med någon. Tänkte att jamen bvc-sköterskan sa vi skulle använda det...

Sen skulle jag klä på bäbisen, men bodyn kändes alldeles hård och äckligt sträv och konstig... byxorna med. Tänkte nej är det nåt fel på tvättmaskinen? Alla nytvättade kläder kändes konstiga, men när även en icke-nytvättad body kändes konstig kom jag på.... tvättade händerna... kläderna kändes som dom skulle igen.

Tvättade bort så gott jag kunde från hans ben, men kom på den att jag använde ju tvål på mina händer och bara vatten på honom.. och nu sover han. Blä.
Hoppas det inte är nån fara.
Hittade bipacksedel på nätet, stod man kunde få klåda, stickningar, fördröjd allergisk reaktion... Men inte så där?
Nån som fått så?

Det där vill jag inte smörja med iaf. Får fortsätta med bäbisolja, hjälper delvis iaf och så jättetorr är han inte.

Hoppar in från en annan tråd, vi smörjer ungen med miniderm duo på uppmaning av BVC. Hon har behandlats med mild kortison för lite eksem på armarna sedan liten, men efter det har vi kunnat gå över till miniderm duo. Dock smörjer vi den inte i ansiktet då hon tydligt visar att den svider där. Vi kör locobase på kinderna istället.
Märker absolut inget på kläderna!

Smörjer också mina barn med Miniderm, inga problem.

Jag masserar in ordentligt, tvättar mina egna händer och sen klär på barnen - har aldrig känt något konstigt. Hudlotions känns ju alltid lite märkligt om man är för snabb att dra på kläder tänker jag.

Babyolja kommer inte fungera som enda kräm, och det om något kan ge fula fläckar på kläder tycker jag. På min dotter hade det ingen effekt på hennes torra hud, var först när vi började använda Miniderm som det gav sig.

Har du provat Decubal? Den är mindre kladdig tycker jag. Har själv atopiska eksem och provat precis allt genom åren, har karbamid i Decubal på recept vilket är det överlägset bästa jag har provat. Inte mot själva eksemen som kräver annan behandling, men mot torr hud och för att förebygga lite.

Prova vanlig Decubal utan karbamid i och se vad du tycker, är mitt tips (det blir väldigt många tips, jag vet). Tror det finns en särskild variant för bebisar.

Men blä.
Smorde in bäbisens ben med Miniderm. Stod att man skulle läsa bipackssedeln, men det följde inte med någon. Tänkte att jamen bvc-sköterskan sa vi skulle använda det...

Sen skulle jag klä på bäbisen, men bodyn kändes alldeles hård och äckligt sträv och konstig... byxorna med. Tänkte nej är det nåt fel på tvättmaskinen? Alla nytvättade kläder kändes konstiga, men när även en icke-nytvättad body kändes konstig kom jag på.... tvättade händerna... kläderna kändes som dom skulle igen.

Tvättade bort så gott jag kunde från hans ben, men kom på den att jag använde ju tvål på mina händer och bara vatten på honom.. och nu sover han. Blä.
Hoppas det inte är nån fara.
Hittade bipacksedel på nätet, stod man kunde få klåda, stickningar, fördröjd allergisk reaktion... Men inte så där?
Nån som fått så?

Det där vill jag inte smörja med iaf. Får fortsätta med bäbisolja, hjälper delvis iaf och så jättetorr är han inte.
Miniderm var den enda hudkräm man kunde använda när jag dansade poledance då det var den som inte påverkade greppet negativt, så inte orimligt att få en sträv känsla på huden. Tror inte det är farligt, men jag har valt bort miniderm till bebis pga parabener/konserveringsmedlen.

Jag har aldrig haft några problem med canoderm eller miniderm.

Hoppar in från en annan tråd, vi smörjer ungen med miniderm duo på uppmaning av BVC. Hon har behandlats med mild kortison för lite eksem på armarna sedan liten, men efter det har vi kunnat gå över till miniderm duo. Dock smörjer vi den inte i ansiktet då hon tydligt visar att den svider där. Vi kör locobase på kinderna istället.
Märker absolut inget på kläderna!

Smörjer också mina barn med Miniderm, inga problem.

Jag masserar in ordentligt, tvättar mina egna händer och sen klär på barnen - har aldrig känt något konstigt. Hudlotions känns ju alltid lite märkligt om man är för snabb att dra på kläder tänker jag.

Babyolja kommer inte fungera som enda kräm, och det om något kan ge fula fläckar på kläder tycker jag. På min dotter hade det ingen effekt på hennes torra hud, var först när vi började använda Miniderm som det gav sig.

Har du provat Decubal? Den är mindre kladdig tycker jag. Har själv atopiska eksem och provat precis allt genom åren, har karbamid i Decubal på recept vilket är det överlägset bästa jag har provat. Inte mot själva eksemen som kräver annan behandling, men mot torr hud och för att förebygga lite.

Prova vanlig Decubal utan karbamid i och se vad du tycker, är mitt tips (det blir väldigt många tips, jag vet). Tror det finns en särskild variant för bebisar.

Miniderm var den enda hudkräm man kunde använda när jag dansade poledance då det var den som inte påverkade greppet negativt, så inte orimligt att få en sträv känsla på huden. Tror inte det är farligt, men jag har valt bort miniderm till bebis pga parabener/konserveringsmedlen.

Mitt lilla pyre var på sexveckorsbesök idag hos BVC. Han har verkligen haft en spurt, växt 4 cm på två veckor och under samma tid gått upp 970 gram - inte undra på att det känns som att han växt så in i bomben 😁 tidigare veckor har han gått upp 310-320 gram per vecka, tyckte det var mycket 😜
Tack allihop :)

Jag sov på saken några nätter, smorde in mig själv och kände efter och kände att det var ju ingen reaktion på nåt sätt utan bara att jag var så oförberedd på att det skulle kännas så strävt, så det kändes läskigt. Känns som vi kör på den ändå.

@Stålvilja Oj, jösses vilken växtspurt!

-------

Och en till fråga, alltså åkpåse i babyskyddet, det blir ju så öppet i halsen när man ska gå till bilen... jag tycker inte det känns som det räcker att lägga dit en filt? Eller hur är det tänkt? Jag skulle vilja ha typ dragsko runt ansiktet, men har inte sett nån sån.
Får klippa ett ansiktshål i en tjock filt tror jag,men jag tror ju inte andra gör så... :p

Och en till fråga, alltså åkpåse i babyskyddet, det blir ju så öppet i halsen när man ska gå till bilen... jag tycker inte det känns som det räcker att lägga dit en filt? Eller hur är det tänkt? Jag skulle vilja ha typ dragsko runt ansiktet, men har inte sett nån sån.
Får klippa ett ansiktshål i en tjock filt tror jag,men jag tror ju inte andra gör så... :p

Jag har alltid kört med bara filtar faktiskt. Tjocka strumpor, varm mössa, tjocka strumpor även på händerna (funkar fint som bebisvantar) och två lager små ullfiltar som jag förvisso får knö in rejält runtom bebisen så att hon inte bara ska sparka av sig dem på två röda. Det sistnämnda är det kluriga, ibland får jag hålla fast filtarna med en av mina åtta bläckfiskarmar... Men jag funderar på om det inte går att fästa med vanthållare. Vid ösregn har jag dragit på regnskyddet till liggdelen om det är en längre bit mellan bilen och dit vi ska, funkar faktiskt fint till babyskyddet också även om det är för stort.

Men öppet i halsen har jag aldrig upplevt som ett problem. Kanske har jag haft varma bebisar, men de har i alla fall alltid varit varma och goa när jag tagit upp dem ur babyskyddet, även kalla vinterdagar. Finns små balaklava i ull till bebisar annars. 😊

Har heller ingen åkpåse i babyskyddet. Oftast sätter jag på värmaren en stund innan så bilen håller 21 grader vid avfärd, men det ju en lyx såklart. Har då bara vanliga kläder + filtar. Är det riktigt kallt har jag kört med en tunnare ulloverall utan luva, och ev filt. Aldrig tyckt att glipan vid halsen är något stort problem, men som ovan skriver - baklava är ju smart. Det enda som funkar till min dotter då hon envist tagit av sig alla typer av mössor annars.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka